גרסאת דסקטופ

קולגן זה לא קוסמטיקה: הכל על החלבון הכי חשוב בגוף שכולנו חייבים להכיר

soft woman skin

קולגן זה לא קוסמטיקה: הכל על החלבון הכי חשוב בגוף שכולנו חייבים להכיר

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

לפני שאתם מתמסרים לסכין המנתחים כדי לקבל מראה פנים מתוח ורענן, כדאי שתכירו את הקולגן – החלבון העיקרי בגוף, שמסייע לעיכוב תהליך ההזדקנות של העור והשיער. ישנם סוגים רבים של תוספי של קולגן, אז איך בוחרים קולגן איכותי? האם כל סוגי הקולגן נספגים בגופנו? למה חשוב לצרוך קולגן שעבר הידרוליזה? אל תקנו לפני שתקראו!

צילומי סלפי, תמונות וואטסאפ, פוסטים ברשתות החברתיות. אנחנו לא מפסיקים להצטלם, וחשוב לנו כל הזמן להיראות טוב. אבל יום אחד זה מכה בנו, כשאנחנו מביטים בתמונות של עצמנו מפעם, או כשאנחנו מציצים במראה. פתאום מגיע הרגע הזה, שבו אנחנו מבינים כי עור הפנים שלנו, שהיה פעם מתוח, רענן וזוהר, הפך לצל חיוור של עצמו, וכמוהו גם השיער והציפורניים.

כל הפילטרים בעולם לא יעזרו לנו לעכב את תהליך ההזדקנות הטבעי של העור, השיער והגוף. אז מה כן יכול לעזור? טוב ששאלתם, כי יש לנו את התשובה.

והתשובה היא ממש לא רק ניתוח פלסטי. לצד תעשיית מתיחת הפנים והגוף, גם המדע נחלץ בשנים האחרונות לסוגיית עיכוב תהליכי הזדקנות המערכות בגוף, ואלפי מחקרים נעשו כדי למצוא את הדרכים היעילות ביותר לעצירת ההזדקנות או לכל הפחות להאטת הקצב שלה.

אחד המרכיבים המשפיעים ביותר על מראה העור, ובאופן כללי על תהליך ההזדקנות, הוא הקולגן. מדובר בחלבון שפועל בשילוב עם חלבון אחר בשם אלסטין, ויחד הם בונים את הגוף – מעצמות ושיניים ועד לכלי דם ורקמות שונות. האלסטין אחראי לחוזקה של הרקמה ואילו הקולגן אחראי לגמישותה. וכדי ליהנות ממראה מתוח וצעיר, מסחוסים מלאים ומרקמות חזקות – אנו זקוקים לקולגן לאורך חיינו. כשהגוף מקבל כמות מספקת של החלבון החיוני קולגן, אנחנו פשוט נראים הרבה יותר טוב – עור הפנים בוהק, השיער מתמלא, הציפורניים מתחזקות, הקמטים מצטמצמים וניתן להרגיש הקלה גם במקרה של כאבי פרקים.

אמנם הגוף שלנו יודע לייצר קולגן בעצמו, אך תהליך הייצור הולך ופוחת, מגיל שלושים בערך, בקצב של אחוז עד אחוז וחצי בשנה. כשתהליך זה מתרחש, הגוף סובל מחוסר גמישות, והעור נראה פחות חיוני ומתוח. גם תזונה לקויה, חוסר בשעות שינה או בפעילות גופנית, חשיפת יתר לשמש, פציעות ועישון עשויים להאיץ את תהליך הידלדלות הקולגן. אז מה עושים כשהגוף מפסיק בהדרגה לייצר אותו?

קראו עוד בבריאות IL:

איך בוחרים קולגן - מינון, מחיר, איכות

75% מהעור, 53% מהמפרקים

הקולגן הוא למעשה חלבון מבני הנמצא באופן טבעי בגופנו, והוא עשיר במיוחד בחומצות אמינו וגליצין. זהו הרכיב העיקרי של סיבים ורקמות חיבור – כמו רצועות עור, עצמות, כלי דם, מעיים, סחוס וגידים, והוא מהווה כשליש מכלל החלבונים בגוף, כ-75% מהעור שלנו וכ-53% מהמפרקים. תכונות אלו הופכות אותו לחיוני בבניית העצמות, כלי הדם ורקמות הגוף, ומקנות לו תפקיד מהותי במראה הרענן של העור והשיער ובחוזק הציפורניים.

האם יש דרך למנוע את ההידלדלות הטבעית של הקולגן עם השנים? התשובה היא בהחלט כן. אמנם לא נחזור לגיל 20, אבל נוכל להתמודד ביעילות עם הידלדלותו של החלבון החיוני הזה. מחקרים הוכיחו שעורן של נשים שלקחו תוסף קולגן במשך 8 שבועות הפך לאלסטי ומתוח הרבה יותר מכאלה שלא לקחו קולגן.

אז איך מחזירים לגוף את הקולגן? הקולגן מוצע גם כקרם למריחה, אולם אופן שימוש כזה לא משיג את המטרה במלואה, שכן המולקולה של הקולגן גדולה מאוד ואינה יכולה לחדור למקומה הטבעי בשכבת הדרמיס של העור.

הדרך היעילה ביותר להחזיר את החלבון ההולך ומידלדל לגוף היא דרך מערכת העיכול. עצמות וסחוסים שמצויים בבשר ובדגים ידועים כעשירים בקולגן, אך הם אינם חלק מתפריט המזון המקובל בעולם המערבי. הדרך האופטימלית ביותר לצרוך אותם היא באמצעות נטילה יומיומית קבועה של תוסף תזונה שמכיל קולגן מקשקשי דגים או מבקר, וכזה שעבר הידרוליזה.

איך בוחרים קולגן איכותי? - מחיר, מינון וסוגים

על חוט השערה

בכל הקשור למראה השיער, הרי שקולגן נמצא בעיקר בקרקפת, באזור שמזין את השערה ושממנו היא צומחת. כאשר פוחתת כמות החלבון במקום, השערה נחלשת ואף נתלשת. גם שינויים הורמונליים ותזונתיים, כתוצאה מהיריון, לידה או מעבר לתזונה צמחונית למשל, מפרים את האיזון של זקיק השערה ועשויים להביא לדילול השיער ולנשירה.

מחקרים מדעיים הוכיחו, כי מלבד החזרת נפח לעור הפנים, צריכת תוסף קולגן תורמת לשיפור מראה השיער. חומצות אמינו, שהקולגן נמצא בהן בכמות רבה, מאפשרות בנייה של פרוטאינים המחזקים את זקיקי השיער ואת שכבת העור בקרקפת, האחראית על שורשי השיער. המשתמשים בתוסף קולגן במחקר הזה דיווחו על שיפור בנפח השיער ובצמיחתו בתוך שלושה שבועות בממוצע. מחקר אחר הוכיח, כי תוסף קולגן אף יכול לתמוך בהאטה של תהליך הלבנת השיער.

קראו עוד בבריאות IL:

ספיגה מיטבית – איך זה עובד?

קולגן הוא אחד מחמשת תוספי התזונה הפופולריים ביותר של השנים האחרונות, והשוק מוצף כיום באינסוף מוצרים המכילים אותו כחלבון בודד או בשילוב עם חומרים נוספים. אך האם כולם עושים את העבודה ומבטיחים ספיגה מיטבית?

תוספי הקולגן מגיעים במרקם של אבקה, שאותה ניתן לערבב עם נוזל שתייה כלשהו. כדי להביא לספיגה מיטבית בגוף יש צורך בפירוק מולקולת הקולגן לחומצות אמינו בודדות וקטנטנות. לטכנולוגיה המבצעת את תהליך הפירוק הזה קוראים הידרוליזה, והיא זו שמבטיחה את התוצאות.

לכאלה שמעדיפים ליטול כמוסות במקום אבקה, יש גם כמוסות קולגן. ולטבעונים שאינם מעוניינים לצרוך קולגן מבשר או מדגים – קיימות היום גם אבקות קולגן טבעוניות.

כדי למקסם את ספיגת הקולגן, מומלץ ללוות את נטילתו במזונות המכילים ויטמין C, כגון פירות הדר, שמסייעים לחבר בין חומצות האמינו הנדרשות לייצור קולגן. בשוק קיימות היום אבקות קולגן שמכילות ויטמין C להגברת ספיגת הקולגן בגוף.

במחקרים נמצא, שכשמוסיפים לאבקת הקלוגן חומצה היאלורונית, הדבר מגביר את כושר הספיגה של החלבון. חומצה היאלורונית היא בעצם מולקולת ענק דמוית ג’ל סמיך, שמיוצרת בגוף באופן טבעי. בדומה לקולגן, גם ייצורה של חומצה זו מתמעט עם השנים, והדבר ניכר בעיקר בעור ובמפרקים. רוב החומצה ההיאלורונית מאוחסן בעור שלנו, אך ניתן למצוא אותה בריכוזים גבוהים גם במפרקים ובעיניים. תפקידה המרכזי הוא שמירה על לחות העור וסיכוך המפרקים והעיניים, כי היא סופחת ואוגרת מסביבה אלפי מולקולות מים. בדומה לקולגן, עם השנים החומצה ההיאלרונית מידלדלת בגוף, מה שגורם למראה עור מקומט, שחיקת סחוס ודלקות מפרקים.

איך בוחרים תוסף קולגן איכותי?

את הקולגן ניתן להפיק מבקר, עוף או דגים. יש גם אבקות טבעוניות. מחקרים רבים מראים, כי הקולגן הכי יעיל מכולם הוא אבקת קולגן שמקורה מדגים, כי הקולגן שלהם מורכב מחלקיקים קטנים יותר, ובשל כך מצליח להיספג בשיעור של פי 1.5 יותר.

בנוסף, אבקה ממקור ימי חי מסייעת להאיץ את החידוש התאי, וכתוצאה מכך להאט את תהליך ההזדקנות, לשחזר את מבנה העצמות, להפחית את הדלקתיות בגוף, לנקות אותו מכולסטרול ואף לייעל את החלמתם של פצעים בעור.

חובה לוודא שהקולגן עבר הידרוליזה וכי מדובר בקולגן טהור ולא מעורבב. חשוב גם לבדוק שהתוסף מכיל כ-80% חלבון. קולגן איכותי במיוחד מכיל אפילו 90% חלבון.

וכמובן, יש לבדוק מהו המשקל האמיתי של כל חפיסה. מתברר, שחברות רבות מוכרות את המוצר במנות קטנות, שמכילות כמות נמוכה מאוד של קולגן בכל שקית.

מהו המינון המומלץ?

המינון המומלץ לקולגן הוא בין 5 ל-10 גרם אבקה ביום. מומלץ לערבב את האבקה עם מיץ תפוזים או מיץ לימון, המכילים ויטמין C. ניתן כמובן לערבב אותה גם עם משקאות אחרים, כמו מים, מיץ, קפה, תה, יוגורט, מרק או שייק בריאות.

לסובלים מבעיות מפרקים או לספורטאים ששואפים למזער את נזקי האימון, מומלץ ליטול עד שש כפות ביום.

לאחר שימוש יומי רצוף בקולגן במשך שישה עד שמונה שבועות תוכלו להתחיל להבחין בתוצאות.

ובאשר לתופעות לוואי אפשריות – תוסף תזונה קולגן הוא מזון, ובדומה לכל סוג מזון חדש שאנו אוכלים, עלינו להיות קשובים לאופן שבו הגוף מגיב אליו. אבקת הקולגן בטוחה לשימוש כל עוד היא נלקחת במינונים המקובלים. עם זאת, ייתכן שיהיו בינינו מי שידחו את התוסף או שיתברר כי אנחנו אלרגיים לרכיב כלשהו שהוא מכיל. לכן מומלץ לפני השימוש לנסות כמות קטנה ממנו ולבחון איך גופנו מגיב. אם ידועה לכם אלרגיה מסוימת, כדאי לקרוא בקפידה את הרכיבים שמכיל התוסף לפני הקנייה.

איך בוחרים קולגן איכותי? - מחיר, מינון וסוגים

ולקינוח, יש גם מתכוני קולגן

אם בא לכם לעשות כיף מכל העניין הזה, תוכלו לשדרג מדי פעם את נטילת אבקת הקולגן ולהפוך אותה למנה טעימה וכיפית. נסו למשל את השייק הבא:

שייק טריפל קולגן

המצרכים הדרושים:
כף אבקת קולגן
חצי כוס חלב שקדים
ביצה אחת לא מבושלת
כף דבש
2 תמרים
כף אבוקדו

אופן ההכנה:
טוחנים את כל הרכיבים בבלנדר, ושותים.

ואם אתם שייכים לאלה שאוהבים לרקוח לעצמם מוצרי קוסמטיקה – הנה מתכונים לשתי מסכות DIY מעולות לשיער:

מסכת שיקום לשיער יבש ומפוצל

המצרכים הדרושים:
כף שמן קוקוס
כף אבקת קולגן
כף מים
כפית דבש
כפית מיץ לימון

אופן ההכנה:
ערבבו את כל המרכיבים עד למרקם משחתי (אם המרקם דליל מדי אפשר להוסיף עוד אבקת קולגן, ואם סמיך מדי – להוסיף עוד שמן קוקוס). למרוח על השיער, לחכות כחצי שעה ולחפוף כרגיל.

מסכת הזנה לסובלים מנשירה

המצרכים הדרושים:
כפית שמן קוקוס
כפית אבקת קולגן

אופן ההכנה:
ערבבו את המסכה ועסו איתה את הקרקפת, והשאירו אותה על השיער לפחות שעתיים (אפשר גם לישון עם המסכה במשך כל הלילה) ותחפפו כרגיל. המסכה תזין את שורשי השיער ותעניק לו זוהר ונפח.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

קולגן זה לא קוסמטיקה: הכל על החלבון הכי חשוב בגוף שכולנו חייבים להכיר

לפני שאתם מתמסרים לסכין המנתחים כדי לקבל מראה פנים מתוח ורענן, כדאי שתכירו את הקולגן – החלבון העיקרי בגוף, שמסייע לעיכוב תהליך ההזדקנות של העור

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן