גרסאת דסקטופ

מדלגים על ארוחות כדי לשמור מקום לקוקטיילים? מדוע קוקטיילורקסיה כה מסוכנת לבריאותכם

shutterstock_576162352

מדלגים על ארוחות כדי לשמור מקום לקוקטיילים? מדוע קוקטיילורקסיה כה מסוכנת לבריאותכם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

כאשר שותים אלכוהול על בטן ריקה, אתם מעלים את הסיכון לחוות את תופעות הלוואי הרעות של האלכוהול. זוהי הסיבה מדוע מומחים רבים מודאגים מפני תופעה חדשה בשם “קוקטיילורקסיה”

 

מידי שנה, אלפי סטודנטים נהרגים בתאונות המערבות אלכוהול. שתיה מופרזת מתקשרת להגברת הסיכון בביצועים אקדמאיים כושלים, התנהגות קרימינאלית ולקיום יחסי מין לא בטוחים. כל שנה נהרגים סטודנטים רבים בתאונות אשר אלכוהול מעורב בהן או מדווחים על תקיפה ע”י סטודנט אחר אשר היה בהשפעת אלכוהול.

מהי קוקטיילורקסיה?

בספרות ובמחקרים אין הגדרה ברורה למילה “קוקטיילורקסיה”, אך ניתן להגדיר אותה כהגבלה של מזון, פחמימות או קלוריות לפני צריכת אלכוהול. לדוגמא, אדם אשר לוקח חלק בתופעה, עשוי לדלג על ארוחה לפני היציאה לפאב, על מנת לאזן את כמות הקלוריות אותן הוא מתכנן לצרוך ע”י השתייה.

חוקרים אחרים משתמשים במושג קוקטיילורקסיה בצורה רחבה יותר, אשר כוללת לא רק הגבלת מזון לפני ערב משקאות, אלא גם התעמלות מופרזת לפני ואחרי הערב. אמנם המושג אינו מושג קליני אשר מהווה אבחנה פורמאלית, אך הוא חולק מספר תכונות עם הפרעות אכילה מוכרות- זאת אומרת, למרות שזוהי אינה אבחנה רשמית, הקוקטיילורקסיה כוללת התנהגות אשר מופיעה אצל אנשים עם הפרעות אכילה, כגון: הגבלה, זלילה וטיהור.

נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר

מחקרים רבים מציגים כי סטודנטים רבים הודו שהם מפחיתים את כמות האוכל אותה הם צורכים לפני שתיית אלכוהול, כדי לפצות על הקלוריות אשר מצויות במשקאות האלכוהול. תופעה זו מגבירה את הסיכון של מעורבות הסטודנטים וסטודנטים אחרים בתאונות הקשורות באלכוהול.

כאשר לא אוכלים לפני שצורכים אלכוהול, הסבירות להשתכר היא גבוהה וכך גם הסיכויים לחוות את ההשפעות הרעות של האלכוהול כגון: התעלפויות, להסתבך בריבים אלימים, הקאות, חמרמורת או לחוות ניצול מיני. במהלך המחקר התגלה כי הסבירות גבוהה יותר שאישה תגביל את כמות המזון אותה היא צורכת לפני שתיית אלכוהול, מאשר גבר. צוות המחקר גילה כי התנהגות הקוקטיילורקסיה הייתה נפוצה במיוחד אצל נשים אשר חוו החפצה מינית. שוני זה עשוי להופיע עקב הלחץ המגדרי מנשים להיות רזות, בנוסף לעובדה שבתרבות הנוכחית, ערכן החברתי של נשים נמדד ברמת המשיכה שלהן.

אמנם גם גברים וגם נשים נאלצים לעמוד בסטנדרט גוף מסוים, אשר כולל מעט אחוזי שומן, אך רוב הסיכויים הם שנשים ישאפו לגוף רזה וגברים ישאפו לגוף שרירי.

נדרשות תכניות מניעה

כדי למנוע קוקטיילורקסיה, חוקרים מסוימים פנו למנהלי מכללות ואוניברסיטאות, על מנת לפתח תכנית מניעה אשר תקדם התנהלות שתיה בטוחה. בנוסף, ניתן למנוע קוקטיילורקסיה ע”י איתור והפרחה של לחצים חברתיים, אשר גורמים לנשים רבות (ולגברים) לתעדף הורדת משקל על פני דאגות בריאותיות אחרות, אשר עשויות לשפר את איכות חייהן.

היות ותופעת הקוקטיילורקסיה נפוצה יותר בקרב נשים אשר עברו החפצה מינית, ניתן למזער את השפעות תופעת הקוקטיילורקסיה ע”י הפחתה של תופעת ההחפצה המינית בקרב נשים. בנוסף, הרצון להוריד במשקל או לא לעלות במשקל היא אחת הסיבות העיקריות לקוקטיילורקסיה, לכן, ניתן יהיה למזער את כמות האנשים אשר לוקחים חלק בתופעה ע”י הפחתת הרצון להורדה במשקל (או הרצון לא לעלות במשקל) או ע”י הסברה אשר תגרום לאנשים להבין כי מניעת השפעות האלכוהול, חשובה יותר מאשר עליה במשקל. מבחינת מניעה עבור יחידים אשר לוקחים חלק בתוצאה, מומלץ להעניק יעוץ ע”י מומחה בעל ניסיון גם בהפרעות אכילה וגם בהפרעות בצריכת אלכוהול.

נתמכר” לתחליף חיובי

מומחים רבים טוענים כי אחת הדרכים הפשוטות להימנע מהתמכרות רעה, הוא למצוא “התמכרות טובה” להיחשף אליה; כזו שתסייע להוות תחליף להתמכרות הרעה. זה באמת נכון: חומרים רבים כגון אלכוהול, סמים או סיגריות גורמים לנו לחוש רגועים או מאושרים במיוחד בתחילת השימוש, אך לאורך זמן הגוף מסתגל והפרשת הדופמין (מוליך עצבי שמסייע לכם להיות מאושרים יותר) הולכת ופוחתת. מסיבה זו אתם ממשיכים לחזור על אותם הרגלים – מתוך שאיפה כי תחושו שוב כפי שחשתם בפעם הראשונה. אבל יש עוד הרבה דברים טובים שיכולים לגרום לכם לחוש מאושרים, בלי להשפיע על המוח שלכם או לחזור על אותה פעולה אינספור פעמים – כל שעליכם לעשות הוא למצוא אותה.

השאיפה היא שההתמכרות הטובה החדשה לא תהיה מלהיבה לאורך זמן ולכן, עם הזמן תוכלו להיפטר גם ממנה. למה הכוונה?

לדוגמא, אם אתם מרבים לשתות אלכוהול – תמיד תוכלו לעבור לבירות נטולות אלכוהול. אם אתם מרבים לעשן סיגריות, תוכלו לנסות לדכא את הדחף לאט-לאט באמצעות מסטיקים או מדבקות ניקוטין ואפילו סיגריות נטולות ניקוטין או עישון עלים מיובשים למיניהם…

אם אתם יצירתיים, אתם יכולים לנסות ולהביט מחוץ לגבולות הקיים ולהחליף את ההתמכרויות הרעות שלכם בשלל התמכרויות טובות ומהנות כגון: קריאה, כתיבה, ריקוד, שירה, ציור, למידה, פעילות גופנית, הנאה עם הקרובים אליכם, יוגה, מדיטציה, מסז’ ובתמציתו של דבר – תחביב פרודוקטיבי, משהו חיוני שיגרום לכם לחוש כי מימשתם את עצמכם היום. לכולם יש את המשימות הללו, הרצונות שאתם אף פעם לא באמת מממשים או מספיקים לבצע. כעת זהו זמן מצוין להטביע את התשוקות שלכם, הלחצים והתסכולים שלכם בפעילות מהנה, מרגיעה ומספקת. אז על מה חשבתם עד עכשיו?

נחפש סביבה תומכת

אם הרגשתם כי הסביבה שבה שהיתם עד עתה הייתה מאוד שלילית ובחרתם להתנתק – כל הכבוד לכם! רוב החברה הייתה מתקשה לעשות זאת. כעת, כדאי לכם לנסות ולמצוא אנשים שיאהבו אתכם, יעריכו אתכם ויתמכו בכם בדיוק כפי שאתם תנהגו בהם.

רוב הפעמים, אנשים מכירים יותר מקבוצה אחת של אנשים, לכן תמיד תוכלו למצוא על מי להישען, גם אם לא דיברתם עמם זמן רב. גם בני משפחה, בני זוג ואפילו הילדים שלכם, יכולים להוות אוזן קשבת בעת קושי.

ולפעמים אתם עדיין תרגישו כי אתם רוצים להרחיב את המעגל החברתי שלכם ולכן, כדאי לכם לנסות ולהתוודע ליותר אנשים במסגרת שלכם, ללכת לסדנאות, חוגים, לבצע פעילות גופנית, ללמוד נושא חדש, לטייל… זוהי סטיגמה שלא פשוט להכיר אנשים לאחר גיל מסוים – כל שאתם זקוקים להם הם ראש פתוח ואופטימיות. 

נקבל את הקשיים כחלק בלתי-נפרד מהחיים

לכל מניעה מדבר מה שאתם נהנים, עלולה להיות נסיגה כלומר, עת בה אתם מרגישים כי “מותר” לכם לשוב לדרכים הלא בריאות שלכם משום שלא עשיתם את זה הרבה זמן, משום שאתם לא מרגישים טוב, משום שאתם עצבניים, משום שאתם עצובים או מדוכאים, משום שרק זה יעזור לכם עכשיו, משום שכולם עושים את זה לידכם עכשיו… אבל הסוד הקטן הוא שזה לא נכון – יתכן ואתם לא מרגישים טוב כעת, אך אתם תרגישו טוב יותר מחר. יתכן ואתם תחושו יותר מדי כעת, אבל זה עדיף מאשר להקהות את הכאב בכל פעם. אנשים שוכחים כי כאב, עצב, פחד, לחץ, חרדה וקושי הם חלק בלתי-נפרד מהחיים; הם גם מה שעוזר לנו לזכור כי שמחה, מנוחה, הקלה, אושר, אהבה וצחוק הם כל כך טובים ולכן, כדאי לנו להעריך אותם.

אתם האויב הכי גדול של עצמכם – אל תיכנעו לעצמכם. גם אם אתם חשים ברע, למדו כיצד לנחם את עצמכם: למדו לאהוב את עצמכם, לחבק את התחושה הרעה, להבין כי היא חלק מכם והיא זקוקה לחיבוק, לחוש אותה פיזית במקום מסוים בגופכם ולהתוודע אליה. למדו לתקשר עם עצמכם, להבין את עצמכם ולפתע – תבינו כי אינכם זקוקים לשום אלחוש או “תוספת שמחה”, משום שאתם באמת מרגישים קצת יותר טוב ומחר – תרגישו טוב יותר. במקרים קשים, אתם תמיד יכולים להרים את הטלפון ולהתקשר לחבר קרוב – כולם ישמחו לעזור לכם לשמור על דרך שבריאה עבורכם.

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

מדלגים על ארוחות כדי לשמור מקום לקוקטיילים? מדוע קוקטיילורקסיה כה מסוכנת לבריאותכם

כאשר שותים אלכוהול על בטן ריקה, אתם מעלים את הסיכון לחוות את תופעות הלוואי הרעות של האלכוהול. זוהי הסיבה מדוע מומחים רבים מודאגים מפני תופעה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן