גרסאת דסקטופ

מה נעשה כשהאיום הכי גדול על הילד שלנו – הוא אח שלו?

shutterstock_427394101

מה נעשה כשהאיום הכי גדול על הילד שלנו – הוא אח שלו?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

שירי הייתה רק ילדה כאשר אחיה התחיל להכות אותה

ההורים שלהo עבדו כל הזמן, אביהם עבד מחוץ לעיר והיא ואחיה נשארו לבד כל יום אחרי בית הספר.

היא הייתה הצעירה ביותר מבין 3 ועם מרווח של כ- 6 שנים בין אחיה הבכור.

הבריונות החלה כאשר הייתה בגן ונמשכה עד כיתה ד’. זו הייתה תקופה בה אחיה עבר לגור עם אביו הביולוגי.

שירי מספרת שהמכות הספיקו כדי שהשכנים יזמינו משטרה אין ספור פעמים. אמא שלה איבדה שלוש עבודות מפני שהיא נאלצה לחזור במפתיע הביתה באופן קבוע כדי להפריד ביניהם.

לבסוף, המצב נהיה חמור מדי והפתרון היחיד היה לשלוח אותו לגור במקום אחר.

סיפורה של שירי נשמע כמו סיוט, ועבור משפחתה המצב באמת היה כזה, אבל גם לא מדובר במצב לא נפוץ.

מחקר שנעשה לאחרונה אשר עירב 7,000 ילדים, גילה כי הסיכוי לבריונות גדל אצל ילדים שיש להם יותר מאח או אחות יחידים.

הסיבה? בריונות בין אחים.

התופעה משפיעה על אנשים רבים לטווח הארוך ועדיין היא הטאבו האחרון במשפחות. המחקר נערך כדי לגלות מה הופך אחים מסוימים לבריונים.

מנקודת המבט של ההורים

את שאלת ה”למה”, שאלה את עצמה סיגלית אין ספור פעמים.

יש לה שישה ילדים בין הגילאים 6 ל- 18, אבל בתה בת ה- 12 מתנהגת ברשעות אל אחותה בת ה- 10, אך ורק אליה. היא אומרת לה לסתום את הפה, היא מושכת לה בשיער, מכה אותה, וזורקת עליה חפצים, המצב ממש גרוע.

סיגלית חושבת שההתנהגות נובעת מטווח הגילאים הקרוב של הבנות. יש להן חברים מסוימים משותפים, הן לוקחות חלק בפעילויות דומות ובת ה- 10 לרוב רוצה לעשות את מה שאחותה הגדולה עושה, אך סיגלית אומרת שהבריונות משפיעה על הבטחון העצמי של בתה בת ה- 10. היא הפכה חזקה יותר עם השנים וכבר לא מנסה לרצות את אחותה הגדולה, אבל לפעמים אפשר לראות שהיא פשוט עצובה.

מתי התקוטטות בין אחים הופכת לבריונות?

זוהי החלטה שהורים רבים יצטרכו לעשות, תוך התקשות להחליט מתי מדובר בבריונות אמיתית ומתי מדובר במריבה קטנה ונורמאלית בין אחים.

קיימת דרך פשוטה להבדיל בין השניים, אפילו אם שני המצבים אכן מאוד דומים.

מריבה נורמאלית בין אחים היא כביש דו סטרי. היא אפילו יכולה להיות טובה מפני שלחוות עימות עם אחים יכול ללמד ילדים כיצד לפתור בעיות ולבנות חוסן נפשי.

אבל בריונות בין אחים היא סיפור אחר לגמרי, מדובר בכביש חד-סטרי קיצוני: חוזר ונשנה, מכוון, מאיים ונועד לכרום למישהו אחר להרגיש חסר משמעות.

כאשר מדובר בבריונות, הבריון יודע שמה שהוא עושה פוגע וממשיך בכל מקרה, מדובר במאזן כוחות.

שורש הבריונות

במקרים של בריונות אמיתית, ה”בריון” לרוב מתקשה בעצמו. חשוב באותה מידה להתרכז בלעזור לו ולהבין מדוע הוא מתנהג בצורה כזו, מעבר לרק לשנות רק את ההתנהגות.

זה דבר אחד ששירי מקווה שהיה קורה עם אחיה. היא מתארת חיי משפחה שהיו במאבק תמידי ושורה של בעיות שאחיה היה צריך להתמודד איתן באותו הזמן.

היא חושבת שהיה אפשר לעזור לו מבלי להרחיק אותו מהבית. היא מספר שמבוגר מעולם לא ניגש אליו או אליה כדי להבין מדוע. הם פשוט הסתכלו על החבורות, שאלו אם הוא עשה את זה ושלחו אותו רחוק.

עד עצם היום הזה שירי סוחבת איתה אשמה על מה שקרה ומקווה שאחיה היה מקבל את העזרה שהיום היא מבינה שהיה צריך כל כך.

מחסומים לעזרה

אך להיות הורה ולתת את העזרה הנחוצה לבריונות – לא תמיד משימה פשוטה.

במשפחות שאין בהן מיומנויות טובות לפתרון סכסוכים, ועבור הורים שלא התנסו בוויסות רגשי בעצמם, לא תמיד מצוידים כדי לזהות כי התנהגות מסוג זה היא בריונות.

הקטע העצוב הוא שהורים לרוב או לא מודעים למצב מפני שהוא מתרחש מאחורי דלתות סגורות או שהם רוצים להתעלם ממנו ולא לבקש עזרה.

קיימים לא מעט הורים שאפילו משקרים בנוגע להתנהגות כדי להגן על ילדיהם ועל עצמם.

מצב זה במיוחד נכון כאשר הוא קורה בין בנים. לפעמים יש גישה של “תנו להם לריב עם עצמם, הם ילמדו, בנים הם בנים”, אבל כאשר יש פער גילאים גדול, לא מדובר בקרב הוגן.

הכי סביר להיות בריון

המחקר שנעשה גילה כי ילדים בכורים ואחים גדולים הם הכי סבירים להפוך לבריונים.

החוקרים מציעים כי הסיבה לכך היא איבוד משאבים. ילדים בכורים ואחים גדולים נאלצים פתאום לחלוק זמן, צעצועים ותשומת לב עם אחיהם הקטנים, וזה לא תמיד מתקבל בברכה.

אם תרצו להרגיש כיצד אח גדול מרגיש כאשר תינוק חדש מגיע הביתה, נסו לדמיין כיצד תרגישו כאשר הבעל שלכם יגיע הביתה עם בת זוג חדשה. היא צעירה יותר, חמודה יותר ובעלך אומר שהוא רוצה לשמור את שתיכן. זה מה שאח גדול צריך לעבור.

מומלץ לשמור על הילדים עסוקים על מנת למנוע הצטברות של טינה כאשר מביאים את התינוק החדש הביתה. ותמיד זכרו שהמצב יכול להיות קשה מאוד עבור האח הגדול.

המעגל

תופעה זו עלולה לחזור על עצמה. המחקר גילה כי קורבנות של בריונות בין אחים הופכים להיות בריונים בעצמם, וככל שהאחים מבלים יותר זמן ביחד, יש יותר בריונות.

האחים מרגישים כלואים. הם לא יכולים לבחור או לבקש שהאח או האחות שלהם יעזבו את הבית. הם גם חיים במרחבים קטנים וההיכרות מאפשרת להם לדעת בדיוק אילו כפתורים יש ללחוץ כדי להסעיר את אחיהם או אחותם וכדי לתמרן את הוריהם.

להמשיך הלאה ולקבל עזרה

אבל יש תקווה. בעוד שבריונות עלולה לגרום להשלכות גופניות ונפשיות שליליות וארוכות טווח, וקורבנות של בריונות בין אחים חשופים לסכנה של לעולם לא להתחמק מהמענים שלהם, ישנם אנשים אשר מצליחים להמשיך הלאה מהסכסוכים בילדותם.

שירי מספרת כי אחיה הוא אחד האנשים החשובים ביותר בחייה כיום.

הוא הסלע שלה והחבר הכי טוב שלה. הוא תמיד שם כשהיא צריכה אותו. הוא פשוט היה צעיר ומלא כעס.

למרות שהוא מעולם לא התנצל על העבר, שירי בחרה לסלוח לו. היא מספרת שהם מאוד קרובים כמבוגרים.

אם אתם הורים, אשר מודאגים מבריונות בין אחים, סימנים מסוימים אצל הילד שלכם עשויים להצביע על צורך בטיפול משפחתי. סימנים אלה כוללים:

  • קושי בשינה
  • הרטבת המיטה
  • אי עשיית שיעורי בית
  • התנהגות מתריסה
  • שינוי באישיות

מומלץ לקבוע תור אצל מטפל משפחתי אשר יכול לעזור לכם להגיע לשורש הבריונות ולמצוא דרך לפתור אותה. עצה זו תקפה גם עבור מבוגרים אשר עברו בריונות מצד אחיהם כאשר היו קטנים.

אתם עשויים לחשוב “אה, זה היה רק אח שלי”, אבל ההשפעה שיש לסוג זה של בריונות עשויה להיות מאוד מעמיקה. ילדים מבלים הרבה פעמים יותר זמן עם אחיהם מאשר עם הוריהם. מערכת יחסים לא טובה עם אח או אחות יכולה להיות בעלת השפעה דומה למערכת יחסים לא טובה עם הורה.

 

 

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

מה נעשה כשהאיום הכי גדול על הילד שלנו – הוא אח שלו?

שירי הייתה רק ילדה כאשר אחיה התחיל להכות אותה ההורים שלהo עבדו כל הזמן, אביהם עבד מחוץ לעיר והיא ואחיה נשארו לבד כל יום אחרי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן