גרסאת דסקטופ

לא – שוקולד מריר הוא לא סופרפוד!

shutterstock_338509220

לא – שוקולד מריר הוא לא סופרפוד!

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

אבל חברות הממתקים משתוקקות שתאמינו בכך!

שוקולד מריר מכונה במקורות רבים כ”סופרפוד”. טוב מדי מכדי להיות אמיתי? רופאים רבים טוענים ש”כן”.

חיפוש מהיר בדפדפן של Google אודות שוקולד, לרוב יחשוף בפנינו אינספור כתבות, אודות היתרונות הבריאותיים של השוקולד המריר. ברוב המאמרים, אף ידאגו לציין עד כמה השוקולד המריר הוא מגרה, טעים וכי ניתן לשלב אותו במתכונים רבים או פשוט ליהנות מטעמו הייחודי.

אבל… הייתכן ומדובר ב”דחיפה בריאה” בלבד? האם שוקולד מריר אכן בריא? האם המטרה כאן, היא למכור לנו כמה שיותר שוקולד מריר?

האמת שכן. אף על פי שישנם מעט יתרונות בריאותיים לאכילה של קקאו, השוקולד המריר איננו מאכל הבריאות האופנתי, שטוענים שהוא.

מאחורי הקלעים: היתרונות הבריאותיים של השוקולד

כמובן שעדיף לפתוח בחיובי ויש לציין, כי שוקולד מריר אמנם אינו סופרפוד, אך הוא אינו לא בריא בעליל.

דיווח מאוניברסיטת הארוורד, ארה”ב, מעיד כי שוקולד מריר מכיל כ- 50%-90% של מוצקיי קקאו, חמאת קקאו וסוכרים. זאת בניגוד לשוקולד החלב, המכיל בין 10% ל- 50% מוצקים של קקאו, חמאת קקאו, סוכרים והרבה מאוד חלב.

מה הן החדשות הטובות?

הקקאו עשיר בפלבנואידים (Flavonoids) – תרכובות כימיות, המצויות בירקות, פירות ועלים ירוקים למיניהם. מחקרים מעידים כי הם תורמים שפע בריאות לגופנו ובפרט לחיוניות של ליבנו.

מחקרים מצאו, כי הפלבנואידים מעודדים ייצור של חומצות חנקתיות מסוימות, בדפנות כלי הדם שלנו. חומצות חנקתיות מייעלות את איכות הזרימה של מחזור הדם שלנו ועל ידי כך, אף מסייעות להפחית לחץ דם גבוה.

זאת ועוד, הדיווח מספר כי פלבנואידים מסייעים להגביר את הרגישות של גופנו לאינסולין ועל ידי כך, לתרום למניעה של מחלת הסוכרת.

רבים מכם ודאי מכירים את העובדה הזו ואף מאמינים – כי השוקולד המריר אף מסייע ללחום בכל מחלת לב וכלי דם אפשרית.

אך התדמית היא תרמית.

חוקרים רבים החלו בוחנים את הנושא מקרוב: הם בחנו למעלה מ- 100 מחקרים, שנערכו בארה”ב ומומנו, על ידי חברת מארס (Mars) ש… כן, כן, מייצרת את חטיף השוקולד הבינלאומי. כל המחקרים רמזו פה אחד, כי קיימים יתרונות בריאותיים בצריכה של קקאו ואף מוצרים, המכילים כמויות רבות של שוקולד.

החוקרים הסיקו כי המחקרים מהווים כלי שיווקי מתוחכם, מעין השקעה במדע, שתורמת לתדמית של המוצר שלהם: לפתע, הוא נדמה פחות כמו חטיף טעים ולא בריא או משמין, אלא כמאכל בריא.

יתכן כי רבים מכם בחרו להיכנע לשוקולד או אפילו לשלב אותו בתזונה היומית שלכם, פשוט משום ש”אנחנו מקבלים את מנת הפלבנואידים היומית שלנו”.

חברות הממתקים השונות, זיהו הזדמנות וניצלו אותה: הם לקחו ממתק שבילדותנו ההורים רק ניסו להרחיק מאיתנו, בטענה כי מדובר במאכל שאינו בריא, שמוביל למחלות לטווח ארוך, והפכו אותו למזון בריא, שמסייע למנוע מחלות רציניות ותופעות בריאותיות שונות.

חברת מארס השקיעה במדע לראשונה בשנת 1982. בזמנו, חברת מארס, שעומדת מאחוריי ממתקים בינלאומיים נוספים, כמוSnickers  ו- M&M,  הקימה את מרכז הבריאות לקקאומארס. האתר הכיל מאגר עצום של מחקרים, אודות ממתקי שוקולד, האיכות שלהם ואף מידע אודות היתרונות הבריאותיים של הקקאו.

משנת 2005 ועד 2018, היוזמה המדעית של חברת מארס תמכה ב- 140 מחקרים מדעיים, שנערכו על ידי מקורבים שלהם. כל המחקרים הללו, בוחנים את היתרונות הבריאותיים של הפלבנואידים, המצויים בקקאו.

קוסמוס המחקר

אם כך, האם שוקולד מריר הוא באמת לא בריא?

אוניברסיטת הארוורד טוענת שלא. היא אף ממליצה ליהנות משוקולד במהלך השנה. למרות זאת, מומלץ שלא להישמע לכל היתרונות הבריאותיים, שהם מציינים בדיווח שלהם.

שוקולד הוא ממתק מופלא, אך הוא לא מאכל בריאותי, במיוחד כאשר הוא מעורב עם סוכרים רבים וחלב. אכן קיימים פלבנואידים בשוקולד מריר, אך הם משתנים בכמות שלהם, בהתאם לאיכות השוקולד שאנו אוכלים וכמות הקקאו שהוא מכיל.

זאת ועוד, יש לזכור כי רוב הסוכרים אכן עתירים בשומנים לא בריאים ואף מכילים ערכים גבוהים מאוד של סוכרים וקלוריות.

כיום, קיימת שאיפה לנהל מחקר חדש, שאינו משוחד, אודות איכות הפלבנואידים הספציפית של השוקולד המריר: כ- 22,000 גברים ונשים בארה”ב ייטלו תוספים או מולטי-ויטמינים, שמקורת מקקאו. המטרה –  לבחון אם הם אכן מסייעים להפחית את הסיכון להתפתחות של סרטן, שבץ ו/או מחלות לב וכלי דם. המחקר יערך בבית החולים בריגהאם שבבוסטון, מסצ’וסטס ובמרכז לחקר הסרטן בסיאטל, וושינגטון. החוקרים ככל הנראה ישלבו כוחות, גם עם אוניברסיטת קולומביה, המיוצבת בניו-יורק.

החוקרים מעידים כי המחקר נראה מבטיח, אך עדיין נמצא בשלבי בנייה ולכן, כעת אין שום ראייה משמעותית, המצביעה כי הקקאו אכן עשוי להפחית את הסיכון, לסבול ממחלות לב ואירועים שונים. מדובר בניסוי קליני גדול, לכן התהליך ידרוש זמן. תוצאותיו ידווחו רק בשנת 2021.

החוקרים מדגישים כי עד תום המחקר, כדאי לכולנו להניח כי שוקולד איננו בריא – עד שיוכח אחרת.

מה שחשוב לדעת

בעוד ששוקולד מכיל מינרלים מהותיים כגון ברזל, נחושת אבץ, זרחן ומגנזיום, כמויות הערכים התזונתיים הללו הן קטנות מאוד, בהשוואה לאלו שמצויות במאכלים רבים.

שוקולד מריר הוא מקור מרוכז של קלוריות, לכן אכילה מרובה שלו תוביל לעלייה מוגברת בצריכת הקלוריות היומית, שלאורך טווח תביא לעלייה במשקל. למרות היתרונות הבריאותיים המועטים, מהותי לזכור כי שוקולד מריר הוא עדיין ממתק, שכדאי לנו לאכול פעם ב… או בכמויות קטנות.

אף יש לציין, כי כדי ליהנות מכמות נאה של פלבנואידים, יהיה עלינו לאכול כמויות עצומות של שוקולד. בחלק מהמקרים, מדובר בחטיף שוקולד שלם – הכול תלוי בכמות הקקאו, שהחטיף באמת מכיל: ככל שאחוז הקקאו בממתק גבוה יותר, כך הממתק יכיל יותר פלבנואידים ולכן, נוכל ליהנות מכמות נאה שלהם, גם אם נאכל כמות קטנה של שוקולד.

כאשר אנו רוצים ליהנות משוקולד – מתינות היא המפתח. אם תאכלו שוקולד מידי פעם, לא תסבלו מהשלכות משמעותיות, אך אם תכניסו את הממתק לחייכם ותיהנו ממנו על בסיס קבוע – זכרו כי אתם מזינים את גופנו בסוכרים פשוטים, שומנים לא בריאים וערכים קלוריים גבוהים.

כמובן שאין לחוש אשמים או לגעור בעצמנו, אם אנו נהנים ממעט שוקולד איכותי מידי פעם ופעם. להיפך – דווקא כאשר אנו מקווים להפסיק ולעשות דבר מה, לרוב אנו נעשה אותו בכוונה, תוך תחושות של אשם וכעס עצמיים. התחושות הללו הן מיותרות… לא מדובר בפשע, גם לא מדובר באקט בלתי-אפשרי, אלא בחשק זמני שיחלוף לאורך זמן, במיוחד אם לא נעצים את הקושי בראשנו.

הנחיות להתמודדות עם חגים ואירועים

במהלך החגים, ימי ההולדת והאירועים השונים,  אנו נוטים לפגוש בשוקולד לעיתים קרובות. כדי להימנע מהפיתויים, כדאי לנו לשאול את עצמנו אם “אני באמת רוצה לפנק את עצמי במנה המוגשת לפני?”.

כשכולם אוכלים, מאוד פשוט “להצטרף אל העדר” ופשוט לקחת פרוסה של עוגה או לאכול הרבה ממתקים, במיוחד כאשר מציעים לנו. עם זאת, כדאי לנו להזכיר לעצמנו כי איננו חייבים לאכול, פשוט משום שאנו שם. באותו אופן, כאשר אתם רוצים לפנק את עצמכם, דאגו לעשות זאת עד הסוף, כך שתרגישו כי היה שווה לכם לחכות.

במידה והחלטתם להתפתות וליהנות משוקולד במהלך אירוע חברתי, כדאי לכם לאכול ממנו 2-3 ביסים ולאחר מכן לשאול את עצמכם – “האם אני רוצה לקחת עוד ביס מזה?”. הביסים הראשונים, הם בדרך-כלל הטובים ביותר והמספקים ביותר. לכן, הם עשויים לשמח אותנו די הצורך ואפילו יותר, אם נפסיק לאכול את השוקולד בו-ברגע; לא רק שנהנינו מהטעם, אף זכרנו לדאוג לעצמנו והצלחנו לעצור את עצמנו, לשמור על רמה מסוימת של איפוק.

 

היו סבלניים, מתינות היא המפתח

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

לא – שוקולד מריר הוא לא סופרפוד!

אבל חברות הממתקים משתוקקות שתאמינו בכך! שוקולד מריר מכונה במקורות רבים כ”סופרפוד”. טוב מדי מכדי להיות אמיתי? רופאים רבים טוענים ש”כן”. חיפוש מהיר בדפדפן של

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן