גרסאת דסקטופ

כל מה שרצינו לדעת על דיכאון

shutterstock_520394380

כל מה שרצינו לדעת על דיכאון

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

דיכאון, המכונה בשפה מקצועית דיכאון קליני או תופעת דיכאון כרונית, הוא מצב בו קיימות תחושות שליליות בלב האדם, המשפיעות על אופן המחשבה, הפירוש והתפקוד היומיומי שלו. כיום ישנם כ- 350 מיליון אנשים הסובלים מדיכאון ברחבי העולם.
כולנו עשויים לחוש עצובים, כעוסים או לחוצים מפעם לפעם; רוב בני האדם חווים אירועים שמביאים לרגשות הללו בחיים באופן טבעי. עם זאת, רגשות שליליים אשר מתמשכים לאורך חודשים ואף שנים אינם בריאים וללא טיפול, רק יוסיפו להחריף.

מחקרים מעידים כי אנשים שסבלו מדיכאון הביאו להחמרה בכלל האספקטים של חייהם; בין אם מדובר בעבודה או בלימודים, במערכות היחסים החברתיות והרומנטיות ואפילו במצבם הבריאותי. מחלות כגון דלקות פרקים, אסטמה, סרטן, השמנת יתר, מחלות לב וכלי דם וסוכרת מוכחות כתופעות אשר מחמירות בנוכחות דיכאון.

דיכאון איננו עצב או חוסר אונים רגעי ולכן, יש לטפל בו כמו בכל תופעה נפשית אחרת. אף על פי שרוב האנשים הסובלים מדיכאון נמנעים מלפנות לעזרה, אלו שעושים זאת מוצאים נחמה וחיוביות לאחר מספר שבועות בלבד.

סימפטומים

קיימים סוגים מגוונים של דיכאון, אודותיהם נדון בהמשך, אך ישנו מכלול של תסמינים אשר מתאר את כלל תופעת הדיכאון עצמה. אנשים אשר סובלים מהסימפטומים הרשומים מטה יום-יום, במשך רוב היום או כמעט כל יום, עשויים לסבול מדיכאון שהולך ומחריף עם הזמן

• עצבות עיקשת שמסרבת לעזוב
• תחושות של חרדה וריקנות
• כעסנות
• תחושות של אשמה, חוסר הערכה עצמית ו/או חוסר אונים
• אובדן הרצון ליהנות מתחביבים או פעילויות
• ירידה באנרגיה ועייפות תמידית
• האטה באופן התזוזה או הדיבור
• עצבנות, חוסר סבלנות וקושי להישאר במקום אחד
• קושי לשמור על ריכוז, להיזכר או לקבוע החלטות ללא חרטה
• נדודי שינה, התעוררות מוקדמת או שינה מרובה
• רעב/אובדן רעב המלווים בשינויים קיצוניים במשקל (השמנה/הרזיה)
• מחשבות על מוות או התאבדות או ניסיונות התאבדות
• כאבים, כאבי ראש, התכווצויות או בעיות עיכול אשר איננה נובעת מסיבה פיזית או איננה נפתרת באמצעות טיפול פיזי

ישנם אנשים אשר סובלים מדיכאון ולא מפגינים את הסימפטומים הללו. חלקם יחוו מעט מהם, בעוד שאחרים יחוו הרבה מהם. כדי לאבחן תופעת דיכאון, קיים צורך בתסמינים המביעים אותו מעבר למצב רוח ירוד. עם זאת, אנשים שחווים מעט מן הסימפטומים הרשומים מעלה באופן חריף, עשויים להטיב מטיפול.
המשך, התדירות והחומרה של התסמינים היא אינדיבידואלית. גם האופן שבו החולה תופס את רמת הדיכאון שלו, משפיעה משמעותית על אופן ההתפתחות של התופעה.

ילדים עשויים להביע דיכאון באופן מעט שונה: לרוב יחושו עצבות, עצבנות, תלותיות, דאגה, כאבים, אי-רצון ללכת לבית הספר וירידה משמעותית במשקל.

מתבגרים יחושו כי איש איננו מבין אותם, יהיו מאוד רגישים, ימעטו להגיע לבית הספר, יהיו עצבניים, עצובים ויחושו הערכה עצמית נמוכה ויימנעו מאינטראקציות חברתיות. רבים מהם גם יפנו לסמים ואלכוהול כדי להתמודד עם התחושות הרעות הללו, יאכלו או ישנו הרבה מאוד ויפגעו בעצמם.

מבוגרים מעל גיל 60 יציגו תסמינים שונים לחלוטין, לכן מאוד קשה לאתר את התופעה: הם יביעו קשיי זיכרון ושינויים באישיות, כאבים פיזיים, עייפות, אובדן תיאבון, בעיות שינה, אובדן עניין בקיום יחסים אשר איננו נובע ממצב רפואי או תרופה, לרוב יעדיפו להישאר בבית במקום לצאת וליצור אינטראקציות עם אחרים ואף יביעו מחשבות אובדניות. מומלץ לשים לב לאנשים מבוגרים ולמהר ולאבחן תופעות דיכאון בגיל זה, שכן הן מחריפות מאוד מהר, לצד תופעת הדמנציה ש”תוקפת” את רוב המבוגרים מעל גיל 60 כיום.

גורמים

דיכאון לרוב נגרם עקב מקבץ של גורמים ולא סיבה אחת ספציפית.

• תורשה – אם קרוב משפחה ממדרגה ראשונה סובל מדיכאון, הסיכויים גבוהים כי הקרובים אליו ממדרגה ראשונה יחוו דיכאון במהלך חייהם. אף נמצא כי אנשים הסובלים מדיכאון הם בעלי שינויים פיזיולוגיים שונים במוח, לעומת אנשים שלא סובלים מדיכאון.
• שינויים ברמות המוליכים בעצביים או ההורמונים במוח – הגוף מפריש שפע חומרים שמטרתם לגרום לנו לחוש מאושרים ורגועים כגון דופמין, סרוטונין ואנדורפינים. ירידה באספקה שלהם עשויה להביא לדיכאון
• סביבה שאינה תומכת
• אירועי חיים: אובדן, גירושים, קשיים בקריירה, מערכות יחסים רומנטיות, חברתיות ומשפחתיות, בעיות כלכליות, דאגות רפואיות, לחץ כרוני או טראומה כגון אונס או התעללות, בעיקר בילדות
• אישיות – אנשים אשר מתקשים להתמודד עם אירועי החיים באופן רגוע יינטו יותר לדיכאון
• תרופות לפי מרשם כגון חוסמי-בטא.
• שימוש מוגזם באלכוהול וסמים
• פציעת ראש
• אם אדם סבל מדיכאון בעברו, הסיכויים גבוהים כי יחווה אותו שוב בתקופה שחורה בחייו
• תסמונות כגון סוכרת, נוירופתיה או מחלות לב, כלי דם וריאות נוטות להביא לדיכאון

פסיכולוגיה

קיימים הרבה סוגים של דיכאון, שמומלץ להכיר ולסווג כראוי:

דיכאון קליני-מג’ורי

תסמונת הדיכאון החריפה והנפוצה ביותר. אנשים הסובלים מדיכאון מסוג זה יסבלו מהתקפים של מלנכוליה, חוסר הערכה עצמית, חוסר אונים, עצב ואומללות. הם יינטו להביע את רוב התסמינים המביעים דיכאון (לפחות חמישה) ומאוד יתקשו להתגבר על הכאב הנפשי. טיפול עשוי לאפשר לחולי דיכאון קליני ליהנות מחיים חיוביים יותר, אך הסיכויים הם כי הם עדיין יחוו התקפים של דיכאון מידי פעם ופעם, בשל האינטנסיביות של התופעה.

דיסתימיה – תסמונת דיכאון כרוני

מתארת מצב דיכאוני אשר נמשך שנתיים לפחות. אדם אשר מאובחן כסובל מדמנציה לרוב יחווה התקפים עזים של דיכאון ואומללות, יחד עם תקופות קלילות יותר, בהן התחושה היא כי האדם הוא במעין “טייס אוטומטי”. אף על פי שאיננה חריפה ולרוב איננה משפיעה על חיי היומיום של האדם, היא ממושכת ואף כרונית.

דיכאון לאחר לידה

מדובר הסימפטומים דיכאוניים וחרדתיים חריפים אשר מופיעים באם טרייה לאחר הלידה. נשים רבות חוות את הדיכאון הזה עד כשבועיים לאחר הלידה. האם הטרייה תחווה עצבות רדיקלית, חרדה ותשישות יתר שתלווה את הדיכאון ותקשה על האם לטפל בעצמה או בוולד החדש שלה. במצבים קיצוניים, יתכן והאם תחשוש כי היא עלולה לפגוע בתינוק שלה.

דיכאון פסיכוטי

מתרחש כאשר אדם סובל מדיכאון, לצד צורה מסוימת של פסיכוזה, כגון הזיות או אשליות. ההזיות לרוב יתארו מצבים דיכאוניים של עצב, מוות, חולי, עוני או זיכרונות שמביאים רגשות שליליים של עצב, כעס ו/או אשמה, כדי להחמיר את התופעה. אנשים הסובלים מהתופעה עשויים לחוש קטטוניים ולהיות מרותקים למיטה, בשל האמונה כי אין להם סיבה להמשיך.

דיכאון עונתי

דיכאון המופיע בעיקר בחודשי החורף הקרים, כאשר ישנו פחות אור שמש. הדיכאון מסוג זה לרוב מתפוגג במהלך האביב והקיץ. אנשים הסובלים מדיכאון עונתי ייכנסו למעין “שנת חורף” במהלכו: יתרחקו מאינטראקציות חברתיות, ישנו הרבה יותר, יעלו במשקל וכמו שעון, בשנה שלאחר מכן ישובו לאותם הרגלים.

דיכאון במהלך המחזור

תסמיני דיכאון המתקשרים לשינויים ההורמונליים שנשים עוברות טרם המחזור ובמהלכו. התסמינים הם לרוב קלים, מתחילים בערך שבוע טרם קבלת המחזור ומסתיימים מספר ימים לאחר תום המחזור. סימפטומים עזים של דיכאון במהלך המחזור עשויים להצביע על שינויים הורמונליים קיצוניים ולכן, כדאי לנו להיוועץ ברופא בנושא.

דיכאון מצבי

דיכאון שמותנה באירוע חיים ונמשך לאורך זמן. כפי שציינו, כולנו חווים אירועי חיים לא פשוטים, אך השאלה היא באיזו עוצמה אותם אירועים השפיעו על חיינו. ככל שנתקשה להתמודד עם הכאב ונמנע מלהמשיך הלאה עם החיים, כך המצב הדיכאוני ילך ויחמיר.

דיכאון לא-טיפוסי

הסיבה שדיכאון זה אינו טיפוסי היא שהוא מציג תסמינים מעט שונים מדיכאון שגרתי. רוב האנשים שיסבלו ממנו ידווחו על כאבים בגפיים, בעיקר במפרקי הרגליים. הם יסבלו בעיקר מעצבנות ובעיות במערכות היחסים שלהם. בנוסף, הם ירבו לישון ולאכול.

תסמונת דו-קוטבית

תופעת מצב רוח חריפה, המאפיינת שינויים קיצוניים במצב הרוח מאופוריה של אושר ועד לדיכאון כרוני.

 

 

אבחון

אין דרך פיזית לאבחן דיכאון, אך הרופא, הפסיכיאטר או הפסיכולוג שתפנו אליו יוכל לאבחן אתכם בקלות, אם אתם אכן סובלים מהתסמינים הרשומים מעלה.
רוב הפעמים, רופא יבקש מכם לבצע מספר בדיקות כדי לשלול אפשרות שהגורם הוא פיזיולוגי; שכן חוסר איזון הורמונלי או אפילו מחסור בהורמון D (D הוא הורמון, לא ויטמין) עשויים להשפיע משמעותית על מצב הרוח שלנו.

טיפול

• תרופות – קיים מגוון של תרופות אשר משפרות את מצב הרוח, תורמות לאיזון הורמונלי ומקלות על חרדות

• פסיכותרפיה – טיפול באמצעות דיבור ושיח עשוי לאפשר לאדם להבין מדוע הוא חש מדוכא ולקבל מהמטפל כלים, שיסייעו לו להתמודד עם הקשיים או להמשיך מהם הלאה מבחינה נפשית, יותר בקלות

• פעילות גופנית ושיטות הרגעה – פעילות גופנית מאיצה את כלל התהליכים בגופנו ולרבות את אופן הייצור של הורמונים ומוליכים עצביים שמסייעים לנו לחוש מאושרים יותר. היא אף מוסיפה לגופנו אנרגיה, שתגרום לאדם לשאוף ולעשות יותר.

• תזונה בריאה – חלבונים, מגנזיום, ויטמין D, ויטמין 12B וערכים תזונתיים רבים נוספים מהווים חלק מהמערך הביולוגי שגורם לנו להיות מאושרים ורגועים יותר באופן טבעי. מגנזיום משתתף בתהליך הייצור של הסרוטונין, לדוגמא. מומלץ שנקפיץ לאכול מאכלים שמעודדים את מצב הרוח, מאשר מאכלים עתירי שומניים, עשירים בסוכר לא בריא, כימיקלים וצבעי מאכל, שמקשים על הפעילות של גופנו ועשויים להוסיף למכאובנו.

• טיפול אלטרנטיבי – שפע צמחי מרפא ותוספים מומלצים כדי להקל על דיכאון: אשווגנדה, רודיולה, אבקת מאקה וזעפרן, הם רק חלק מהטוב והטבעי שכדאי לכם לשלב ביומכם, כדי להקל על תחושות של דיכאון, לחץ וחרדה.

מקורות

https://www.webmd.com/depression/default.htm

https://www.healthline.com/health/depression?ref=global

https://www.psychiatry.org/patients-families/depression/what-is-depression

https://www.nimh.nih.gov/health/topics/depression/index.shtml

https://www.medicalnewstoday.com/kc/depression-causes-symptoms-treatments-8933

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/symptoms-causes/syc-20356007

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כל מה שרצינו לדעת על דיכאון

דיכאון, המכונה בשפה מקצועית דיכאון קליני או תופעת דיכאון כרונית, הוא מצב בו קיימות תחושות שליליות בלב האדם, המשפיעות על אופן המחשבה, הפירוש והתפקוד היומיומי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן