גרסאת דסקטופ

למה חיסון השפעת כה קריטי לחולי סוכרת?

shutterstock_164560082

למה חיסון השפעת כה קריטי לחולי סוכרת?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מומחים מפצירים בחולי סוכרת להתחסן נגד שפעת וכל מחלה אפשרית, משום שכל מחלה מהווה סיכון משמעותי ועלולה להחריף את מצבם הבריאותי

היא חזרה… לצד הסתיו, עונת השפעת החלה תופסת תאוצה ואנשים רבים תוהים אם כדאי להם להתחסן נגד שפעת השנה או פשוט להסתכן במחלה עצמה.

לחולי סוכרת אין את הפריבילגיה לשקול את השאלה הזו – משום שהחיסון הוא כה קריטי עבורם.

אנשים הסובלים מסוכרת סוג 1 או סוג 2 הם בעלי סיכון גבוה יותר לפתח את מחלת השפעת על הצד החמור ביותר – עד כדי כך, שיהיה עליהם להתאשפז בבתי החולים.

רוב חולי הסוכרת אף נאבקים עם השמנת יתר וכתוצאה מכך, מעצימים את ההשלכות השליליות של מחלות וזיהומים שונים. לדוגמא, וירוס שישפיע באופן שולי על אדם בריא, עשוי להביא אדם הסובל מהשמנת יתר למחלת ריאות ואף לפגיעה קריטית בריאות ולכשל נשימתי כולל.

כל מחלה המתמקדת בדרכי הנשימה עשויה להיות מסכנת חיים בעבור אנשים הסובלים מהשמנת יתר, בייחוד אם הם סובלים מבעיות נשימתיות טרם המחלה כגון דום נשימה בשינה ו/או תסמונת היפרוונטילציה.

גם חולה הסוכרת הקלה ביותר חייב לקבל חיסונים נגד מחלות ולרבות מחלת השפעת. ארגון החינוך לסוכרת בארה”ב מפציר כי לא משנה עד כמה המטופל מצליח לנהל את המחלה שלו כיאות – זיהום אחד עשוי להוות את ההתחלה של הסוף.

“חולי סוכרת סובלים מסיכון גבוה יותר לחלות במגוון של זיהומים שונים וכתוצאה מכך, לפתח סיבוכים רציניים, שיימנעו בקלות באמצעות חיסונים. כדאי למטופלים להיוועץ ברופאים שלהם, כדי לוודא כי הם מקבלים את כל החיסונים להם בם זקוקים כל שנה”.

מומחים טוענים כי חיסונים, כגון חיסון נגד שפעת, לרוב לא יגרמו למחלה להתפרץ בגופנו, משום שמזריקים לנו גרסה מתה של הווירוסים. כאשר מזריקים אותה לגופנו, מערכת החיסון שלנו מכינה נוגדנים שיילחמו ביעילות בווירוס. משום שמדובר בכמות קטנה ומתה של חיידקים, הם לא מהווים איום על גופנו ומערכת החיסון גוברת עליהם בקלות. בזכות החיסונים, מערכת החיסון שלנו תדע להתמודד יותר בקלות עם המחלה, במידה ונפגוש בה שוב, משום שהיא כבר נחשפה אליו בעבר והתמודדה עמו.

מדוע סוכרת מעצימה את הסיכון?

מאחר וסוכרת סוג 1 היא מחלה אוטואימונית, מערכת החיסון של אדם החולה במחלה זו כבר איננה חזקה, בריאה או ממוקדת דיה כדי ללחום ביעילות במחלות, דלקות או זיהומים למיניהם. כתוצאה מכך, חולי סוכרת סוג 1 עשויים לסבול מסיבוכים חריפים, במידה וייחשפו לווירוסים מסוימים.

בנוסף, רמות גבוהות של סוכרים במחזור הדם, אשר מאפיינות את מחלת הסוכרת בכלל, מסייעות לקדם את ההתפתחות, ההתרבות וההתחזקות של החיידקים בגופנו – הם ניזונים מהסוכרים ונהנים מאנרגיה, שמסייעת להם לתקוף אותנו באופן אופטימלי.

יש לציין כי חולי סוכרת רגישים מאוד לדלקת ריאות, לכן כדאי להקפיד ולהתחסן נגדה מידי שנה.

חולי סוכרת סוג 1 אשר חווים הקאות, חום או התייבשות כתוצאה מחולי עלולים לפתח קטוזיס מהר מאוד. מדובר במקרה חירום בו רמות הסוכרים במחזור הדם שלנו גבוהות באופן מוגזם, אך אין אינסולין (הורמון) שיפרק אותם לתאים שלנו, כדי שיוכלו (התאים) להמיר אותם לאנרגיה טהורה. כתוצאה מכך, גופנו חייב למצוא מקורות אנרגיה חדשים ופונה לשומנים בגופנו. השומנים אינם מהווים מקור אנרגיה שגרתי לגופנו ולכן, התופעה מייצרת הרבה גופי קטון במחזור הדם שלנו ובשתן שלנו. הצטברות מרובה של השומנים הללו עלולה להוביל לבעיות לב וכלי דם בטווח הארוך.

אם אנו סובלים מקטוזיס, אנו נחווה בחילות והקאות, כאבי בטן, ריח מתוק מהפה ונשימה מהירה. ללא טיפול, קטוזיס עשוי להביא את גופנו למצב של תרדמת ואפילו מוות.

כאשר חולי סוכרת סובלים משפעת, אין זה משנה אם הם מקפידים לשמור על ערכים תקינים של סוכר בגופם: הווירוסים יכולים לפגוע במאזן הסוכרים שלהם ולפגוע ביכולת של המטופלים, לאזן כל אספקט של ההומיאוסטזיס שלהם (חום גוף, דופק, לחץ דם, רמות סוכרים בגוף ועוד).

אדם הסובל מסוכרת סוג 1 וחושש כי הוא סובל משפעת חייב לאמוד את רמות הסוכרים שלו בזהירות ובקפידה. מומלץ שיפנו למיון בבית חולים מהר ככל האפשר, כדי לקבל עירויים שיסייעו לייצב את מצבם, לרבות אינסולין, נוזלים, מלחים ו/או סוכרים. אם נדמה כי רמות הסוכרים אינן פוחתות, ניכר כי גופם של המטופלים פיתח מעין עמידות בפני אינסולין ולכן, מתקשה לפרק את הסוכרים במחזור הדם שלנו אף יותר. הסימן הראשון להקאות מעיד על סכנת חיים, שכדאי להימנע ממנה מלכתחילה.

אנשים הסובלים מסוכרת סוג 1 או סוכרת סוג 2 אף סובלים מסיכון כפול למות מסיבוכים המתקשרים למחלת השפעת, לפי מחקר שפורסם מוקדם יותר השנה.

חשיבות החיסונים

כ- 1,000 איש בממוצע נפטרים מידי שנה כתוצאה ממחלת השפעת ודלקת ריאות. בארה”ב, כ- 80,000 איש מתים מידי שנה מאותה סיבה.

חיסון נגד שפעת וחיסונים נוספים כגון חיסונים נגד טטנוס או שעלת, לא רק יגוננו עליכם – אלא יגוננו על האנשים שאינם יכולים להתחסן, כמו תינוקות שעדיין לא מלאו להם 6 חודשים ואנשים הסובלים מאלרגיות חריפות לרכיבים המצויים בחיסונים.

מומחים טוענים כי חיסון נגד שפעת איננו יכול להביא למחלת השפעת, אך הוא כן מסייע להכין את מערכת החיסון שלנו מראש: מערכת החיסון מתמודדת בקלות עם הכמות המתה הקטנה של הווירוסים ומייצרת נוגדנים, שיסייעו לה לחסל אותם. לאחר מכן, מערכת החיסון לוקחת את המידע אודות הנוגדנים שפיתחה ומאחסנת אותו בתאי B – תאי זיכרון של מערכת החיסון שלנו. הפעולה הזו מספקת הגנה לגופנו, במידה וניחשף למחלה, נאמר השפעת, בעתיד – למערכת החיסון שלנו יהיה את המידע הנדרש, לשם הפקת נוגדנים חדשים מהר ככל האפשר, כך שיגברו על החולי באופן אופטימלי.

חיסונים קריטיים לחולי סוכרת

המומחים מהארגון האמריקאי לחינוך לסוכרת נקבו במספר חיסונים שכל חולי הסוכרת חייבים לבצע לעיתים קרובות:

  • חיסון נגד שפעת – ללא החיסון, המחלה עשויה לגרום לרמות סוכרים גבוהות בצורה מוגזמת. מחלת השפעת משתלטת בקלות על גופם של חולי הסוכרת ולכן, אף עלולה להוביל לסיבוכים כגון דלקת ריאות, ברונכיטיס, זיהום בסינוסים, זיהום באוזניים ולעיתים אף למוות. מסיבה זו, ההמלצה הרווחת היא כי המטופלים יקבלו חיסון נגד שפעת מידי שנה.
  • החיסון המחומש (DTaP) – זהו חיסון שמגונן עלינו מפני 5 מחלות קטלניות: דיפטריה, טטנוס, שעלת, פוליו, והמופילוס. כולנו מקבלים את החיסון הזה לאחר הלידה, אך כדאי לנו להקפיד ולהתחסן כל 10 שנים לכל היותר, כדי להימנע מהיחשפות למזיקים.
  • חיסון נגד שלבקת-חוגרת (זוסטר) – הוא מסייע להפחית את הסיכון לסבול ממחלה, שהולכת ומשפיעה עלינו יותר ויותר לעת זקנה. אם אנו מעל גיל 50, מומלץ שנתחסן נגדה.
  • חיסון נגד דלקת ריאות – משום שחולי סוכרת סובלים מסיכון גבוה לסבול מדלקת ריאות, מומלץ כי יתחסנו פעם אחת נגד הדלקת טרם גיל 65 ולאחר מכן, פעמיים נוספות.
  • חיסון נגד צהבת B – מאחר והפטיטיס B עשוי להתפשט בקלות באמצעות מכשור בו משתמשים חולי סוכרת כגון סטריפים ומדדי סוכרים שונים, קריטי כי חולי סוכרת יתחסנו נגד מחלה שכזו. מומלץ לבצע את החיסון טרם גיל 60. אנשים מעל גיל 60 חייבים להיוועץ ברופא טרם התהליך.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

למה חיסון השפעת כה קריטי לחולי סוכרת?

מומחים מפצירים בחולי סוכרת להתחסן נגד שפעת וכל מחלה אפשרית, משום שכל מחלה מהווה סיכון משמעותי ועלולה להחריף את מצבם הבריאותי היא חזרה… לצד הסתיו,

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן