גרסאת דסקטופ

מה זה ג’ט לג? ואיך מתגברים עליו?

שינה מטוס תמונה

מה זה ג’ט לג? ואיך מתגברים עליו?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מדי שנה אנו נוהגים לטוס לחופשה טובה בחו”ל, חלקנו לפגישות עבודה וחלקנו לנקות את הראש, לראות נופים, לאסוף חוויות ולבקר קרובים ובני משפחה, לעיתים התענוג הזה גובה מאיתנו עייפות מרובה, סהרוריות ונחיתה לא הכי רכה. תכירו את הג’ט לג, ממה זה נובע ואיך ניתן להתגבר עליו?

לא מה שחשבתם 

רבים מאיתנו בטוחים שג’ט לג פוגמת בדפוסי השינה הרגילים שלנו. חשוב שתדעו שהיא הרבה מעבר לכך. ג’ט לג בעברית היא “יעפת”, מלשון עייפות. הג’ט לג הוא למעשה חוויה שמתרחשת בגוף שלנו כשאנחנו עוברים טיסה עם שלושה איזורי זמן. זה קורה לנו לגוף כשאין סנכרון בין השעון הביולוגי הטבעי שלנו, לשעון באותה המדינה. ה”יעפת” משפיעה על כל כך הרבה פעולות פיזיולוגיות בגוף שלנו. רבים בטוחים שמדובר רק בהפרעות בשינה אבל הג’ט לג פוגע במערכות גוף רבות החל מהורמונים, חום גוף, דופק לב. לעיתים הוא משפיע על המערכת החיסונית שלנו ויכול לגרום להצטננות או שפעת, הוא פוגם בדרכי העיכול ויכול אפילו לגרום לדיכאון מתון. אלו רק חלק מהסיבות לכך שלגוף שלנו לוקח זמן “להתאפס” ולחזור לשגרה. ישנם כדורי שינה שיכולים להקל בנושא (לדוגמא כדור ה”מלטונין”- שמטפל בהורמון שאחראי על השינה) אבל אנחנו החלטנו לקבץ עבורכם את הדרכים הטבעיות והיעילות להקל על תופעת הג’ט לג ואפילו לקצר אותה.

תכננו את זמן הטיסה

אם אתם יכולים, תכננו את זמן הטיסה. העדיפו לטוס בשעות היום, כך ששעות הטיסה יפרסו על מהלך היום, כך תגיעו ליעד בשעות ערב, תפרקו מזוודות, צאו לארוחת ערב קלילה ולכו לישון מוקדם לקראת היום למחרת. טיסה במהלך שעות היום מסדרת את שעות השינה ומתאימה את השעון הביולוגי ליעד אליו אתם טסים.

התאימו את השעון ליעד

נסו להתאים את השעות שלכם לקראת הטיסה. רבים ממליצים יום לפני הטיסה לשנות את השעון לאיזור הזמן שאליו אתם מגיעים, זה אומנם עובד בעיקר על הראש, אבל הפסיכולוגיה תמיד  עובדת ותמצאו עצמכם ישנים מוקדם יותר, בוחרים לדחות את הארוחה הבאה שלכם ובכך להתאים את עצמכם ליעד אליו תגיעו.

הצמדו למים

הגעתם לשדה התעופה, עברתם את הבדיקה הבטחונית ועכשו אתם בדרככם לדיוטי פרי. פרגנו לכם בבקבוק מים שיצמד אליכם לאורך הטיסה. במהלך הטיסה הגוף שלנו עלול לאבד נוזלים, האוויר יבש וזאת מתכונת ישירה להשפעות הג’ט לג. דאגו שיהיה לצדכם בקבוק מים, הרבו בשתיית נוזלים, וכך תמנעו התייבשות בגוף שיחריף את הג’ט לג.

אלכוהול? אחרי הנחיתה

רבים מאיתנו אוהבים להתענג על כוס יין טובה במהלך טיסה, גם בגלל טעמה הטוב וגם בגלל הרצון לישון טוב בטיסה. אבל למרות הטעם הטוב של האלכוהול, נסו להמנע ממנו ותשמרו אותו לרגע בו תנחתו ביעד המבוקש. אלכוהול גורם להשתנה מוגברת ועלול להחמיר את ההשפעה של האוויר היבש במטוס, לגרום להתייבשות ולהגביר את הג’ט לג. יותר מזה, שתיית אלכוהול בגבהים של טיסה מגביר את העייפות. מנה אחת של אלכוהול שווה ל 2,3 מנות על הקרקע. המנעו ממנה במהלך טיסה.

הגעתם ליעד? אל תמהרו לישון

אחרי טיסה ארוכה הגוף עייף והנטייה הבסיסית שלנו היא להניח את המזוודות ופשוט ללכת לישון. צאו, עשו סיבוב, פרקו את המזוודות ונסו ל”משוך” ככל הניתן. אם אתם מרגישים שאתם כלל לא מסוגלים, הגבילו את זמן השינה שלכם לשעה אחת בלבד.

לכו לשמש

אם בחרתם ביעד חמים, אדרבה, מיד בתום הנחיתה וההגעה למלון, פרקו את המזוודות וצאו הישר לשמש, נסו לישון בימים הראשונים עם תריסים פתוחים ותנו לאור הבוקר למלא את חלל החדר.  השמש טובה לנו ברגעים כאלה, היא מסייעת לתחושת הערנות של הגוף ומצליחה ליצור התאמה מחודשת של המנגנונים הפיזיולוגים בגוף שלנו.

התעמלו

כבר בעלייה למטוס, התלבשו נוח, נסו לשמור את נעלי העקב ליום למחרת בערב. תגיעו לטיסה בנעלי ספורט נוחות. אם זמן הטיסה ארוך מהרגיל מדי פעם קומו, עשו מתיחות והזרימו דם בגופכם, דבר שיכול מאד לתרום לשחרור המתח שהגוף צובר במהלך טיסה. הגעתם למלון, צאו להליכה טובה זה יכול להיות זמן טוב להתרשם מהנוף ולהכיר את המקום. אם יש בקרבתכם חדר כושר שכלול בחבילה. לכו להתאמן קצת. מחקרים רבים מראים שפעילות גופנית (גם מתונה) תורמת לאורך ולאיכות השינה.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

מה זה ג’ט לג? ואיך מתגברים עליו?

מדי שנה אנו נוהגים לטוס לחופשה טובה בחו”ל, חלקנו לפגישות עבודה וחלקנו לנקות את הראש, לראות נופים, לאסוף חוויות ולבקר קרובים ובני משפחה, לעיתים התענוג

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן