גרסאת דסקטופ

כל מה שרצינו לדעת על פיברומיאלגיה

shutterstock_292811444

כל מה שרצינו לדעת על פיברומיאלגיה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

פיברומיאלגיה היא תופעה כרונית, שבמשך שנים רבות נתפסה כ”מחלת דמה”, בשל היותה תופעה שלא ניתנת לאבחון או מדידה באמצעות בדיקות רפואיות. עם זאת, כיום חוקרים מוצאים כי יתכן והכאבים לאורך המחלה נובעים מיכולתה להשפיע על האופן, שבו המוח שלנו מעבד ומפרש אותות של כאבים.
משום שלא ניתן לאבחן את התופעה, פיברומיאלגיה מסווגת פעמים רבות כמחלה אחרת. פיברומיאלגיה לרוב תלווה בתופעות נוספות ולרבות כאבי ראש, שרירים ומפרקים, עייפות כרונית, דיכאון, דלקות פרקים למיניהן, זאבת, קשיי עיכול ותופעות מעיים.
כיום אין תרופה לפיברומיאלגיה. בעבר חששו רופאים רבים כי אנשים ינצלו את אי-יכולתם לאבחן את המחלה ועל ידי כך, ינסו לחלץ מהם תרופות או משככים. כיום הרפואה מוצאת כי דווקא טיפול טבעי ומתן שינויים דראסטיים באורח-חיים יביאו להקלה משמעותית.

סימפטומים

פיברומיאלגיה כוללת מגוון רחב של תסמינים אשר מאוד סובייקטיביים; לא כל מי שסובל מפיברומיאלגיה יסבול מהם וכל מי שיסבול מהם, יחווה אותם בעוצמה ואורך שונים, בהתאם למצבם הבריאותי הכולל וחומרת התופעה.

• התסמין הנפוץ ביותר בפיברומיאלגיה, הוא כאב ממוקד, שלרוב מופיע באזורים רגישים מאוד בגופנו (עורף, כתפיים, בית-חזה, ברכיים, ירכיים ומרפקים), באזורים המפרקים והשרירים או באזורים מרובים בגופנו בו-זמנית. כדי שהכאב יתאר פיברומיאלגיה, עליו להיות כאב קל, ממושך ומפושט לאורך הגוף, שלא פוסק במשך שלושה חודשים לפחות.

• עייפות כרונית – רוב חולי הפיברומיאלגיה מתעוררים עייפים, גם אם בילו שבוע בשינה. הם מתעוררים מכאבים פעמים רבות ולרוב סובלים מתופעות המקשות על שינה כגון דום שינה.

• ערפול מוחין – תופעות קשב וריכוז קלות. קושי להתמקד, להתרכז ולשים לב לפעולות שאתם מבצעים או לשיחות שאתם מנהלים.

• כאבי ראש ומיגרנות

• דיכאון, חרדה ולחץ

• כאבי בטן, קשיי עיכול ובעיות מעיים

גורמים

חוקרים עדיין לא בטוחים במקור שגורם לפיברומיאלגיה, אך הודות לעשורים של מחקר שנעשה עד היום, הם קרובים יותר להבנת הפקטורים שעשויים לפעול יחד בגופנו כדי לגרות את התפתחותה.

• מחלות שיתופיות – מחלות מסוימות כגון דלקות פרקים, דיכאון, מיגרנות וכדומה לרוב מתלוות לפיברומיאלגיה ומחריפות את התסמינים שלה או גורמות לפיברומיאלגיה לאורך זמן.

• גנטיקה – משום שניכר כי פיברומיאלגיה מופיעה בעיקר במשפחות, ככל הנראה קיימת מוטציה גנטית אשר מועברת בתורשה ומגבירה את הסיכויים להיווצרות המחלה. הגנים הללו עדיין לא זוהו.

• טראומה – אנשים אשר חוו טראומה פיזית או נפשית עשויים לפתח פיברומיאלגיה.

• לחץ – בדומה לטראומה, לחץ עשוי להשפיע משמעותית על גופנו ולגרום להפרעות הורמונליות, שעלולות לתרום להתפתחות פיברומיאלגיה.

בדומה למחלה עצמה, המדע עדיין אובד עצות באשר לגורמים הייחודיים שמובילים לכאבים העזים, מהם סובלים החולים. ישנן תיאוריות שמציעות כי התופעה נגרמת עקב ירידה בסף הכאב, אשר נובעת מעלייה משמעותית ברמת המוליכים העצביים הקשורים לכאב. המוח הרבה יותר חד לפירוש כאבים ולכן, כל כאב קל הופך לעקה של ממש.

תיאוריה אחרת מציעה כי העצבים והקולטנים בגוף הופכים לרגישים יותר ולכן, כל גירוי משפיע עליהם בצורה אינטנסיבית. אותות הכאב בתגובה לגירוי הן עזות וכתוצאה מכך, המוח מפרש אותם כפציעה קריטית ומתאים לה את רמת הכאב ה”מתאימה”.

אבחון

כפי שנאמר, כיום אין בדיקות מעבדה שמאבחנות את תופעת הפיברומיאלגיה באופן מדויק. לכן האנשים הסובלים מהתופעה מוגדרים כחולים הסובלים מכאב קל, אך ממושך במשך שלושה חודשים לכל הפחות, בשני צדדי גופם ובמקומות רגישים, מפרקים או לאורך הגוף.

כדי לשלול מחלות אחרות, רופאים לרוב יבצעו בדיקות דם שישללו מחלות אוטואימוניות, דלקות פרקים, בעיות הורמונליות וכדומה.

טיפול

כיום ידוע כי מומלץ לחולי פיברומיאלגיה להקפיד על טיפול אלטרנטיבי-טבעי, המתמקד בשינוי אורח-חיים. למרות זאת, ישנן תרופות מסוימות שמסייעות להקל על הכאבים ולתרום לחיים נוחים יותר לצד המחלה.

טיפול קונבנציונלי

• משככי כאבים – ללא מרשם או עם מרשם כגון איבופן, אדוויל וכדומה. משככי כאבים עזים אינם מומלצים לאורך זמן, משום שהם עשויים להביא להתמכרות ולהחרפה של הכאבים הקיימים. לא קיימת עדות כי התרופות הללו מסייעות להקל על הכאבים באופן מוחלט, אלא אם כן הן גם נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות. תרופות ממשפחת האופיאטים, לכאבים קשים, לפי מרשם רופא, המכילים את האופיאויד טרמדול.

• משפרי מצב רוח – תרופות שמטרתן להקל על תחושות הדיכאון, החרדה, הכאבים והעייפות הכרונית שמופיעים בעת פיברומיאלגיה. לרוב יבוצע שימוש בתרופות שמגבירות את ריכוזם של הסרוטונין והנוראדרנלין במוחנו, כתוצאה מעיכוב תהליך הספיגה שלהם. על ידי כך, משפיעות באופן חיובי על מצב הרוח שלנו. תרופות להרפיית שרירים או תרופות שמטרתן לקדם שינה בפרט.

• תרופות נוגדות פרכוסים – נמצא כי תרופות שפותחו לראשונה לטיפול באפילפסיה מסייעות להקל גם על תסמינים של פיברומיאלגיה ובפרט – כאבים מפושטים. תרופות כגון ליריקה, גאבאפנטים או נוירונטין הן נפוצות מאוד.

תוספי תזונה

• ויטמין D – ויטמין D הוא הורמון, אשר אחראי לשפע תפקידים בגופנו: הוא מסייע לווסת את מצב הרוח שלנו ולשמור עליו חיובי, תורם לחיזוק המערך החיסוני שלנו, מגביר היווצרותם של חלבונים שונים בגוף, מייעל את תהליכי העיכול, הניקוי וייצור האנרגיה של גופנו ובמילים אחרות, עשוי לתרום להתמודדות עם פיברומיאלגיה, במידה ואנו סובלים מחסך בהורמון. כדאי לכם לבחון אם אתם סובלים ממחסור.

• מגנזיום ומלטונין – מגנזיום הוא מינרל חיובי בגוף שתורם לרוגע ושלווה: מסייע להרפות את השרירים בגוף ולייצר יותר סרוטונין. הוא אף מקדם שינה איכותית. מלטונין הוא מוליך עצבי שמסייע לנו להירדם ולצלול לשינה עמוקה וערבה.

• Q10 – נוגד חמצון המשתתף בתהליכי ייצור האנרגיה בגופנו. הוא מסייע להקל על עייפות וכאבים.

טיפול טבעי

• תזונה נכונה – כיום ידוע לכולנו כי היא חלק משמעותי מתהליך השימור והשיפור של חיינו כאנשים בריאים. מומלץ להקפיד על אכילה מרובה של ירקות ופירות, אומגה 3, סיבים תזונתיים, ביצים, דגים שומניים, דגנים מלאים ושתייה מרובה של מים. לצד זאת, מומלץ להימנע מקמח לבן, סוכר לבן, מלח, שומני טרנס, כימיקלים, צבעי מאכל וכלל המאכלים המכילים אותם (שוקולד חלב ומוצרי חלב רבים, משקאות מוגזים וממותקים, חטיפים, מזון מהיר או קפוא וכדומה).

• פעילות גופנית – יתכן ובתחילת הדרך תתקשו להתאמן משום שהפעולה תגביר את הכאבים שאתם חווים. אך לאורך זמן אתם תחזקו את גופכם ובאופן זה תקלו משמעותית על התסמינים שלכם בטווח הארוך. פעילויות מומלצות הן שחייה, הליכה, רכיבה על אופניים או ארובי במים. גם מתיחות הן מומלצות.

• מסז’ – שיטה עתיקת יומין שמוכחת כיעילה מאוד בהתמודדות עם פיברומיאלגיה: בדומה לפעילות גופנית היא מסייעת להקל על כאבים, להפחית לחץ ומתח, להאיץ את זרימת הדם בגוף ותהליכי חילוף חומרים שונים.

• פיזיותרפיה – בדומה לפעילות גופנית, מטרתה לשפר את החוזק, הסיבולת והגמישות של גופכם.

• יוגה, מדיטציה ושיטות הרגעה – שלווה תסייע להקל על הסימפטומים שלכם ולתרום למצב רוח חיובי יותר. פעילויות כמו יוגה אשר מלוות במתיחות רבות מאוד מומלצות לחולי פיברומיאלגיה.

• שינה – משום שזהו אחד הסימפטומים הנפוצים ביותר עבור חולי פיברומיאלגיה, מומלץ כי תקפידו לישון הרבה ואף תדאגו להרגלי שינה בריאים כגון כיבוי מסכים בזמן, אכילה שלוש שעות טרם שעת השינה, המעטה בשתיית נוזלים, שמירה על חושך בחדר השינה ועוד.

• הפחיתו את רמות הלחץ שלכם – השתדלו להימנע ממצבים מלחיצים במיוחד ופתחו תכנית שתסייע לכם לגבור על מצבים מלחיצים ולהתמודד עמם יותר ביעילות.

• טיפול פסיכולוגי – לפעמים לדבר עם מישהו על הקשיים, הלחץ והעייפות הם כל מה שלו האדם זקוק.

מקורות

https://www.healthline.com/health/fibromyalgia?ref=global#diet-recommendations

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/fibromyalgia/diagnosis-treatment/drc-20354785

https://www.webmd.com/fibromyalgia/default.htm

https://www.nhs.uk/conditions/fibromyalgia/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/147083.php

https://www.medicinenet.com/fibromyalgia_facts/article.htm

https://www.fmcpaware.org/aboutfibromyalgia.html

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

כל מה שרצינו לדעת על פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא תופעה כרונית, שבמשך שנים רבות נתפסה כ”מחלת דמה”, בשל היותה תופעה שלא ניתנת לאבחון או מדידה באמצעות בדיקות רפואיות. עם זאת, כיום חוקרים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

מאכלים מנקי רעלים

כאשר אנו סובלים מ”קיבה רדומה”, לעיתים נופתע לגלות כי הרעלנו אותה. לעיתים אנו מתקשים להטיל

דילוג לתוכן