גרסאת דסקטופ

כל מה שרצינו לדעת על סוכרת סוג 1 – סוכרת נעורים

shutterstock_548580226

כל מה שרצינו לדעת על סוכרת סוג 1 – סוכרת נעורים

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

בשגרה, גופנו מפרק את הפחמימות, הסוכרים, בגופנו לחד-סוכר הקרוי גלוקוז. הגלוקוז מועבר למחזור הדם, שם הוא מפורק על ידי הורמון הקרוי אינסולין. האינסולין מסייע לגלוקוז לחדור את רקמת התאים שלנו, שם תרכובות הגלוקוז מומרות לאנרגיה טהורה בתהליך הקרוי מעגל קרבס, שמסייעת לנו לתפקד כראוי במשך היום. ללא פחמימות בכלל או גלוקוז בפרט, גופנו יתקשה מאוד להמשיך להתנהל כיאות.

מחלת הסוכרת בכלל מתארת מצב שבו גופנו איננו מצליח לפרק את הסוכרים במחזור הדם שלנו. כתוצאה מכך, ללא טיפול היא עשויה להוביל לשלל סיבוכים לא נעימים.

כיום הטיפול בסוכרת, בפרט סוכרת סוג 1, הוא יסודי ומבוקר מאוד, לכן כל עוד החולה מקפיד על טיפול איכותי ודואג לגופו, הוא עשוי ליהנות מחיים נוחים יותר.

סימפטומים

• הטלת שתן מרובה – גופנו לא מצליח לפרק את הסוכרים במחזור הדם שלנו, לכן הם הולכים ומצטברים בו. גופנו חש את הצורך העז להיפטר מהם. הדרך הנוחה ביותר לעשות זאת היא על ידי הטלת שתן מרובה ולכן, זהו אחד סוכרת נעורים סימנים הנפוצים ביותר.

• רזון – ירידה משמעותית במשקל למרות תזונה מרובה ומאוזנת. הסיבה לכך היא שפחמימות וסוכרים תורמים לעלייתנו במשקל, אך משום שאיננו מפרקים אותם, הם לא תורמים לנו קילוגרמים. בנוסף, גופנו צורך יותר שומנים וחלבונים לשם אנרגיה כעת ולכן, לא מותיר מאגרים של שומנים או חלבונים שיסייעו לנו להעלות במשקל.

• צמא מוגבר – כדי שנוכל להטיל שתן לעיתים קרובות, גופנו גורם לנו לחוש סימנים של צמא וצורך עז לשתות בכל עת.

• עייפות וחולשה כללית – הפחמימות הן מקור האנרגיה הזמין והנכון ביותר עבורנו, לפי אופן הפעילות של גופנו. לכן כאשר אין אפשרות ליהנות מהן, גופנו מתקשה לספק לנו את רמות האנרגיה הנורמטיביות שאליהן למדנו להתרגל.

• רעב מוגבר – דרך נוספת להיפטר מסוכרים ופחמימות היא על ידי הצואה ולכן, נהיה רעבים יותר מהרגיל. בנוסף, יש לזכור כי סוכרת נעורים גורמת לנו לחוות עייפות וחוסר אנרגיה, שגופנו רוצה למטב על ידי צריכת אנרגיה ממזון כגון חלבונים ו/או שומנים.

ביולוגיה

סוכרת נעורים (גילאים 0-17) היא תופעה מטבולית, המתארת מצב בו גופנו אינו מצליח לייצר את הורמון האינסולין – ההורמון, שתפקידו הוא לפרק את הגלוקוז בגופנו, כך שיוכל לחדור לתאים שלנו ושם, להפוך לאנרגיה טהורה.
האינסולין מיוצר על ידי הלבלב – בלוטה מטבולית-הורמונלית שתפקידה לייצר מספר מרובה של אנזימים והורמונים שונים, אשר רובם מסייעים לייעל את תהליכי העיכול בגופנו.

על הלבלב, מצויה קבוצת תאים הקרויים איי לנגהרנס. מדובר במעל מיליון תאים הורמונליים:

• תאי אלפא – מטרתם היא לייצר את הגלוקוגן: הורמון שמטרתו היא לסייע להעלות את רמות הסוכר בגופנו, כאשר אנו מצויים במצב של היפוגליקמיה.

• תאי בטא – אחראיים באופן בלעדי על ייצור הורמון האינסולין. מטרתו של האינסולין בשגרה היא לפרק את הסוכרים במחזור הדם שלנו, כך שיוכלו לחדור אל התאים שלנו ושם, לייצר אנרגיה לגופנו. בעת מחלת הסוכרת, גופנו מתקשה לייצר את הורמון האינסולין או רמות גבוהות מספיק של אינסולין וכתוצאה מכך, נוצרת הצטברות חופשית של סוכרים במחזור הדם שלנו, לרוב לצד שומנים לא בריאים.

• תאי דלתא – מופרש הורמון הסומטוסטטין – המסייע לווסת את הפעילות בין סוכרת אינסולין לגלוקוגן, על ידי איזון בין ההפרשה של השניים, כמו מעין “שוטר תנועה”.

כאשר אנו סובלים מסוכרת נעורים, רקמת הלבלב או תאי הבטא בגופנו ניזוקו עקב דלקת, מחלה אוטואימונית, תופעה גנטית או מחלה מטבולית שפגעה ישירות בלבלב שלנו.
כתוצאה מכך, סוכרים הולכים ומצטברים במחזור הדם שלנו, לרוב לצד הצטברויות שומניות. הצטברויות מוגזמות עשויות להביא למצבים בהם הסוכרים מתפשטים לכלי דם קטנים, אליהם הם לא אמורים להגיע. הצטברויות כאלו לאורך זמן וללא טיפול עשויות להוביל לסיבוכים רבים כגון בעיות בכליות, בעיות ראייה, נוירופתיה, טרשת העורקים, לחץ דם, בעיות לב וכלי דם ועוד.

אבחון

סוכרת נעורים לרוב מאובחנת בילדות, אך ישנם מקרים בהם מאתרים אותה גם בגיל ההתבגרות.

• בדיקת סוכר לאחר צום (FPG) – מדובר בבדיקה השגרתית שכולנו מכירים: לאחר צום, אנו הולכים בבוקר לקופת-החולים ומבצעים בדיקה (אם אנו סובלים מסוכרת סמויה אשר עדיין בהתפתחות, יתכן מאוד שערכי הסוכר שלנו יישארו תקינים ולכן אם אנו מאמינים שאנו סובלים מהמחלה, כדאי לנו לפנות שוב לרופא ולדרוש בדיקות נוספות). כאשר ערכי הבדיקה עולים על רמות סוכר של mg/dl 126, קיים חשד למחלת הסוכרת.

• בדיקת המוגלובין מסוכרר (A1C) – ההמוגלובין, הוא חלבון שמטרתו להעביר חמצן, ברזל ומגנזיום במחזור הדם שלנו. כדי שתהיה לו את האנרגיה לעשות זאת, הוא חובר למולקולות הסוכרים במחזור הדם שלנו. הפעולה מאפשרת לו להישאר במחזור הדם שלנו עד שלושה חודשים. בדיקת ההמוגלובין המסוכרר בוחנת בכמה זמן מדובר בדיוק. ככל שיש במחזור הדם שלנו יותר המוגלובין מסוכרר, כך אנו יודעים כי יש יותר סוכרים במחזור הדם שלנו ואנו יכולים להבין כי מדובר סוכרת בדיקת דם. ערכים מעל ל- 6.5% של המוגלובין מסוכרר, יצביעו על חשד לסוכרת.

• בדיקת סיבולת סוכר (OGTT) – בדיקה הנערכת כשעתיים ובוחנת את המהירות בה גופנו מפרק סוכר. טרם הבדיקה נשתה נוזל ממותק, שלאחר הבדיקה נדע כמה זמן לקח לגופנו לעכל אותו. ערכים גבוהים מ- mg/dl 200, יצביעו על חשד לסוכרת.

• אבחנה על ידי בדיקת ראייה – לאחר שאבחנו בוודאות את מחלת הסוכרת, אנו שואפים לבחון את רמת הנזק שנעשתה, אשר מתחילה מכלי הדם הקטנים ביותר. משום שהעין שלנו מרושתת בכלי דם קטנים, בדיקת ראייה פשוטה תסייע לנו לקבוע את אופן ההתקדמות של המחלה.

• אבחנה על ידי בדיקת שתן – מדובר בבדיקה שאיננה אבחנתית, משום שניתן למצוא סוכר בשתן עקב קשת רחבה של סיבות. עם זאת, רמות נמוכות של חלבון בשתן שלנו יכולות להתריע על חשד סוכרת ערכים.

טיפול

סוכרת היא תופעה המצריכה טיפול אקסטנסיבי וצמוד, משום שהיא עשויה להביא למכלול של סיבוכים:

• זריקות אינסולין – זריקות מספר פעמים ביום, שמטרתן לאזן את רמות הסוכרים בגופנו ולמנוע מצבים של היפרגליקמיה. עקב אי-היכולת של גופנו להפיק אינסולין, עלינו לקבל אותו ממקור חיצוני כמו זריקות, משאפים או משאבות אינסולין. כדאי לנו לוודא כי אנו מבינים כיצד רמות הסוכרים שלנו משתנות, כדי שנוכל לאזן כראוי את רמות הסוכרים בגופנו.

• תזונה נכונה – משום שגופנו איננו מפרק סוכרים כראוי, עלינו לנהל תזונה מיוחדת אשר נמנעת בעיקר מחד-סוכרים (שוקולד חלב, משקאות ממותקים או מוגזים, עוגיות ועוגות קנויות…), שומנים לא בריאים, מלח וקמח לבן. אף מומלץ שנעשיר את התזונה שלנו בקטניות, תחליפים של סוכר כגון סטיביה, דגנים מלאים, שמנים בריאים כגון חומצות שומן בלתי-רוויות ושלל ירקות, המסייעים לאזן את רמות הסוכרים בגופנו, לייעל את התפקוד הכולל שלו ולהפחית את הצטברויות הסוכרים והשומנים במחזור הדם שלנו.

• פעילות גופנית – משום שסוכרת מסוג 1 עשויה להוביל להצטברות של שומנים לא בריאים וסוכרים בכלי הדם שלנו, כדאי לנו לשלב פעילות גופנית ביום-יום, כדי למנוע היחסמות של כלי הדם בגופנו. פעילות גופנית מסייעת למגר את התופעה, על ידי האצת תהליך הניקוי של מחזור הדם שלנו וייעול תהליכי ניקוי הרעלים השונים, בדומה לירקות או אומגה 3.

• טיפול אלטרנטיבי – כיום רופאים ודיאטנים יאשרו כי טיפול באמצעות תזונה נכונה לצד תוספי תזונה וצמחי מרפא יסייע לחולה סוכרת פלאים. תוספים וצמחים כגון מורינגה, כורכומין, מגנזיום, חילבה, אומגה 3, שמן זית, שום, מלון מר, תה ירוק, קינמון וג’ימנמה הם רק חלק מהרכיבים הבריאים שיסייעו לנו לאזן את רמות הסוכרים בגופנו, כך שנוכל להשתמש בפחות אינסולין.

מקורות

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/type-1-diabetes/symptoms-causes/syc-20353011

http://www.diabetes.org/diabetes-basics/type-1/

https://www.healthline.com/health/type-1-diabetes-causes-symtoms-treatments

https://www.webmd.com/diabetes/type-1-diabetes-guide/default.htm

https://www.diabetes.org.uk/index.php/diabetes-the-basics/what-is-type-1-diabetes

https://en.wikipedia.org/wiki/Diabetes_mellitus_type_1

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כל מה שרצינו לדעת על סוכרת סוג 1 – סוכרת נעורים

בשגרה, גופנו מפרק את הפחמימות, הסוכרים, בגופנו לחד-סוכר הקרוי גלוקוז. הגלוקוז מועבר למחזור הדם, שם הוא מפורק על ידי הורמון הקרוי אינסולין. האינסולין מסייע לגלוקוז

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן