גרסאת דסקטופ

לא הכל בראש – כך אוכל משפיע על הרגשות שלכם

shutterstock_182203499

לא הכל בראש – כך אוכל משפיע על הרגשות שלכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מזון כבר מזמן אינו כלי לסיפוק הרעב בלבד, הוא יכול לספק צרכים, ואפילו להשפיע על מצב הרוח

החיבור הידוע בין גוף לנפש כבר ממוקם היטב בקולקטיב הציבורי. מחקרים רבים עוסקים בנושא זה, ומסבירים – האוכל שאנו אוכלים הוא מי שאנחנו. כלומר, משפיע באופן ישיר על הרגשות שלנו, מצבי הרוח, וכמובן, על הבריאות שלנו.

בין אם נבחין בכך ובין אם לא, האוכל שנאכל ביום מסוים משפיע על מערכות הגוף שלנו, ועל ההרגשה הכללית. נוכל להיות נמרצים וחיוניים, או עייפים וכבדים. הכל תלוי בסוג המזון, ובכמויות שנצרוך.

כיצד המזונות שאנו אוכלים משפיעים על התחושות שלנו?

כתשעים וחמש אחוזים מהסרוטונין (מעבר בין-עצבי המסייע בוויסות התיאבון) מופק בצינור העיכול, אשר מרופד במיליוני תאי עצב וחיידקים. אותם חיידקים מגנים על המעיים, ומשפרים את ספיגת החומרים מתוך המזון שאנו אוכלים, תוך כדי הפעלה של נתיבים עצביים, המחברים בין הבטן, לבין המוח.

חומרים מסוימים הנמצאים במזון, מעלים או מורידים רמות של חומרים הנקראים מוליכים עצביים, המעבירים מידע בין תאי עצב בגוף. חלק מהחומרים משפיעים על האזורים במוח האחראים על מצב הרוח שלנו ועל מידת הערנות.

אילו מזונות משבשים את האיזון ויכולים לגרום להרגשה ירודה?

חומרים כמו קפאין, שוקולד, מיצים או כל מזון שמכיל רמות גבוהות של סוכר. קפאין מעלה את תחושת המתח בגוף, ועלול לגרום לדפיקות לב מהירות יותר, עצבנות, אי-שקט, נדודי שינה ולא ערנות, בניגוד למקובל לחשוב. במקרים מסוימים הוא עלול להגביר חרדה.

בנוסף, מזונות עתירי שומן גם הם יכולים להגביר הרגשה של מתח וחרדה, וזאת על ידי השפעה על רמות הדופמין בגוף. כמו כן, צריכה גבוהה של סוכר מלווה בצניחה חדה של רמות הסוכר לאחר מכן ובשינוי ייצור של חומרים במוח, התוצר- שינויים חדים במצב הרוח, דכדוך, היעדר אנרגיה ועוד.

מחקרים השוו בין תזונה מסורתית (כמו התזונה היפנית והים-תיכונית) לבין התזונה המערבית. התוצאות חושפות כי הסיכון לדיכאון נמוך בעד כ-30 אחוזים בקרב אנשים השומרים על תזונה מסורתית. ההבדל טמון בתפריט העשיר של התזונה המסורתית, דגנים בלתי מעובדים, פירות וירקות, וכמות מופחתת של בשר וחלב. דבר חשוב נוסף (ומאוד שונה מהתזונה המערבית), התפריט אינו כולל סוכרים ומזונות מעובדים.

המסקנה המתבקשת היא, לתת את הדעת על מה שאנו בוחרים להכניס לגופנו, ולנסות להבחין איך מזונות שונים גורמים להרגיש, גם באותו היום, וגם ביום המחרת.

איך עושים את זה?

למשך תקופה של 21 ימים, נסו להוציא מהתפריט את כל המזונות המעובדים. מומלץ להפחית משמעותית את צריכת מוצרי החלב, והבשר. לאחר תקופה זו, של ניקוי המערכות, החזירו בהדרגה לתפריט את המזונות שהורדתם. כך תוכלו להבחין איך כל סוג מסוים של מזון משפיע על ההרגשה הכללית שלכם.

מה מומלץ לאכול על מנת לשמור על איזון והרגשה כללית טובה

חלבונים, שומנים ואומגה 3 –  מאוד חיוניים לגופנו, ומומלץ להכניס אותם לתזונה היומית. הם יכולים לגרום לכם להרגיש פחות עצבנות, ולאיזון במצבי הרוח. בסלמון, דלעת, וזרעי פשתן תוכלו למצוא אומגה 3 וחלבון. נוגדי חמצון גם הם מאוד חשובים, הכניסו אל התפריט היומי גזר, עגבניות, קייל, ובטטה. צריכה מאוזנת של נוגדי חמצון מעודדת אופטימיות, וגם מונעת מחלות.

האוכל מספק לנו צרכים רבים, אך מטרתו העיקרית היא לאפשר לנו להתקיים בצורה הבריאה ביותר האפשרית. רובנו אוכלים עקב סיבות שונות, כשלרוב, רעב אינו בראשן. מדובר באורח חיים שמאפיין את החברה המודרנית, אך בעזרת מודעות, הקשבה לגוף, ותפריט מאוזן, ניתן להרגיש מאושרים יותר, קלילים יותר, וחיוניים יותר.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

לא הכל בראש – כך אוכל משפיע על הרגשות שלכם

מזון כבר מזמן אינו כלי לסיפוק הרעב בלבד, הוא יכול לספק צרכים, ואפילו להשפיע על מצב הרוח החיבור הידוע בין גוף לנפש כבר ממוקם היטב

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן