גרסאת דסקטופ

מה לעשות כשלרופא שלכם פשוט לא אכפת מכם?

shutterstock_479938627

מה לעשות כשלרופא שלכם פשוט לא אכפת מכם?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

לא מדובר ברגש בלבד. כאשר רופאים אינם מפגינים חמלה, אכפתיות והתחשבות כלפי המטופלים שלהם, הדבר עשוי להשפיע מאוד על הבריאות המנטאלית והפיזית שלהם

מה אפשר לעשות כשהרופא שלנו פשוט גורם לנו להרגיש כמו עוד מספר? דבר לא הופך מפגש עם הרופא לפחות מעודד, מרופא אפאתי.

בין אם אתם מקבלים טיפול מונע או טיפול בעבור תופעה אקוטית או כרונית, כאשר הרופא מעניק לכם חום, אנושיות ומדבר עמכם בגובה העיניים, אתם נהנים מעולם ומלואו. מערכת היחסים שלכם עם הרופא, אמורה להתבסס על כבוד והבנה הדדיים. אתם פונים אל הרופא בכדי לטפל בעצמכם, לכן קיים סיכון רב על כפות המאזניים ויש להתייחס לכך בכובד ראש.

מהותי להבין ולהרגיש את החיבור שלכם עם הרופא שלכם, כך שכאשר אתם עוזבים את המשרד שלו – אתם יודעים בוודאות מה מתרחש בגוף שלכם, מה הרופא אמר ומה הוא ממליץ שתעשו בהמשך.

מחקרים מעידים כי טיפול המלווה בחמלה, אנושיות והבנה הדדית הם חיוניים לבריאות המטופלים. הם אף העידו כי ריענונים וקורסים, שמטרתם לאמן את הצוות הרפואי לבטא יותר אמפתיה, מסייעים לשפר את היחס למטופלים בבתי-החולים וקופות-החולים ב- 60%.

מדובר בשינוי משמעותי. הקורסים מסייעים לרופאים למצוא דרכים פשוטות, לבסס ביטחון בינם ובין המטופלים שלהם. רוב הרופאים ויתר הצוות הרפואי הם לרוב אמפתיים בפני עצמם; אחרי הכול, הם בחרו במקצוע מאוד אנושי ורגיש. עם זאת, רבים מהם מתקשים לבטא את האנושיות הזו, כתוצאה מחוסר תרגול, קשיים חברתיים או משום שהם נסחפים אחר הדרישות הרבות, של העולם הרפואי המודרני (מספר רב של מטופלים במעט מאוד זמן).

בנוסף, כיום נכפה על רוב הרופאים והצוות הרפואי לבצע הרבה יותר עבודה אדמיניסטרטיבית, מול מחשב, שפעמים רבות מציבה מעין מסך של אור כחול, בין הרופא ובין המטופל.

לא פשוט לבצע עבודה משרדית ובו-זמנית, לבטא חמלה ואכפתיות; השניים מנוגדים אחד לשני. המפתח לשבירת המעגל בעבור הרופאים ויתר הצוות הרפואי, הוא למנוע מעצמם לפנות לכיוון המשרדי של העבודה שלהם ולהמשיך להזכיר לעצמם, כי מדובר בעבודה אמפתית וכי יש בהם חמלה וחום כה רבים לתת למטופלים שלהם. שהם רוצים להעניק למטופלים שלהם.

עם זאת, כיום לא קיימות הרבה תכניות שמטרתן ללמד את הצוות הרפואי או אפילו להזכיר לו, את חשיבות האמפתיות במהלך יום העבודה שלהם. לכן, כעת נשאלת השאלה – מה אתם יכולים לעשות כעת, אם אתם פוגשים ברופא אפאתי או פשוט לא נעים?

היכונו להיות אקטיביים ולעשות שינוי לטובה.

אמרו משהו

אמנם יתכן כי האבחנה הספציפית שלכם או המצב הרפואי שבו אתם מצויים, יידמו בעיניי הרופא כשגרתיים, אך בעיניכם הם מאוד אישיים וייחודיים!
לפעמים רופאים עשויים לשכוח זאת, לכן מומלץ לשמור על נימוס, אך לדבר בשם עצמכם ולספר לרופא כיצד אתם מרגישים, בנוגע לאבחנה שהוא מסר לכם כרגע.

אף מומלץ לבקש מהרופא להסביר לכם יותר אודות המצב שלכם במונחים פשוטים ולאחר מכן, לשוב ולהסביר זאת במונחים רפואיים.

בנוסף, כדאי לכם להגיע אל משרד הרופא עם דף ועט ולרשום הערות, המלצות ומונחים רפואיים מסובכים, שהייתם רוצים לזכור להמשך הטיפול שלכם.

גם הטון של הרופא הוא קריטי למפגש ביניכם. לדוגמא, אם הרופא שלכם מספר לכם שאתם חייבים להוריד משקל, האופן שבו הוא אומר לכם לעשות זאת עושה את כל ההבדל.

רופאים שמקפידים לדבר בטונים נעימים ובאופן ענוג, נעזרים במילים נכונות ובשפת גוף כדי להעביר למטופלים את החמלה והפתיחות שלהם כמו צורת ישיבה, הבעות פנים וכדומה, עשויים לעשות שינוי של ממש באופן שבו המטופל יקבל בשורה, יחוש כי הוא נעלב או כי יש לו שותף, שידאג לו ויסייע לו לשמור על בריאותו לאורך חייו.

בקשו מהם לשבת

בעוד שרופאים רבים מעדיפים לעמוד בעודם מדברים עם המטופלים, ההמלצה הרווחת היא לבקש מהם פשוט לשבת.

לדוגמא, כאשר אתם נפגשים עם חברים או בני משפחה, לרוב אתם מוצאים את עצמכם יושבים אחד/ת מול השני/יה, יוצרים קשר עין ונהנים משיחה הדדית, בה כל אחד זוכה לבטא את עצמו ולהקשיב לעצת האחר.
משום שאתם דנים בבריאות הפיזית והמנטאלית שלכם, אתם אמורים ליהנות מאותה “מותרה”, גם כאשר אתם מנהלים שיחה עם הרופא שלכם, באופן חד-צדדי.

כאשר אתם נכנסים למשרד שלהם, אתם אמורים לצפות ליהנות מתשומת הלב המלאה שלהם.
הבקשה שלכם כי ישבו, מטרתה לסייע להם להאט ולזכור כי הם נכנסים למפגש אינטימי חדש עם מטופל חדש.
ישנם מחקרים המאששים כי בתי חולים יכולים לשפר את החוויה של המטופלים שלהם באופן משמעותי, אם הם פשוט יבקשו מהרופאים שלהם ויתר הצוות הרפואי לשבת, כאשר הם מנהלים דיאלוג עם המטופלים שלהם.

רופא שעומד ואף עושה פעילות נוספת תוך כדי, נראה כאחד שאיננו מרוכז, עצבני וממהר כלומר, כזה שאיננו קשוב באופן מלא לצרכים של המטופלים. ישיבה אינה גוזלת יותר מזמנו של הרופא, אך היא כן גורמת למטופלים לחוש כי הם במרכז התודעה של הרופא וכי הוא איננו ממהר לשום מקום, שהם שהוא ממוקד בהם כעת.

העירו על ריבוי-משימות

אם אתם מוצאים כי הרופא שלכם מדבר עמכם על הרבה נושאים שחשובים לכם, אך בו-זמנית מבצע מטלות רבות אחרות (שולח הודעות בפלאפון, אוכל, כותב במחשב…), בקשו ממנו להפסיק בנימוס.

אתם יכולים לומר לו כי אתם מוכנים לחכות עד שיסיים לבצע את המשימה שהוא עושה בסבלנות ולאחר מכן, תוכלו לדבר על הכול רק שניכם.

הרופאים לא מתכוונים למנוע מכם את הטיפול החם, הם פשוט שוב נפלו למלכודת העבודה האדמיניסטרטיבית; שפעמים רבות מוערכת בזכות ביצוע של משימות רבות בו-זמנית. לכן, רוב הרופאים שיזכירו להם כי עליהם להיות ממוקדם במטופלים, לפתע “יתעוררו” ויעניקו למטופלים טיפול איכותי יותר.

דווחו על כך

אם אתם רוצים לדווח על ההתנהגות של הרופא שלכם לבית-החולים או לקופת-החולים, מומלץ לפנות לקבלה ולנסות לקבל סיוע בנושא. אתם אף יכולים להתקשר לקופת-החולים שלכם ולבקש לדבר עם גורם מנהלתי ולהגיש תלונה.

אפשרות אחרת, היא למלא אודות הרופא סקר באינטרנט, שיעיד על הביצועים שלו.

החליפו רופא

אם עייפתם מניסיון להסתדר עם הרופא שלכם והוא פשוט לא מוכן להפגין אמפתיות, להסביר לכם מה קורה בגוף שלכם ואיננו נשמע לניסיונות שלכם, לגרום לו לשנות את ההתנהגות שלו – הגיע הזמן למצוא רופא חדש.

יש לכם זכות ליהנות מרופא, שתוכלו לבנות עמו מערכת יחסים יציבה ונעימה. אם הרופא שלכם לא מעניק לכם זאת, רוב הסיכויים שתימנעו מלפנות אליו במקרה של מחלה, לא תקשיבו להמלצות שלו ואפילו לא תדווחו לו על סימפטומים שונים שאתם חווים. חבל!

היו בטוחים, ישנם אינספור רופאים שיכולים לדאוג לכם ולבנות עמכם מערכת יחסים טובה ובריאה. לרוב הרופאים הללו, יש הרבה מאוד מטופלים, בזכות היחס החיובי שהם מעניקים להם.

כדי להחליף רופא, כל שעליכם לעשות הוא לפנות לקבלה של קופת החולים שלכם ולבקש להחליף את הרופא. טרם ההחלפה עצמה, כדאי לכם לנסות ולברר אודות הרופא החדש שאתם מועברים אליו; מיותר שתעברו מרופא לרופא כמו כדור.

לאחר שבחרתם ברופא מומלץ ואהוד, קבעו עמו פגישת היכרות, כך שיוכל להתעדכן בתיק הרפואי שלכם, להכיר אתכם כאנשים וכדי שאתם תוכלו לבחון את איכות הקשר, שתוכלו לבנות עמו בעתיד.

 

כדאי לכם להשקיע בנושא – רופא אמפתי, אכפתי ומכבד – הוא רופא שיסייע לכם לשמור על בריאותכם נאמנה לאורך השנים.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

מה לעשות כשלרופא שלכם פשוט לא אכפת מכם?

לא מדובר ברגש בלבד. כאשר רופאים אינם מפגינים חמלה, אכפתיות והתחשבות כלפי המטופלים שלהם, הדבר עשוי להשפיע מאוד על הבריאות המנטאלית והפיזית שלהם מה אפשר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן