גרסאת דסקטופ

כל מה שרצינו לדעת על אלרגיות

shutterstock_1067954744

כל מה שרצינו לדעת על אלרגיות

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

אלרגיה היא מצב בו גופנו איננו מזהה נכונה גורם מסוים שנכנס לגופנו או מתחכך בעורנו, הרכיב הזה קרוי אלרגן; שעשוי להיות מזון, פרוות חיות, אבק, ריחות ועוד. מערכת החיסון שלנו תופסת את האלרגן כגורם זר שאיננו מכיר או פתוגן – גורם פולשני, שמטרתו לפגוע בגופנו. כמו כל צבא טוב, מערך החיסון שלנו מתכונן למתקפה, המתבטאת בסימפטומים של האלרגיה כגון עיטוש, שיעול, דלקתיות באזור מסוים ועוד.
רוב הפעמים, לאחר זמן מה הגוף אמור להסתגל לסביבה שלו: גם אם לראשונה הגוף שלכם לא חיבב פרוות כלבים או שוקולד, לדוגמא, אם תמשיכו להתקרב אל השניים הסיכויים גבוהים כי גופכם ילמד כי לא מדובר בפתוגן, אלא בחומר חסר משמעות.
ישנם מצבים בהם הגוף פשוט לא מצליח להסתגל לחומר החדש בעצמו. במצבים כאלו התגובה האלרגית תמשיך ואף תחריף.

סימפטומים וגורמים

אלרגיה היא המחלה הכרונית הנפוצה ביותר בעולם ואף קיימות טענות כי אנשים שאינם אלרגיים לדבר, עדיין לא מצאו למה הם אלרגיים. קיימים אינספור רכיבים שהגוף שלנו עשוי לתפוס כאלרגנים כגון אבקנים, אבק, אגוזים, עקיצות של חיות, קשקשים של חיות, לטקס, עובש, תרופות ועוד. מסיבה זו רובנו נחשפנו בעת כזו או אחרת לתגובה אלרגית.

קיימים סוגים שונים של אלרגיות, כאשר כל אחת מהן נושאת עמה סימפטומים שונים. חריפות האלרגיה נקבעת בהתאם לאופן שבו הגוף שלכם מתמודד עם האלרגן.

אלרגיות למזון

אלרגיות למזון הן נפוצות, אך רוב האנשים לא יסבלו מאותה אלרגיה למזון; הגוף שלכם איננו מזהה את המזון באופן ספציפי ומשום שאיננו יודע מה לעשות עמו, הוא מנסה לעשות כל שביכולתו כדי לפלוט אותו החוצה.
אלרגיות למזון עשויות לעורר נפיחות בעיקר באזור הפנים, הפה והגרון, פריחות, בחילות והקאות, עייפות, צריבה או דגדוג בלשון ובמקרים חמורים גם הלם אנפילקטי.

אלרגיות עונתיות

אלרגיות שנובעות בעיקר עקב חשיפה לאבק, אבקנים, כימיקלים או ריחות שלא התיישבו כראוי עם האף שלנו. התסמינים של אלרגיות מעין אלו לרוב יחקו צינון ובמהלכם, סובלים בעיקר מאף מנוזל, ליחה, עיניים נפוחות, אדמומיות ודומעות.

אלרגיות עקב עקיצה

אלרגיות לעכבישים, דבורים או נמלים הן יחסית נפוצות ובמקרים רבים עשויות להיות קטלניות. אם תיחשפו לאלרגיה לעקיצה יותר מפעם אחת, הדבר עשוי להיות מסכן חיים. תסמינים נפוצים כוללים נפיחות באזור העקיצה, גרד וחום מקומיים, אדמומיות, גרד בכל הגוף, שיעול, קשיי נשימה ואף הלם אנפילקטי – מצב בו הגוף קורס לעתו, עקב פעילות אינטנסיבית ארוכת טווח שרוקנה את המשאבים שלו. במצב כזה החולה מאבד את ההכרה, לחץ הדם שלו פוחת, הדופק שלו יעלה, הוא יתקשה לנשום ובמקרים מסוימים ללא טיפול הוא עשוי למות.

אלרגיות לתרופות

תרופות מסוימות המכילות רכיבים שגופכם אינו מכיר עשויות להביא תגובה אלרגית כגון פריחה, גרד, נפיחות באזור הפנים והגרון, בחילות והקאות, סחרחורות והלם אנפילקטי. במקרים כאלו מומלץ להיוועץ ברופא באופן מידי ולהפסיק ליטול את התרופה במהירות האפשרית, כל עוד הדבר איננו מסכן חיים.

אלרגיות עוריות

פריחות ותסמינים שונים על העור לרוב מטרתם לבשר לנו כי משהו לא בסדר בתוך הגוף שלנו. קיימים מצבים אחרים, בהם מגע ישיר עם רכיב אלרגני מביא לפריחה או שריפה בעור ולכן, כדאי לנו לאתר אותו ולהימנע משימוש בו. לתופעה הזו קוראים דרמטיטיס והיא תלווה באדמומיות וגרד.

ישנם מצבים חריפים יותר כגון אקזמה, אשר במהלכה נוצרת דלקתיות בעור שמביאה לגרד, אדמומיות, יובש ואף היווצרות של שלפוחיות במקרים חריפים. אקזמה מצריכה טיפול שוטף ולכן אם אתם סובלים ממנה, מומלץ לקרוא אודותיה באופן פרטני.

ביולוגיה

מערכת החיסון היא קו ההגנה השלישי של גופנו מפני פולשים, בקטריות, פטריות ומטרתה העיקרית היא לגונן על גופנו, לתקן תקלות ולשמר את הבריאות הכוללת של המערכות השונות.

מערכת החיסון מורכבת מלויקוציטים – תאי דם לבנים, המתחלקים למספר קבוצות. באופן השוטף שלה, מערכת החיסון רדומה ומחכה לאותות ממערכת המשלים – מערכת של חלבונים המצויים במחזור הדם שלנו ומתעוררים, כאשר הם קולטים גורמים לא מזוהים במחזור הדם כגון חיידקים, תאים לא בריאים או אלרגנים. החלבונים הללו חוברים לגורם הזר וגוררים אותו לתאי TH, אשר מטרתם להעביר את המידע לתאי B – תאים מהותיים במערכת החיסון, שמטרתם היא לייצר נוגדנים מתאימים ללחימה באיום הגופני ובתום המאבק, לשמר אותם; כך שבפעם הבאה לגופנו יהיה פשוט יותר להתגונן מפניהם.
לאחר מכן, לויקוציטים רבים נוספים נכנסים לפעולה: גוררים את האיומים לדרכי הלימפה, משמידים אותם ובתום התהליך – מפנים אותם מהגוף כפסולת.

בדומה למערכות רבות אחרות בעולם, גם למערכת החיסונית יש מקום לטעות ומגבלה: פעמים רבות מערכת החיסון לא שמה לב לאויב כמו במצבים של סרטן או איידס. ישנם מצבים הפוכים בהם היא מוצאת רכיב תמים לחלוטין כפתוגן, הלוא זוהי התגובה האלרגית.
במצב שכזה תאי B מגיעים למסקנה שיש לייצר נוגדן ספציפי הקרוי IgE – תפקידו הוא להפעיל תאי פיטום – תאים שמטרתם להגיב לגורם לא מזוהה. הם תאים לבנים אשר נוצרים במח העצם מתאי גזע. הם נותרים רדומים עד שהם משתחררים ממח העצם ומוצאים את יעדם ברקמת מטרה; לרוב רקמות חיבור (תאי אפיתל) או דרכי הנשימה. תאי הפיטום מכילים בתוכם שני רכיבים: היסטמינים והפארין. הפארין הוא נוגד קרישה המופרש בעיקר בעת פציעות, אך חוקרים מאמינים כי יתכן והוא משמש לפעולות נוספות בגוף. ההיסטמינים מסייעים לגופנו להתמודד בשעת דלקות; מרחיבים את כלי הדם ומביאים לכיווצים של שרירים חלקים, כגון הריאות.

במהלך תגובה אלרגית, תאי הפיטום מתעוררים לחיים ומפרישים כמויות מרובות של היסטמינים, בהתאמה לחומרת התגובה האלרגית. במצבים אלו כלי הדם יתרחבו מאוד ולכן, הפעילות בגופנו תהיה לחוצה. במצבים חריפים, עשוי להתרחש הלם אנפילקטי.

 

אבחון

כדי לחמוק מהאלרגיה שלכם, מומלץ לוודא כי אבחנתם את האלרגיה שלכם נכון. אתם תמיד יכולים לפנות לאבחון רפואי אצל אלרגולוג, שיבצע בדיקות דם כדי לאמוד את רמות הנוגדנים בגופכם, יבדוק את סף האלרגיה הכולל שלכם לשפע סוגים נפוצים של אלרגיות באמצעות:

• בדיקת תבחין עורי – במהלכה מוחדרים מספר אלרגנים לגוף בכמויות קטנות באמצעות מחטים. האלרגן שיביא לתגובה אלרגית הוא הבעייתי עבורכם. בדיקה מהירה של עד חצי שעה.

• בדיקת תבחין מטלית – לרוב נעשית עקב חשש לאקזמה או אסטמה של העור. היא אף מאפשרת לבחון אלרגיה לתכשירים קוסמטיים או כימיקלים. במידה וקיימת אלרגיה, ניתן יהיה לבחון זאת רק לאחר 48 שעות.

באופן זה תוכלו לשלול בקלות פריטים שחשבתם שמהווים מקור אלרגני ולגלות את המקור החבוי ואפילו הלא ידוע שהביא לכל אי-הנוחות הזו.

באותו אופן, אתם יכולים לפעול לפי שיטת ההחלפה האלטרנטיבית והעתיקה, שפשוט ממליצה להסיר את כלל האלרגנים מחייכם בבת-אחת, לנקות את הגוף במשך חודשיים-שלושה ולאחר מכן, להשיב אלרגן אחד בכל פעם ולבחון מהי ההשפעה שלו על גופכם. אם אתם מרגישים כי הכול כשורה, אתם יכולים להמשיך לאכול אותו או להשתמש בו. אם אתם מרגישים כי הוא מעורר בכם אי-נעימות, יתכן מאוד כי מצאתם את האלרגן שלכם.
היתרון בשיטת ההחלפה הוא שהיא מאפשרת לכם להתנקות מכלל החומרים הרעילים שיתכן ומכבידים על גופכם; ישנם מאכלים רבים שאנשים אוכלים, לדוגמא, אף על פי שבפועל הם אלרגיים אליהם; התגובה האלרגית איננה מספיק חזקה כדי שישמו לב. הפסקה גורמת לגוף לשכוח מהאלרגן שאליו התרגל, במקרה זה סוג של מאכל ולכן, חשיפה אליו בשנית לאחר חודשיים-שלושה תביא לתגובה עזה יותר שלבטח תוכלו לשים לב אליה.

טיפול

הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא להתחמק מהאלרגן. ברגע שזיהיתם אותו, נסו להימנע ממנו ככל האפשר. אם הדבר איננו מתאפשר, כדאי לכם לפנות לאחד או יותר מאפשרויות הטיפול הבאות.

טיפול קונבנציונלי

רוב הפעמים יינתנו תרופות המכילות אנטי-היסטמינים – מטרתן לנגד את השפעת ההיסטמינים שמפרישים תאי הפיטום ועל ידי כך, למנוע או להקל על תגובה אלרגית. ניתן לקנות חלק מהן ללא מרשם.
ישנן תרופות שמסייעות להתמודד עם תסמיני אלרגיה כגון ספריי לאף או טיפות עיניים.

במקרים חריפים יותר, יתכן והרופאים שלנו ירשמו לנו תרופות המכילות סטרואידים, אשר מחלישות את כלל הפעילות של המערך החיסוני שלנו ועל ידי כך מדכאות את התגובה האלרגית.

טיפול אימונולוגי

זהו הטיפול היעיל ביותר להתמודדות עם אלרגיות כיום. הוא כולל מספר זקירות שניתנות לנו במשך מספר שנים, במטרה לסייע לגופנו להתרגל לאלרגן. הורים רבים מסייעים לילדיהם להתגבר על אלרגיות שונות. במהלך הטיפול, אנו נקבל זריקות שמכילות חלקיקים מועטים מאוד מהאלרגן, כך שהגוף לא יחשוש ממנו ויוכל להסתגל אליו לאט-לאט. כמות האלרגן המוזרק לגוף הולכת וגדלה עם השנים עד שלבסוף, גופכם לומד לזהות אותו ללא בעיה.

מזרק אפי-פן

אם אתם סובלים מאלרגיה חמורה, מומלץ שתסתובבו עם מזרק אפי-פן צמוד אליכם. לאחר היחשפות ראשונית, תגובה אלרגית קיצונית עשויה להביא בנקל להלם אנפילקטי ולמוות.

תוספי תזונה וטיפול טבעי

קיים קשר ישיר בין הבריאות של מערכת החיסון שלכם והחוזק הכללי של גופכם ובין השפעת האלרגן על גופכם וחומרת התגובה האלרגית. העשרת הגוף במינרלים וויטמינים תביא לו עוצמה משמעותית, שתסייע לו להצליח ולזהות אלרגנים יותר בפשטות או לחלופין, להתמודד עם הקושי ביתר קלות בשל חוסנו.

• אבץ – מינרל מהותי לו אנו זקוקים מאוד בגופנו, כדי לשמור על תפקוד איכותי של המערכת החיסונית שלנו. ככל שמערכת החיסון שלנו תהיה חזקה יותר, כך לגוף שלנו יהיה קל יותר להילחם באלרגן. מעבר לכך האבץ מחזק את פעולתו של ויטמין A, מה שמשפר את יכולות הראייה שלנו. הוא מסייע בייצור ה- DNA, מסייע למערכת העצבים לפעול כיאות, מאזן את רמות השומן בעור ואף מסייע למנוע זיהומים בגוף.
ניתן למצוא אבץ בגרעינים, דגנים מלאים, טחינה ואגוזים. אף ניתן ליטול אותו כתוסף.

• ויטמין C – ויטמין ונוגד חמצון, ויטמין C הוא בין הוויטמינים החשובים ביותר עבור גופנו, בייחוד משום שאיננו נאגר בגופנו כלל. ויטמין C מסייע לחזק את המערכת החיסונית שלנו, להקל על המעבר של כדוריות הדם הלבנות ולהפחית את רמות הדלקתיות של המערך החיסוני שלנו, בייחוד עקב מצבי לחץ, כך שיוכל להתמודד ביעילות עם הגורם המאיים. בנוסף, הוויטמין מייעל את איכות הספיגה של מינרלים רבים בגופנו, לרבות הברזל.

• קוורצטין – זוהי תרכובת צמחית המצויה באופן טבעי בפירות יער. היא מאוד חזקה ומסייעת להקל על שפע תופעות; מדלקתיות יתר ובריאות הלב ועד לבריאות העור ולחימה באלרגיות. הקוורצטין הוא אנטי-דלקתי מאוד, בשל היותו נוגד חמצון ומהווה אנטיהיסטמין טבעי – חומר המסייע למנוע תגובות אלרגיות כגון קוצר נשימה, שלשולים, נזלת אלרגית וזיעה מוגברת. הוא אף מסייע להתמודד עם פריחות ואלרגיות המתרחשות בעת עונות המעבר או עקב רכילה של מזון אליו אנו אלרגיים. בנוסף, הקוורצטין הוא שותף פעיל בתהליך ניקוי הרעלים בגופנו, כך שנוכל להיפטר מהגורם המזיק באופן מהיר ויעיל.

• תמצית זרעי אשכוליות GSE – האשכוליות הם פירות הדר בריאים מאוד, שידועים באיכויות הניקוי והחיטוי שלהם ולכן תורמים להקלה על תופעות אלרגניות. הם עשירים בנוגדי חמצון כגון פלבנואידים וויטמינים A ו- C, אשר מסייעים לחזק את מערכת החיסון שלנו, לייעל את פעילותה, את תהליכי הניקוי והטיהור בגופנו ולהתנדב בעצמם לסיוע במלחמה נגד האלרגיות.

• ברומלאין – אנזים יקר ערך, המצוי באננס הטרופי והחמצמץ. הברומלאין ידוע בעיקר כרכיב המסייע לייעל פעילויות עיכול, אך הוא בעל סגולות מרפא מרובות. מחקרים מעידים כי הברומלאין מסייע למנוע היווצרות של תגובות אלרגיות בגופנו, על ידי מניעת תגובה מוגזמת של המערכת החיסונית שלנו (שמעוררת סימפטומים של אלרגיה) והפחתת רמות הדלקתיות בגופנו. הברומלאין מסייע להקל על אלרגיות הגורמות לבעיות נשימה, נזלת אלרגית וגרד או יובש בעיניים שלנו.

• ויטמין A או בטא-קרוטן – הבטא-קרוטן הוא נגזרת של ויטמין A כלומר, הוא מתפרק על ידי אנזים מסוים במעי ועל ידי כך מייצר את ויטמין ה- A. עקב כך, הבטא-קרוטן מקבל לפתע את אותם תחומי האחריות של ויטמין A, כגון פיתוח כל התאים בגוף, בייחוד תאי העור, העצמות, השיניים, השיער והרקמות. הוא אף מצוי בריכוז גבוה בעין ומהווה גורם מהותי הדואג לראייה שלנו. יתרה מכך, ויטמין A הכרחי לשם תפקודה הראוי של מערכת החיסון ואף הוא מסייע לטפל בבעיית הרדיקלים החופשיים אשר תוקפת את גופנו מעת לעת. את הבטא-קרוטן ניתן למצוא במנגו, פפאיה, גזר, בטטה, דלעת, משמש, מלון, תרד, ברוקולי, כרוב, חסה ורב המזונות שצבעם כתום או ירוק כהה, שמן כבד דגים, כבד, כליות, שמנת, חמאה, חלמון ביצה ושומן מהחי.

לצד כל התוספים או המאכלים הבריאים הללו, ניתן לחזק את מערכת החיסון שלנו באמצעות שום, בצל, כורכומין, מורינגה, אכיניצאה, ג’ינג’ר, תה ירוק ועוד ועוד…

מקורות

https://www.healthline.com/health/allergies?ref=global#natural-remedies

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/allergies/diagnosis-treatment/drc-20351503

https://www.aaaai.org/conditions-and-treatments/allergies

https://www.allergy.org.au/patients/about-allergy/what-is-allergy

https://medlineplus.gov/allergy.html

https://www.medicalnewstoday.com/articles/264419.php

https://draxe.com/8-natural-allergy-relief-remedies/

https://www.webmd.com/diet/features/allergies-allergy#1

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כל מה שרצינו לדעת על אלרגיות

אלרגיה היא מצב בו גופנו איננו מזהה נכונה גורם מסוים שנכנס לגופנו או מתחכך בעורנו, הרכיב הזה קרוי אלרגן; שעשוי להיות מזון, פרוות חיות, אבק,

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן