גרסאת דסקטופ

לא רק הגוף: כיצד ניתן לשמור על הכושר של המוח?

shutterstock_757605628

לא רק הגוף: כיצד ניתן לשמור על הכושר של המוח?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

לא רק הגוף – גם המוח זקוק לאימון קבוע על מנת להישאר בכושר10 דרכים פשוטות יכולות לגרום לשיפור ניכר בביצועי המוח שלכם, כל מה שאתם צריכים לעשות זה לפנות קצת זמן, ולהתמיד

כל עוד המוח שלנו נמצא בכושר, יש באפשרותנו לתפקד במרוץ החיים. הכושר הזה בא לידי ביטוי בהבנת מערכות יחסים, עיבוד מידע, זיכרון תקין, ועוד. הכל נראה לנו מאוד טבעי ומובן מאליו, אך כבר בשנות העשרים לחיינו, תאי העצב במוח מפסיקים להתחדש, ומתחיל תהליך איטי של ניוון.

לעומת תאי העצב, יכולות קוגניטיביות הן פונקציה של הרבה גורמים, בעיקר של אורח חיים בריא ונכון. טרשת עורקים למשל, יכולה להגיע בעקבות סוכרת, או יתר לחץ דם. השמנת יתר, הגורמת לרמת שומנים גבוהה בדם יכולה גם היא להאיץ את התופעה ולגרום לפגיעה בתפקודי המוח.

בשנים האחרונות, הנושא של חקר המוח הפך פופולרי ומלבד החוקרים שעוסקים בשאלה האם ניתן לעצור את תהליך הניוון, או לכל הפחות להפחית אותו, ישנם עוד מאות אנשים שמתמסרים לנושא. חלקם בונים אפליקציות, פותחים אתרים, כולם קשורים לשיפור בתפקודי המוח.

השאלה מה גורם לירידה בתפקוד המוחי גם אצל אנשים בריאים עדיין שרויה בערפל. החוקרים מסבירים כי יש אור בקצה המנהרה, כל שנה שעוברת הידע על המוח מכפיל את עצמו באמצעות שיטות חדשות, ולכן התקווה היא שעוד כמספר שנים, כבר נוכל לדעת את הסיבה, לגרום לשיפור היכולת המוחית ומניעת הניוון.

לפני שאתם נשענים לאחור ומחכים לפיצוח התעלומה מצד המדע, חשוב לדעת שיש אפשרות לשפר את תפקודי המוח ואף לדחות מחלות דמנטיות כמו אלצהיימר, באמצעות דרכים פשוטות למדי, שלא דורשות הרבה זמן, וכל אחד מאתנו יכול לשלב אותן בשגרת יומו. אלה עשר דרכים קלות:

  1. תזיזו דברים- המוח מאוד אוהב להיות ער, להתמודד עם דברים חדשים. לכן מומלץ אחת לכמה חודשים לעשות שינוי בהרגלים, כמו למקם מחדש רהיטים בבית, להחליף את המקום של מברשת השיניים, (אפילו מימין לשמאל, אתם תראו כמה זה קשה, וכך תבינו כמה המוח התרגל לכך). זה עוזר למוח להישאר ערני, ומאט תהליכי דמנציה.
  2. שברו שגרה- את רוב הדברים בחיינו אנו עושים כבר על אוטומט, לכן מומלץ לעורר את מוחנו ולצאת מהשגרה. אפשר לנסוע לעבודה בדרך חדשה במקום בדרך המוכרת, להחליף את מקום החנייה הקבוע, או לשתות את הקפה בספל חדש.
  3. תרבות ואנשים- לרוב אנו מבלים את חיינו במעגל מצומצם של אנשים וחוויות, שזהו גורם ראשי בתהליך הניוון של המוח. צאו להצגה בתיאטרון, לטיול מאורגן, תכירו אנשים חדשים. אולי קורס קצר של יצירה.
  4. חומצות שומן- אומגה 3 חיונית, אך לצערנו לא מיוצרת על ידי הגוף. לכן רצוי לצרוך אותה דרך מאכלים כמו דג סלמון, טונה, דלעת ופשתן. אומגה 3 עוזרת לעיבוד מידע ופעילות תקינה של המוח.
  5. תה ירוק- שתייה קבועה, פעם ביום, של תה ירוק יכולה לעכב פעילות של אנזימים במוח שקשורים בפגיעה בזיכרון.
  6. פעילות גופנית- יכולה לגרום לאיזון רמת הסוכר בדם ומשחררת אנדורפינים שתורמים להרגשה טובה ולהפגת לחץ. היא גם יכולה לשפר את הזיכרון מכיוון שמשפיעה על בלוטת ההיפוקמפוס שבמוח (אחראית על מנגנוני הזיכרון).
  7. שינה טובה- כלי חשוב מאוד לשיפור תפקודי המוח. היא שומרת על איזון הורמון הקורטיקוסטרון, ששומר על יצירת הזיכרון ואגירתו.
  8. יין אדום- הינו תרומה מובהקת להאטה של תהליך הפגיעה בחומר המבודד את תאי העצב במוח. הגיע הערב? תתפנקו בכוס יין אדום שיחתום את היום.
  9. שפה חדשה- דרך יעילה להפיק את המיטב מהמוח. פעילות זו מאלצת את המוח להסתגל למידע חדש, ומשפרת זיכרון.
  10. משחקים- לא משנה אם אתם אוהבים לבד, או בחברה, קחו לכם פאזל, משחקי חשיבה, גם תשבצים, סודוקו, וחידות הם אופציה נהדרת. זה יפעיל את המוח שלכם, וישמור אותו במצב מעולה.
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

לא רק הגוף: כיצד ניתן לשמור על הכושר של המוח?

לא רק הגוף – גם המוח זקוק לאימון קבוע על מנת להישאר בכושר10 דרכים פשוטות יכולות לגרום לשיפור ניכר בביצועי המוח שלכם, כל מה שאתם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן