גרסאת דסקטופ

נמצא גן שעשוי לסייע לחוקרים לחזות דמנציה 10 שנים מראש

מוח

נמצא גן שעשוי לסייע לחוקרים לחזות דמנציה 10 שנים מראש

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מדענים מתמקדים בגן APOE E44 ובקשר בינו ובין הסיכון לפתח דמנציה

לפי ארגון הבריאות העולמי, יותר מ- 50 מיליון איש סובלים מדמנציה בעולמנו, כאשר אלצהיימר היא המחלה הנפוצה ביותר.

חוקרים במחקר חדש הגיעו למסקנה, כי ניתן לזהות כי אנשים סובלים מסיכון גבוה לחלות בדמנציה לפני שמופיעים סימפטומים שמעידים על הקושי. למען האמת, ניתן לאבחן את החולים לעתיד מספיק מוקדם, כך שיוכלו לבצע שינויים באורח החיים שלהם. השינויים הללו עשויים להביא למניעה או דחייה של מחלת האלצהיימר וקשת מחלות הדמנציה.

החוקרים למדו מידע אודות יותר מ- 100,000 איש – כולל אנשים בעלי נטייה גנטית לסבול מקשת מחלות הדמנציה – וטוענים כי באפשרותם לחזות את המחלה 10 שנים מראש.

לפי הערכות החוקרים, כאשר מדובר באנשים שנושאים גן אשר מביא בין היתר לדמנציה, APOE E44, הסיכון לסבול מדמנציה עבור..:

  • נשים בין הגילאים 60-69 עומד על 10%.
  • גברים בין הגילאים 60-69 עומד על 8%.

 

  • נשים בין הגילאים 70-79 עומד על 22%.
  • גברים בין הגילאים 70-79 עומד על 19%.

 

  • נשים בנות גיל 80 ומעלה עומד על 38%.
  • גברים בני גיל 80 ומעלה עומד על 33%.

בנוסף. החוקרים מצאו כי כאשר מדובר באנשים שנושאים את הגן APOE E44, הסיכון לסבול מאלצהיימר באופן ספציפי, עבור..:

  • נשים בין הגילאים 60-69 עומד על 7%.
  • גברים בין הגילאים 60-69 עומד על 6%.

 

  • נשים בין הגילאים 70-79 עומד על 16%.
  • גברים בין הגילאים 70-79 עומד על 12%.

 

  • נשים בנות גיל 80 ומעלה עומד על 24%.
  • גברים בני גיל 80 ומעלה עומד על 19%.

גיל, מין והנטייה הגנטית עצמה מעצימים את הסיכון לסבול מאלצהיימר הפרט או דמנציה בכלל. החוקרים ממליצים לאתר קבוצות כאלו מראש, כדי לסייע להן להימנע מהמחלה או לדחות אותה ככל האפשר.

למרות המאמצים המניעתיים, שננקטים במשך יותר ממספר עשורים, כגון קידום פחת בעישון, ניסיון להפחית את רמות לחץ הדם והכולסטרול שלנו, עדיין קיימים איומים מוחשיים על חיינו כתוצאה ממחסור בפעילות גופנית, השמנת-יתר וסוכרת.

האיומים הללו לרוב תורמים להיווצרות של דמנציה ו/או מחלות לב וכלי דם. מסיבה זו חיוני להגביר את המאמצים המניעתיים, בייחוד עבור מטופלים בעלי סיכון גבוה יותר לסבול ממחלות אלו; הם ייהנו מיתרונות רבים, במידה ויהיה ניתן לאתר את המחלה המאיימת על חייהם טרם הופעתה וכתוצאה מכך, אולי למנוע אותה לחלוטין.

הממצאים של המחקר עשויים לסייע לחוקרים שבוחנים תכניות מניעתיות שונות של המחלות, הכוללות גורמי סיכון גבוהים. עדיין לא ידוע אם התערבות ממוקדת תסייע לקבוצות המצויות בסיכון גבוה להימנע ממחלות אלו, אך ישנן ראיות איכותיות שמעידות כי מה שטוב ללבנו, טוב גם למוח שלנו כלומר, אם נקפיד על הבריאות של מערכת ההובלה שלנו, נשמור על הבריאות של מערכת העצבים שלנו לאורך זמן ואולי למשך כל חיינו.

 

מניעה עדיפה על תרופה

צעדים מניעתיים נגד דמנציה ומחלות לב וכלי דם עדיפים על תרופה למחלות הללו, לפי ד”ר דיוויד מריל, נוירולוג ופסיכיאטר גריאטרי במרכז הבריאות של פרובידנס, סנטה מוניקה, קליפורניה.

כיום, הגיל שלנו הוא הפקטור המשפיע ביותר על התפתחות מחלת האלצהיימר, לאחר מכן המגדר שלנו, לרעת נשים. איש איננו יכול לשלוט או לשנות את הגיל או המגדר שלנו, אך החוקרים כן יכולים להמשיך ולחקור את המבנה הגנטי שמוביל לחולי וללמוד ממנו המון.

גיל 45 הוא גיל מצוין להיבדק ולבחון, אם אנו עשויים להימצא בקבוצת סיכון לסבול ממחלת דמנציה. נטייה גנטית לסבול מאלצהיימר היא איננה גזר דין ודאי, אך היא מגדילה משמעותית את הסיכון להיווצרות המחלה והתפתחותה. כתוצאה מכך, כדאי לנו לדעת אם אנו נושאים גנים כאלו מראש, כך שנוכל לנקוט צעדים מניעתיים מהר ככל האפשר.

מומחים מסוימים טוענים כי כדאי לנו לבצע בדיקות והערכות סיכון כבר בגיל הילדות, כך שנוכל להפחית את הסיכון לסבול מדמנציה שנים לאחר מכן. לדוגמא, אם אנחנו סובלים מגן ה- APOE, ישנם גורמים שעשויים להאיץ את ההתפתחות של המחלה שלנו כמו פציעת ראש. אם נדע כי אנו עלולים לסבול ממחלות הדמנציה מגיל מוקדם, נדע להישמר מפעילויות שמעצימות את הסיכון שלנו ולרבות פעילויות ספורטיביות מאתגרות מדי, עישון או מזון לא בריא.

 

ביקורת על המחקר

יש לציין כי המחקר נערך ברובו על אזרחים דנים ולכן, הוא מעיד בעיקר על הסיכון של האוכלוסייה הנורדית לסבול ממחלות מקשת הדמנציה. האמונה הרווחת היא כי מדינות כמו ארה”ב וישראל מצויות במצב חמור יותר מבחינה סטטיסטית, לכן כדאי לנו למהר ולבחון את הסיכון שלנו לסבול ממחלות ניווניות של מערכת העצבים. אם נבצע את הבדיקה בגיל 35, מה טוב.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

נמצא גן שעשוי לסייע לחוקרים לחזות דמנציה 10 שנים מראש

מדענים מתמקדים בגן APOE E44 ובקשר בינו ובין הסיכון לפתח דמנציה לפי ארגון הבריאות העולמי, יותר מ- 50 מיליון איש סובלים מדמנציה בעולמנו, כאשר אלצהיימר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן