גרסאת דסקטופ

מדוע יותר ויותר נשים לוקות בדיכאון לאחר היריון?

shutterstock_508830079

מדוע יותר ויותר נשים לוקות בדיכאון לאחר היריון?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

בשנות ה- 90 רוב הנשים לא לקו בדיכאון לאחר ההיריון, אך כיום קיימים 50% יותר סיכויים כי נשים צעירות בהיריון יחוו את התופעה. כך נוכל לזהות את הסימנים

לאחר ההיריון, נשים רבות מתארות קשיים לקום מהמיטה, בכי מרובה, תחושה כי הכול קשה יותר. לרובן לא פשוט לדאוג לעצמן, לתינוק או לעמוד בלוח הזמנים שלהן. ההשלכות הללו תורמות לתחושות של קושי וכישלון, אשר מחריפות את הדיכאון עצמו.

נשים רבות נוטות לחוות תחושות של חרדה, לחץ ודיכאון גם במהלך הלידה: מחשבות אודות קשיים כספיים, דאגה לתינוק, דאגה ליכולת שלהן לעמוד במשימה ולקבל אותו לחייהן, פעמים רבות מהוות חלק בלתי-נפרד מהתחושות הללו.

כיום כ- 15% מאוכלוסיית הנשים היולדות בארץ סובלות מדיכאון במהלך ההיריון ו/או אחריו

מחקרים אף מעידים כי קיימים סיכויים גבוהים יותר כי נשים כיום ילקו בדיכאון אחרי לידה. אף על פי שנשים בעבר פחות נטו לדיכאון שכזה, כיום הוא ב- 51% נפוץ יותר, לפי חוקרים מבריטניה.

החוקרים השוו בין 2,390 אימהות טריות שילדו בשנות ה- 90 ובין 180 אימהות כיום. בין המשתתפים בעבר ובהווה הייתה קרבה משפחתית. כל הנשים שנבדקו במחקר היו בנות 22-23 בממוצע.

לעומת 408 אימהות משנות ה- 90, 17%, 45 מהאימהות שנבדקו כיום, 25%, נטו ללקות בדיכאון לידה. מדובר בעלייה של 51%.

חוקרים טוענים כי עלייה בדיכאון לאחר לידה היא תופעה חמורה, שעשויה להשפיע לרעה על דורות של ילדים כיום ובעתיד. פעמים רבות דיכאון תורם לעייפות, קושי לתפקד ואף למעין נכות נפשית, שעשויה להשפיע לרעה על היכולת של האם להיות שם בשביל התינוק שלה.

משום שכיום ידוע כי תינוקות מפרשים מידע במידת מה מרגע היוולדם, גם התחושות השליליות, ההתנהגות הלחוצה וחוסר הסבלנות של האם עשויים להשפיע משמעותית על אופן ההתפתחות של התינוק.

מדוע יותר ויותר נשים סובלות מדיכאון לידה כיום?

לחץ כלכלי

חוקרים טוענים כי יתכן וקושי כלכלי תורם פעמים רבות להיווצרות של דיכאון לאחר לידה. הלחץ הכלכלי כיום חריף בהרבה ממה שהיה בזמנו; כיום לא פשוט לרכוש בית או אפילו מכונית… אין ברירה, אלא להסתמך על שתי משכורות – רק באופן זה ניתן ליהנות גם מרכישות גבוהות, אך הכרחיות. משום ששני ההורים מחוץ לבית, נשאלת השאלה היכן יהיה התינוק?

לעיתים קרובות אימהות רושמות את התינוקות שלהם למעונות יום וגנים טרם גיל שנה בלית-ברירה. פסיכולוגים ורופאים רבים ממליצים בתוקף להימנע מכך, עקב חשיבות תהליך ההתפתחות של הפעוט: בשנה הראשונה לחייו, התינוק זקוק לטיפול צמוד אשר ניתן לו בעיקר מאדם אחד או שניים, כדי שיוכל לפתח אמון, ביטחון ורצון לתקשר עם העולם. אנשים רבים המתערבים בחייו, גירויים רבים מדי או חוסר תשומת-לב אליו עשויים לגרום לו לפחד, לפתח התנגדות ואי-רצון לחקור את הסביבה שלו.

לאחר השנה הראשונה לחייו, התינוק רוכש יותר כישורים לתקשר עם העולם החיצון, לבטא את עצמו, להסביר מה הוא רוצה, להירגע לבד ואף ליצור תקשורת עם זרים במידת מה. ועם זאת, גם לאיכות הטיפול בגנים יש משקל רב על התינוק. כיום אין פיקוח על היחס בין גננת לילד במוסדות השונים ולכן, גננת אחת עשויה להיות אחראית על 6-11 ילדים. ילדים קטנים שיתקשו להתחבר לסביבת הגן, לא יקבלו טיפול הולם או יחס חם עלולים לפתח קשיים הסתגלותיים עזים בהמשך חייהם.

קשה להיות אימא

אוניברסיטת קליפורניה טוענת כי כיום הרבה יותר קשה להיות אימא, משהיה בשנות ה- 90.
כיום נשים נטולות תחת לחץ רב, משום שהיא ובן/בת זוגה עובדים אף הם מסביב לשעון. החיים המודרניים הם בעלי קצה מהיר בהרבה משהיה בעבר. אין לנו הרבה זמן לנוח, להאט ופשוט ליהנות מהחיים.

יש לציין כי כיום נשים רבות יותר נוטות לסיים תיכון, ללמוד במוסדות אקדמאיים ולפתח ציפיות ודרישות להצלחה. לעיתים גם הצורך “לנטוש” את העבודה לתקופה עשוי להכביד על האם הטרייה.
נשים שנוטות להצליח בלימודים ובעבודה יתקשו לחוות תחושות של תסכול ואף להסתגל לסביבה החדשה עם התינוק; אשר עשויה להיות זרה בעיניהן.
כלל תהליך ההיריון, הלידה וההתפתחות של התינוק איננו נתון בשליטת האם, לכן יתכן מאוד כי היא תתקשה להתמודד עם מצבים מסוימים ולא תדע כיצד להתמודד עם הכישלונות עצמם. אם האם לא תאפשר לעצמה להיות סבלנית וללמוד כיצד לנהוג עם התינוק שלה לאורך זמן, היא עלולה להאמין כי היא נכשלת בתפקיד.
המדיה החברתית והטכנולוגיה תורמים פעמים רבות להיווצרות של תופעות מצב-רוח ולרבות דיכאון לאחר לידה.

כיום אף אימהות רבות מוצאות את עצמן מטפלות בתינוק לבד, ללא תמיכה כלל. מחסור בתמיכה מצד האב, הסבתא או מישהו באשר הוא, תגרום לאם לעומס רב ותחושה כי כל החיים של התינוק תלויים בה – מה שיתרום לרגשות עזים של לחץ, חרדה ועייפות.

ועם זאת אין לטעות כי נשים בשנות ה- 90 חיו חיים פשוטים. החוקרים נוטים להדגיש כי יתכן מאוד שעם השנים יותר ויותר נשים מוכנות להודות כי הן סובלות מדיכאון לידה ולכן האחוזים עלו בצורה כה דרמטית.

אימהות הסובלות מדיכאון לידה בקושי מטפלות בעצמן

החוקרים דואגים יותר להשלכות של דיכאון לאחר לידה מאשר לאופן שבו נוצר המצב. רבים דואגים כי האימהות עשויות לפגוע בעצמן או בתינוקות שלהן. הוולד זקוק לאם בריאה, חזקה ובעלת גישה חיובית כדי לצמוח ולשגשג מבחינה רגשית, מבחינה חברתית ואפילו מבחינה פיזית. האושר של האם משפיע באופן ישיר על התינוק, בדיוק כפי שההשפעות של אם מדוכאת עשויות לתפוס בתינוקות העתיד.

אם אתן מאמינות כי אתן סובלות מדיכאון לידה או מכירים מישהי שסובלת מדיכאון לידה, יש לסייע לה לפנות לגורמים מקצועיים, שיסייעו לה לעבור את הסערה הרגשית.

יש לזכור כי דיכאון לאחר לידה היא מחלה לכל דבר והיא לא אשמת האם בשום צורה. כל שעל האם לעשות הוא למצוא פינה חמה; מישהו לחלוק עמו את הרגשות הקשים הללו, כדי לקבל תמיכה ועידוד.

נזהה את הסימנים

הורות עשויה להיות סערת רגשות עבור אנשים רבים ולחוות רגשות מעורבים בתהליך הוא דבר טבעי. עם זאת, אם עצבות או לחץ מגיעים למצב בו אתם חשים כי הם מפריעים לתפקוד היומי שלכם, זה הזמן לקבל עזרה.

תסמינים נפוצים הם עצבות שלא נעלמת ויהי מה, מחשבות שחורות ומעיקות, חרדה עמוקה ולא-מציאותית, עצבנות מוגזמת או כעס תמידי, תיאבון רב או מחסור בתיאבון, נדודי שינה או קושי לקום מהמיטה מרוב עייפות.

זכרו – דיכאון לידה איננו סממן של חולשה ואם קיים לו טיפול מתאים. אתן לא לבד. אתן לא אשמות. כל שאתן זקוקות לו הוא פניה לרופא/ת הנשים, המיילד/ת או אפילו רופא/ת המשפחה שלכן.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

מדוע יותר ויותר נשים לוקות בדיכאון לאחר היריון?

בשנות ה- 90 רוב הנשים לא לקו בדיכאון לאחר ההיריון, אך כיום קיימים 50% יותר סיכויים כי נשים צעירות בהיריון יחוו את התופעה. כך נוכל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן