גרסאת דסקטופ

מחלת מין חדשה עשויה להוביל לעקרות נשים – מומחים טוענים כי אין סיבה לפאניקה

shutterstock_1070692715

מחלת מין חדשה עשויה להוביל לעקרות נשים – מומחים טוענים כי אין סיבה לפאניקה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מיקופלזמה גניטליום הוא חיידק ידוע לשמצה, שעשוי לגרום לעקרות בנשים ללא טיפול. מספר המקרים הולך ועולה בבריטניה, אך מומחים טוענים כי לישראל עדיין אין סיבה לדאגה

מיקופלזמה גניטליום היא מחלת מין נפוצה, אך רוב האנשים לא מכירים אותה כלל. היא עלולה להוביל לעקרות נשית. בנוסף, החיידקים הללו הולכים ומתחזקים ואף מפתחים עמידות בפני אנטיביוטיקות שונות. כיום מומחים בבריטניה מזהירים כי כמות החולים בארצם תוכפל בעשור הקרוב.

עד כמה עלינו להיות מודאגים מחיידקי ה-מיקופלזמה גניטליום?

רופאים טוענים כי עדיין אין סיבה לדאגה. הם אף מערערים על הטענות של בריטניה.

פעמים רבות רופאים מאבחנים מיקופלזמה גניטליום כ-כלמידיה, כתוצאה מכך הטיפול נפגע משמעותית ועשוי להוביל להשלכות משמעותיות.

כיום אין מחקר סטטיסטי שעומד את כמות החולים ב-מיקופלזמה גניטליום בארץ, אך האמונה הרווחת היא כי המחלה מאוד נפוצה בקרב נשים, אפילו יותר מזיבה. מומחים טוענים כי רוב החולים אשר סובלים מ-מיקופלזמה גניטליום כלל לא מודעים לכך, בשל היעדר סימפטומים. בעקבות זאת הם עלולים להוות נשאים ולהעביר את המחלה הלאה, ללא ידיעתם.

רוב הנשים והגברים שסובלים מהמחלה לא מציגים שום תסמינים. הזיהומים שמעידים על “נוכחות” הם מסוכנים: בגברים, הם עלולים להוביל לדלקת בשופכה ולקושי וכאבים בעת הטלת שתן. נשים עלולות לפתח דלקת בצוואר הרחם, מה שעשוי להוביל לאי-נוחות ואף לדימום בעת קיום יחסים. במקרים חריפים, חיידקי ה-מיקופלזמה גניטליום עלולים למצוא דרכים לעבור את צוואר הרחם ודרך הרחם עצמו, להגיע גם לשחלות ולהביא לדלקתיות גם בהן. ללא טיפול, הזיהום עשוי להוביל לאי-פוריות בקרב נשים.

בבריטניה, המקום בו 1 מתוך של 100 נשים סובלת מ-מיקופלזמה גניטליום, הגורמים הבריאותיים מזהירים כי הזיהום עשוי להתחזק במשך השנים ואף להוביל להידבקות המונית. למרות זאת, מומחים בארץ טוענים כי כאן מדובר בטענה נועזת מדי.

מומחים נוספים מוסיפים ומדגישים כי יתכן מאוד שכיום אנו מודעים למחלה יותר, בזכות העלייה ברמת הדיוק של הבדיקות הרפואיות כיום. מיקופלזמה גניטליום הוא זיהום שאיש לא חיפש לפני 10-15 שנים. כיום ישנן בדיקות רגישות ומדויקות, שמטרתן לאתר ביתר דיוק כל מחלה. במילים אחרות, העובדה היא כי יתכן מאוד שגם לפני 10 ו- 20 שנים אנשים רבים סבלו מהמחלה, אך איש לא חשב על כך בזמנו.

זיהום מאיים?

מיקופלזמה גניטליום היא זיהום שיותר ויותר אנשים נדבקים בו. החיידקים עשויים להוביל לדלקות משמעותיות בעיקר בשופכה ובצוואר הרחם. למרות זאת המחלה עדיין לא “הכתה שורשים בארצנו” ולכן מומחים טוענים כי אין סיבה להילחץ. עם זאת, מפליא כי עדיין אין דרכים שיסייעו לנו להתמודד עם המחלה או להימנע ממנה.

להיבדק?

כיום עדיין לא פשוט לאבחן מיקופלזמה גניטליום. תרביות בבית החולים פעמים רבות לא יניבו את התוצאות המתאימות במעבדה, משום שהחיידקים לא מתפתחים בתרבית. רק בדיקת PCR יכולה להביא לאבחנה מדויקת של התופעה.
PCR היא בדיקה המזהה מחוללי מחלות זיהומיות, על ידי איתור רצפים ייחודיים בצופן הגנטי של התאים שלנו (בעיקר באזור השופכה, צוואר הרחם או השחלות). כל התאים שלנו בנויים לפי מידע מסוים, ה- DNA שלנו. הבדיקה מאפשרת לאתר תאים חולים, לבחון ממה הם סובלים ומהי חומרת המצב. חוקרים מוסיפים כי קיימים מספר מחקרים שמטרתם לאתר שיטות אבחון חדשות.

דרכי הטיפול כיום

גם הטיפול בחיידקי המיקופלזמה עדיין לוקים בחסר כיום. הזנים השונים של המחלה מאוד חזקים ועמידים בפני אנטיביוטיקות רבות. כתוצאה מכך, רוב הרופאים רושמים לחולים תרופות אנטיביוטיות כגון דוקסילין, לבו, אופלודקס או מינוצין. התרופות הללו לרוב מצליחות לקשור ביעילות את החיידקים אל מחוץ לגופנו, דרך השתן.

המחלה איננה חסינה בפני קונדומים או אמצעי מניעה אחרים, לכן כל עוד אנו מקיימים יחסי מין אנו עלולים להידבק בה. אף על פי שהמחלה לרוב לא פוגעת בחוליה באופן משמעותי, חולי איידס, אנשים מבוגרים או בעלי מערכת חיסונית חלשה ואף אנשים שסובלים ממנה לאורך זמן ללא טיפול עשויים לסבול מהשלכות קריטיות.

התקווה היא כי בעתיד אכן יימצאו בדיקות מדויקות ונפוצות יותר, כך שכולנו נוכל להיבדק ולטפל בתופעה. בנוסף, אם אנו סובלים מדלקת בשופכה, בצוואר הרחם או בשחלות, מומלץ לשקול לבצע בדיקת PCR.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

מחלת מין חדשה עשויה להוביל לעקרות נשים – מומחים טוענים כי אין סיבה לפאניקה

מיקופלזמה גניטליום הוא חיידק ידוע לשמצה, שעשוי לגרום לעקרות בנשים ללא טיפול. מספר המקרים הולך ועולה בבריטניה, אך מומחים טוענים כי לישראל עדיין אין סיבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן