גרסאת דסקטופ

לכבות את אזעקת השווא: 10 טריקים להתמודדות עם חרדה

תנו לעצמכם להירגע

לכבות את אזעקת השווא: 10 טריקים להתמודדות עם חרדה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

היא מגיעה לביקור בפתאומיות וגורמת לנו להילחץ ואפילו לחשוש לחיינו, ללא קיומה של סכנה ממשית. החדשות הטובות: ברגע שנבין כיצד לשלוט בחרדה שלנו, היא כבר לא תהיה כל כך מפחידה

מאת: לני בלה כהן 

חרהדה היא תופעה נפוצה ומוכרת בימינו. היא תופסת אותנו בפתאומיות, ללא אזהרה מוקדמת, וגורמת לנו לחוש פחד עז ותופעות גופניות כמו דופק מואץ, סחרחורת והזעה, ללא כל סיבה ברורה לעין. אנו עשויים לחשוש כי אנו נמצאים בסכנת מוות, עומדים להתעלף, עוברים התקף לב או מאבדים את שפיותנו, ואף לפנות לשירותי חירום כמו אמבולנס או חדר מיון. אולם, לא מדובר בסכנה אמיתית, אלא רק במערבולת של מחשבות המזינות את עצמן וגורמות לנו להיבהל. לכן, החרדה עלולה להחמיר ככל שחוששים ונלחצים ממנה יותר. כמו כן, אם לא מטפלים בחרדה, היא עשויה לגרום לנו להימנע מהפעולות שגרמו לנו לחוש אותה, כמו נהיגה, יציאה מהבית, מפגשים חברתיים ועוד.

אז מה עושים בכדי להתמודד עם החרדה?

1. לנשום

שבו במקום נוח וקחו שאיפות ונשיפות ארוכות, בכדי להוריד את קצב פעימות הלב ולהסדיר את הנשימה. התמקדו בנשימות וכך תוכלו להסיח את דעתכם מהמחשבות המלחיצות ולהחזיר לעצמכם את תחושת השליטה במצב.

2. להיות כאן ועכשיו

השתמשו בחושים שלכם בכדי להתמקד במה שקורה סביבכם ברגע זה – בהווה, במקום לעסוק במחשבות לגבי העבר או העתיד. לדוגמא: הסתכלו מה אתם רואים סביבכם, והתמקדו בכל פעם באובייקט אחר.

3. להוריד מתח

ככל שתהיו פחות מתוחים במהלך היום יום, כך תפחתנה גם החרדות שלכם. היו קשובים לעצמכם וקחו הפסקה מדי פעם בכדי להירגע, במקום לדחוק את עצמכם עד קצה גבול היכולת.

4. לקום ולעשות משהו

בכל פעם שאתם חשים את הלחץ מגיע, קומו ועשו משהו שיעצור את רכבת המחשבות שלכם: נקו את הבית, עשו פעילות גופנית, צאו לסיבוב בחוץ וכדומה. כך תוכלו לנתב את האנרגיות שלכם לכיוון חיובי יותר.

5. מישהו שומע אותי

כשאתם מתחילים לחוש את החרדה ונכנסים למערבולת של מחשבות שליליות, שיחה עם אדם אחר יכולה להסיח את דעתכם, להכניס אתכם לפרופורציות ולעזור לכם להירגע. כמו כן, היא יכולה להעניק לכם תמיכה ותחושה שאתם לא לבד.

6. לתת לזה לקרות

במקום לברוח מהסיטואציה שגורמת לכם חרדה, הישארו שם והתמודדו עם המצב. קבלו את קיומה של החרדה ותנו לעצמכם לחוש אותה, בידיעה שבתוך זמן קצר היא תחלוף מעצמה. במקום לנסות לשלוט במחשבות שלכם, תנו להן להגיע ולחלוף באופן טבעי.

7. שינוי דפוסי חשיבה

רמת החרדה אותה אנו חשים קשורה לאופן ההתייחסות שלנו לאירועים שקורים לנו. ברגע שנשנה את צורת החשיבה שלנו, נוכל לשלוט ברמת החרדה שאנו חווים. לדוגמא: אם לא עברתי בהצלחה ריאיון עבודה, במקום לומר לעצמי שאני תמיד נכשלת בכל דבר, אוכל לומר לעצמי שזה יכול לקרות לכל אחד.

8. מה באמת מפריע לי

יש הטוענים כי החרדה נועדה להסיח את דעתנו ממשהו אחר שמפריע לנו, בכדי שלא נצטרך לעסוק בו באופן ישיר. לכן כדאי לשאול את עצמנו האם יש משהו שמרגיז, מטריד או מסעיר אותנו. ברגע שנתחיל לטפל בבעיה האמיתית, החרדות תפחתנה מעצמן.

9. המקרה הכי גרוע

אם אתם חוששים מפני תרחיש עתידי מסוים, התמודדו איתו באופן ישיר: דמיינו שהוא אכן מתרחש וחשבו מה הייתם עושים במצב זה. התייחסות מציאותית לאותו תרחיש תסייע לכם לנטרל את הפחד מפניו.

10. חשיפה לגורם החרדה

אחת השיטות להתמודדות עם פחד היא חשיפה חוזרת למה שמפחיד אתכם. לדוגמא, אם אתם מפחדים ממעליות – אל תימנעו מהשימוש בהן, אלא הקפידו לעלות ולרדת במעלית במשך תקופה. בזכות החשיפה החוזרת לגורם המאיים, החרדה מפניו תפחת משמעותית.

מלבד דרכי ההתמודדות שצוינו למעלה, ישנן 3 דרכי התמודדות עיקריות עם החרדה לטווח הרחוק. הדרך הראשונה היא לעיין בחומרים לעזרה עצמית בנושא התמודדות עם חרדות, וללמוד מהם כיצד לתרגל חשיבה חיובית ולהרגיע את עצמכם בזמן התקף חרדה. הדרך השנייה היא טיפול פסיכולוגי, במסגרתו תוכלו להבין מהן הסיבות לכך שאתם סובלים מחרדה וגם ללמוד כיצד להתמודד איתה ביום יום. הדרך השלישית היא טיפול תרופתי, שיכול להפחית את תסמיני החרדה ולשפר את התפקוד היומיומי שלכם. עם זאת, החרדה עלולה לחזור ברגע שמפסיקים לקחת את התרופות, ולכן מומלץ לשלב את הטיפול התרופתי יחד עם טיפול פסיכולוגי. אז בפעם הבאה שאתם מרגישים את החרדה מגיעה, זכרו כי היא לא רק ניתנת לטיפול, אלא גם יכולה ללמד אתכם דברים על עצמכם, לפתח ולקדם אתכם מבחינה אישית.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

לכבות את אזעקת השווא: 10 טריקים להתמודדות עם חרדה

היא מגיעה לביקור בפתאומיות וגורמת לנו להילחץ ואפילו לחשוש לחיינו, ללא קיומה של סכנה ממשית. החדשות הטובות: ברגע שנבין כיצד לשלוט בחרדה שלנו, היא כבר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן