גרסאת דסקטופ

נמצא חלבון טבעי אשר יכול להקל על תסמיני השמנת היתר, בניהם סוכרת וכבד שומני

shutterstock_538964698

נמצא חלבון טבעי אשר יכול להקל על תסמיני השמנת היתר, בניהם סוכרת וכבד שומני

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

התגלה חלבון המיוצר באופן טבעי בגופנו וממלא תפקיד חשוב בחילוף החומרים. מחקר מעמיק יותר בנושא הוביל להצעה כי העלאת רמות חלבון זה בדם יכולה להביא להקלה על כבד שומני, סוכרת מסוג 2 וסיבוכים נוספים, הקשורים להשמנת יתר

מדענים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג’ורג’טאון בוושינגטון, מצאו כי האצת הייצור של החלבון BP3, המיוצר באופן טבעי בגופנו, גרמה לרמות השומן בגופם של עכברים שמנים לרדת, אף על פי שהיו מהונדסים גנטית לאכילת יתר. האצת הייצור של החלבון נעשתה על ידי שכתוב הגן הקשור בחלבון.

התגלה כי מולקולת BP3 מחוברת לשלושה פקטורי גדילה (FGF), כאשר שניים מהם אחראיים על ויסות השימוש והאחסון של סוכרים ושומנים. האצת ייצור החלבון תגרום לייעול המטבוליזם של פחמימות ושומנים. עלייה בחילוף החומרים בגוף תביא לכך שהסוכר בדם והשומן בכבד יתועלו לאנרגיה, בעוד שמחסני הסוכר והשומן בגוף ישארו ריקים.

במחקר, מתואר כיצד האצת הייצור של חלבון 3 (FGFBP3 או BP3) גורם לשינוי ברמות הגלוקוז והשומן בעכברים הלוקים בתסמונת מטבולית. לדברי צוות המחקר, שמונה טיפולים המתמקדים ב-BP3  בלבד, במשך 18 ימים, הספיקו כדי להפחית את רמת השומן בעכברים בשליש!

בנוסף לרמות השומן, סיבוכים נוספים הקשורים להשמנת יתר צומצמו אף הם: רמות הסוכר בדם של העכברים ירדו והכבד השומני של העכברים, איבד מרמת השומן שלו.

מהי השמנת יתר?

השמנת יתר מתארת מצב שבו כמות השומן בגוף ומשקל הגוף גבוהים מהרמה הבריאה. השמנה מוגזמת, מהווה גורם תמותה ותחלואה בסוכרת, מחלות לב וכלי דם, סוגים שונים של סרטן, כבד שומני ועוד.

המדד המקובל להערכת משקל הינו מדד מסת גוף (BMI). BMI מחושב על ידי חלוקת משקל הגוף (בקילוגרמים) בגובה בריבוע (במטרים). ערך BMI בתחום 19-25 הינו תקין.

הסיבה העיקרית להשמנה היא מאזן אנרגיה חיובי, עלייה בצריכת האנרגיות (קלוריות) וירידה בהוצאת האנרגיות (פעילות גופנית). או בשלוש מילים – אורח חיים יושבני.

אחד הסיבוכים העיקריים שנגרמים כתוצאה מהשמנת יתר הוא סוכרת מסוג 2.
סוכרת סוג 2 היא מחלה מטבולית, המכונה גם “סוכרת מבוגרים” או סוכרת שאינה תלויה באינסולין.
תפקידו של האינסולין הוא לפרק את הגלוקוז (סוכר) הנמצא במחזור הדם, כך שיוכל לחדור לתאים ושם, להפוך לאנרגיה. במידה ותהליך זה לא מתרחש כראוי, מצטבר גלוקוז במחזור הדם שלנו.

סוכרת מסוג 2, הינה מצב בו תאי הגוף פיתחו עמידות לרמות האינסולין. כתוצאה מכך, הלבלב מגביר את הפרשת האינסולין לגופנו על מנת לפצות על תנגודת האינסולין, בשלב מתקדם יותר של המחלה, במיוחד בשילוב עם גורמי הסיכון הנוספים – עלולה להביא להידרדרות בייצור האינסולין ובאופן הפרשת האינסולין מהלבלב. תנגודת האינסולין מתרחשת בעקבות אורח חיים יושבני, המלווה באכילה מרובה של סוכרים ופחמימות. כאשר הגלוקוז לא נכנס לתאי הגוף ומצטבר במחזור הדם שלנו, מתפתחת מחלת הסוכרת ואיתה, שלל סיבוכיה.

הסיבוכים הנובעים כתוצאה ממחלת הסוכרת הם רבים וארוכי טווח. כאשר מחלת הסוכרת איננה מאוזנת ומטופלת כנדרש מופיעים סיבוכים כגון: רטינופתיה סוכרתית (הדרדרות בראייה), נפרופתיה (כשל כליות כרוני), נוירופתיה (חוסר תחושה בעצבים, בעיקר פריפריים), מחלות לב וכלי דם.

הטיפול במחלת הסוכרת מסוג 2 הינו שינוי אורח החיים. לעיתים, אף ירידה מועטה במשקל תגרום לשיפור מצב המחלה. בנוסף לאורח החיים, קיימות תרופות שמטרתן היא לאזן את רמות הסוכר בדם אך אינן מרפאות את המחלה.

סיבוך נוסף הנובע מהשמנת יתר, היא מחלת הכבד השומני (Fatty Liver).
כבד שומני היא מחלה המתפתחת ב- 30% מהאוכלוסייה ומוגדרת, כמחלת הכבד הנפוצה ביותר בעולם המערבי. הגדרתה היא מצב שבו יותר מ- 5%-10% ממשקל הכבד הוא שומן.

לעיתים, המחלה היא א-סימפטומטית (= ללא כל תסמינים) לחלוטין, לכן ניתן לאבחן אותה רק באמצעות אולטרסאונד. לרוב, המחלה מתחילה להראות אותות כשמתפתחת שחמת הכבד (הרס וקריסת רקמת הכבד) או לחילופין, סרטן הכבד.
הגורמים העיקריים לכבד שומני הם השמנת יתר, סוכרת והיפרליפדמיה. כיום, אין טיפול ישיר למחלת הכבד השומני ועיקר הטיפול מתמקד בשליטה בגורמי הסיכון. שינוי אורח חיים הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית קבועה והקפדה על המשקל הוא כיום הפתרון היעיל היחיד למחלה.

השמנת יתר וסיבוכיה

ארגון הבריאות העולמי מעריך ששיעורי השמנת היתר בעולם כמעט שולשו מאז 1975.

לפי שנת 2016, שליש מהמבוגרים ברחבי העולם (1.9 מיליארד) סבלו מעודף משקל כאשר מתוכם, 650 מיליון סבלו מהשמנת יתר. בדפוס דומה, ישנה עלייה בהשמנת היתר בקרב ילדים. בשנת 1975 כ-4% מבני גילאים 5-19 סבלו מעודף משקל או מהשמנת יתר, בהשוואה לכ- 18% לפי שנת 2016.

השמנת יתר – במיוחד השמנה בטנית – היא אחד מגורמי הסיכון לתסמונת המטבולית, שם כולל לאשכול תנאים המגבירים את הסיכון לפתח בעיות בריאותיות ומחלות כמו סוכרת, מחלות לב, שבץ, סוגי סרטן וכבד שומני.

השמנה בטנית או קו מותניים רחב, הינם אינדיקטור לשומן רב מדי סביב הקיבה, המעלה את הסכנה למחלות לב יותר מאשר שומן רב מדי בשאר חלקי הגוף, יריכיים לדוגמא.

השמנת היתר דחקה את העישון לשוליים, כגורם המרכזי המוביל למחלות לב כיום.

העתיד כבר כאן?

מכיוון שייצור החלבון BP3 מתרחש באופן טבעי בגופנו, בטיפולים המבוססים עליו לא יהיה צורך לעבור מסכת בדיקות ארוכה כמו תרופות המבוססות על תרכובות סינתטיות. ניסויים קליניים יוכלו להתחיל ישירות לאחר סיום המחקרים.

מעבר לכך, לטיפולים המבוססים על BP3 יש יתרון בתופעות לוואי מינימליות, אם בכלל: בעכברים שטופלו, לא מצאו אף לא תופעת לוואי אחת, גם כאשר בחנו את רקמותיהם במיקרוסקופ.

לסיכום, מפני שהגדלת ייצור החלבון BP3 מתרחשת במספר סוגים של סרטן, צוותי מחקר החליטו לחקור אותו לעומק. במהלך המחקר, הצליחו החוקרים לאזן את רמות הסוכר והשומן בדם של עכברים הלוקים בהשמנה.
השמנה, המלווה כיום נתח רחב מאוכלוסיית העולם, עשויה לגרום לסיבוכים וסכנות ללא פשר.
האצת ייצור החלבון, ככל הנראה עשויה לתרום להטבה במצבם של המטופלים, פחת בכמות המטופלים הללו ואף למנוע את סיבוכיי המחלה .

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

נמצא חלבון טבעי אשר יכול להקל על תסמיני השמנת היתר, בניהם סוכרת וכבד שומני

התגלה חלבון המיוצר באופן טבעי בגופנו וממלא תפקיד חשוב בחילוף החומרים. מחקר מעמיק יותר בנושא הוביל להצעה כי העלאת רמות חלבון זה בדם יכולה להביא

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן