גרסאת דסקטופ

לעכב ולמנוע אלצהיימר לטווח ארוך

shutterstock_1050113234

לעכב ולמנוע אלצהיימר לטווח ארוך

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

אלצהיימר היא סוג אחד של תופעות, המאוגדות תחת המחלה דמנציה – אשר מתארת מצבים של שכחה, בלבול, קושי בשליפה מהזיכרון ואפילו קושי להתמצא בסביבה.
תופעת האלצהיימר לרוב מופיעה לאחר גיל 65, אף על פי שישנם מקרים יוצאי דופן. היא מידרדרת בשלבים, כאשר אט-אט האדם שאנו מכירים הולך ונעלם.

חוקרים עדיין אינם בטוחים מהו הגורם המרכזי לאלצהיימר ואף מאמינים כי קיים צורך בשילוב של מספר גורמים, כדי להביא להתפרצות המחלה. במילים אחרות, גם נטייה גנטית לא בהכרח תוביל להתפרצות של המחלה. כדי לנסות ולמנוע או לדחות אותה ככל האפשר, כדאי לנו להקפיד על הצעדים הבאים.

אבחון מוקדם ככל האפשר

אלצהיימר מתארת שינויים בזיכרון, בהתנהגות ובאופן ההבנה והדיבור של האדם. אף על פי שעיקר המטופלים הסובלים מאלצהיימר מאובחנים בגיל 70, פשוט לבחון את הסימפטומים גם בגיל 50 ואף ישנם אנשים שמציגים תסמינים חלקיים של אלצהיימר כבר בשנות ה- 20 לחייהם.
אבחנה מוקדמת של התופעה יכולה לסייע לכם להתכונן להחמרה שלה מראש ועל ידי כך, להאט את התקדמותה באופן משמעותי.

נוגדי חמצון ובעיקר פירות יער

נוגדי חמצון תורמים לבריאותנו בדרכים מגוונות הכוללות מתן פתרון מצוין לבעיית הרדיקלים החופשיים בגוף. הבעיה נוצרת כאשר קיימת מולקולה אשר חסר לה אלקטרון. היא זקוקה לאלקטרון כדי להמשיך להתקיים, לכן היא לא בוררת באפשרויות ומיד “גונבת” אלקטרון ממולקולה שכנה. המולקולה ה”נשדדת” לא נשארת חייבת ו”גונבת” אף היא מולקולה חדשה וכך התהליך ממשיך. ללא איזון בכמות האלקטרונים, המולקולות ימשיכו ללחום זו בזו ולהביא לנזק לתאים, לרקמות ואף לאיברים בגופנו.
נוגדי החמצון מגיעים מיד לסיוע ומעניקים אלקטרונים למולקולות החסרות. על ידי כך הם פותרים את הבעיה באלגנטיות.

נוגדי חמצון תורמים בריאות לגופנו בשפע דרכים נוספות: הם מסייעים לחזק את המערך החיסוני שלנו, לייעל את תהליכי העיכול, הניקוי והטיהור של כלל הגוף שלנו ולתרום לגופנו אנרגיה. מיטוב התהליכים השונים בגופנו מביא לפעילות תקינה, שתתרום לשימור הבריאות שלנו לאורך השנים.

זאת ועוד, מחקרים רבים קבעו לאחרונה כי פירות יער, בייחוד אוכמניות ותותים, מעכבים את הירידה הקוגניטיבית בעד כשנתיים! החוקרים מניחים כי מדובר בנוגדי חמצון ספציפיים הקרויים פוליפנולים, המגנים על תאי העצב באמצעות מניעת היווצרותם של משקעי הרובד התורשתי, העשויים לגרום לאלצהיימר. אם אנו חוששים מהמחלה, מומלץ כי נעשיר את גופנו בשתיים-שלוש מנות של פירות יער במהלך השבוע (אוכמניות, תותים, חמוציות, פטל…). הפירות נמכרים קפואים כל השנה. באותו אופן, כיום ישנם תוספים ואבקות המכילים את הערכים התזונתיים של פירות היער שיותר מכדאי לשלב בתזונה היומית שלנו.

קיימים שפע של נוגדי חמצון נוספים בכלל הפירות והירקות.

אומגה 3

זוהי חומצת שומן חיונית, המהווה חלק מהותי ממערכת העצבים שלנו – כ- 40% ממבנה המוח שלנו עשוי אומגה 3. היא השומן הבריא ביותר לגופנו משום שהוא מסייע להפחית את רמות הדלקתיות, לייעל את תהליכי הניקוי של מחזור הדם, להפחית את רמות הכולסטרול בגופנו ולחזק את פעילות המערכת החיסונית שלנו.

בנוסף, אומגה 3 מקיימת את תהליך בניית הממברנות של התא; הצינורות אשר מעבירים מכל טוב אל התא ומוציאים ממנו את הפסולת החוצה. היא אף “משכימה” את האנזימים שתפקידם להעביר את המינרלים והוויטמינים דרך הממברנות אל התאים ולהעביר מהתאים את הפסולת שלהם החוצה. אומגה 3 תביא להזנה וטיפול איכותי יותר בתאים של מוחנו ועל ידי כך, תסייע לשמר ולייעל את התפקוד הכולל של מערכת העצבים שלנו, להאט את תהליך ההזדקנות שלנו ואת הופעתן של מחלות המופיעות לעת זקנה כגון אלצהיימר.

פעילות גופנית

מסתבר כי כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית-אירובית, אנו מייעלים את הפעילות העצבית שלנו וכתוצאה מכך, גורמים להתכווצויות המוחיות המתרחשות לעת זקנה לסגת לאחור: ההתכווצויות מתרחשות במטרה להביא לזרימה מהירה יותר של דם למוח, כדי שיוכל ליהנות מניקיון התאים שלו והזנתם במזון. הפעילות הגופנית מסייעת להאיץ את מחזור הדם, כך שלא יהיה צורך בהתכווצויות הללו.
בשנת 2010 נערך מחקר אשר בחן את אופן ההשפעה של פעילות גופנית על אנשים אשר החלו להתמודד עם מחלת האלצהיימר. הם בחנו שתי קבוצות, כאשר האחת ביצעה אימונים של 4 פעמים בשבוע, בין ארבעים וחמש לשישים דקות בשבוע, לעומת השאר, אשר ביצעו מתיחות בלבד.
התוצאות היו יוצאות דופן! כאשר בחנו את האנשים שביצעו פעילות גופנית, לא רק שמצבם לא הדרדר, מצבם אף השתפר: בהשוואה למצב שבו החלו לבצע פעילות גופנית, חצי שנה קודם לכן, הם הצליחו להשיב לשאלות באופן בהיר וקוהרנטי יותר.
אם אנו חפצים להישאר צעירים בכלל ולהימנע מאלצהיימר בפרט, כדאי לשקול להתחיל לעסוק בפעילות אירובית מספר פעמים בשבוע.

מסתבר כי כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית-אירובית, אנו מייעלים את הפעילות העצבית שלנו וכתוצאה מכך, גורמים להתכווצויות המוחיות המתרחשות לעת זקנה לסגת לאחור: ההתכווצויות מתרחשות במטרה להביא לזרימה מהירה יותר של דם למוח, כדי שיוכל ליהנות מניקיון התאים שלו והזנתם במזון. הפעילות הגופנית מסייעת להאיץ את מחזור הדם, כך שלא יהיה צורך בהתכווצויות הללו.

נלמד משהו חדש בכל יום

כפי שהגוף שלנו זקוק לפעילות גופנית – כך גם המוח שלנו. בהיותנו ילדים קטנים, כל דבר בו הבחנו נדמה לנו כחדש, מרתק ומסקרן. אך ככל שאנו מתבגרים, כך אנו למדים כי גילינו חלק נכבד מהסביבה שלנו ועלינו להעמיק כדי לחקור וללמוד נושאים חדשים.
אנשים אשר מקפידים ללמוד משהו חדש בכל יום ולגרות את הפעילות המוחית שלהם, בדרך כלל דוחים מחלות ניווניות כגון אלצהיימר, פשוט משום שהם ממשיכים לאמן את המוח.
כדאי לנו לנסות וללמוד שפה חדשה, נושא חדש שתמיד רצינו לחקור אודותיו, ללמוד לנגן, להירשם לקורס או סדנה אשר מעניינים אותנו… כל דבר אשר ישאיר אותנו פעילים מבחינה מחשבתית, כך שלא נפסיק לחשוב.

משום שהתופעה מתארת את אובדן הזיכרון שלנו והקושי להתמודד עמו, יותר ממומלץ כי ננסה לאמן גם את יכולות הזיכרון ועזרי הזכירה שלנו, כך שנוכל לדחות את המחלה המרתיעה.
ננסה לשנן הוראות שימוש חדשות, לשנן רשימות או מטלות כך שלא נאלץ לרשום אותן, נשנן ציטוטים, דפוסים למיניהם… גם סבב של משחק הזיכרון עם חברים ומשפחה, משחקי זיכרון באפליקציות, תשבצים, תשחצים או סודוקו יסייעו לחדד את מוחנו.

גם ייצור ושימור של קשרים חברתיים מסייע ליצור אינטראקציות תמידיות, להטמיע מידע חדש וסכמות חדשות שמאמנות את המוח שלנו. מחקרים אף מוכיחים כי אנשים אשר מרבים בקשרים חברתיים מצליחים לדחות מחלות מוח ניווניות כגון אלצהיימר ודמנציה, פשוט משום שהם שומרים על קשרים חברתיים איכותיים.
אף על פי שרוב בני האדם נוטים להתבודד עם הזקנה, כדאי לנו לשמור על מעגל יציב של אנשים בחיים שלנו ואף לדאוג ולהרחיב אותו ככל האפשר, כדי להמשיך ולשלב סכמות חדשות במוחנו.

גורמים מעודדים

אלצהיימר הוא בסופו של דבר הידרדרות איטית של המוח שלנו עקב גורמים מסוימים. גורמים שכאלו עשויים להימצא במבנה ה- DNA שלנו: סלילי ה- DNA הארוכים מצויים לצד אנזימים, הקרויים סירטואינים. מטרתם היא למנוע מסלילי ה- DNA להסתבך אחד בשני. תפקודם של הסירטואינים הולך ונחלש עם הגיל וכתוצאה מכך, המבנה הגנטי שלנו עלול להישחק, להיות פגיע לזיהומים ולפתח תופעות כגון אלצהיימר.

כדי לדחות את הקץ, ניתן לדחות את דעיכתם של הסירטואינים על ידי הימנעות ממאכלים שומניים, מעובדים ועתירים בכולסטרול כגון בשר בקר, בשר עוף, גבינות, מזון מהיר ועוד. אף מומלץ לבחון את כמות השמן והמאכלים המעובדים או המשומרים שאנו אוכלים בחיי היומיום (מלבד אומגה 3).

גם אלכוהול וסיגריות משחקים תפקיד מהותי בתהליך ההידרדרות הקוגניטיבית שלנו, שמומלץ להימנע ממנו ככל האפשר. אף על פי ששתיית יין אדום מידי פעם עשויה להיטיב עם גופנו, שתייה מרובה פוגעת בתפקוד הקוגניטיבי ואף עשויה להוביל להידרדרותו.
כמויות העשן שאנו שואפים מכל סיגריה משפיעות על מוחנו ומורידות את יכולות התפקוד הקוגניטיבי שלנו. לפי מחקרים, לאנשים מעל גיל 65 אשר מעשנים קיים סיכוי של 80% לחלות במחלת האלצהיימר.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

לעכב ולמנוע אלצהיימר לטווח ארוך

אלצהיימר היא סוג אחד של תופעות, המאוגדות תחת המחלה דמנציה – אשר מתארת מצבים של שכחה, בלבול, קושי בשליפה מהזיכרון ואפילו קושי להתמצא בסביבה. תופעת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן