גרסאת דסקטופ

ננשק את כאבי המחזור לשלום באופן טבעי

shutterstock_552191665

ננשק את כאבי המחזור לשלום באופן טבעי

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

“כאבי מחזור” או התכווצויות, הנקראים בשפה הרפואית דיסמנוריאה, הם תופעת הלוואי הנפוצה ביותר שנגרמת כתוצאה מתהליך הווסת. רבות מאיתנו סובלות ממנה על בסיס קבוע, טרם המחזור או במהלכו: יותר מחצי מהנשים הפוריות חוות כאב בדרגה כלשהי בזמן הווסת, אומדן אחוז הנשים עומד על 84%.

הגורם לכאבים הוא הכימיקל פרוסטגלנדין, אשר גורם לכיווץ השרירים ברחמנו – במטרה לסייע לגופנו להשיל את הביטנה הרחמית הקיימת או במילים אחרות – לנקות את גופנו מרירית הרחם, שהוכנה מבעוד מועד בציפייה לעובר. הפעולה עלולה לגרום לכאבים והתכווצויות, בימים הראשונים של הווסת. בזכות הפעילות של ה- פרוסטגלנדין, גופנו מתנקה ביעילות מכלל הלכלוך שנוצר, תוך מספר ימים בלבד. תהליך ההנעה הזה מסייע לגופנו באופן משמעותי.

חלק מאיתנו חוות את התהליך הזה באופן אגרסיבי: גופנו מפריש הרבה מאוד מהכימיקל, במטרה להיפטר מ”הבית הפוטנציאלי של העובר” מהר ככל האפשר. כתוצאה מכך, רבות מאיתנו מתקשות לתפקד כראוי במהלך הווסת ובמקרים חריפים, אף מתקשות לנהל יום עבודה או ללמוד כראוי.

למרות היות הווסת תופעה יוצאת דופן, היא איננה אמורה להיות חריגה. להלן כל הדרכים, שיסייעו לנו לגבור על הכאבים וליהנות משגרה נינוחה, גם במהלכו.

מגנזיום

מגנזיום הוא מינרל החיוני לגופנו מסיבות רבות: הוא מהווה חלק עיקרי מתהליך הפירוק של חלבונים, שומנים ופחמימות (סוכרים) בגופנו ובמחזור הדם שלנו ובעקבות זאת, מסייע להקל על בעיות עיכול, למנוע מחלות כלי דם כגון סוכרת או טרשת העורקים ולתרום משמעותית לבריאות כלי הדם שלנו.

הוא אף פועל בסינרגיה יחד עם מינרל הסידן, כדי לתרום להרפיה ומנוחה של השרירים שלנו, לרבות שרירי הלב. באופן זה הוא מסייע להקל על התכווצויות בכלל גופנו; משרירי הברכיים ועד להתכווצויות שרירי הרחם, במהלך הווסת שלנו.

בנוסף, המגנזיום הוא מינרל הרוגע והשלווה: הוא תורם לייצור המוליך העצבי סרוטונין – אשר תפקידו הוא להרגיע אותנו ולשמור על מצב רוח מרומם. בנוסף, הסרוטונין אחראי על הרפיית השרירים בגופנו, כולל שרירי הרחם ומערכת הרבייה.

נוכל למצוא את המגנזיום בקטניות, אגוזים, מוצרי סויה, דגנים מלאים, קקאו, בננות ובטטות. אנו אף יכולות לקנות שמן מגנזיום או תוסף תזונה, כך שנוכל להזין את גופנו במינרל על בסיס קבוע. ההשפעה תהיה אפקטיבית יותר.

חומצות שומן בריאות

חומצות שומן בריאות כמו אומגה 3 ושמנים בלתי-רוויים נוספים, תורמים להרגעת הגוף שלנו בטווח הארוך.

אומגה 3 משתתפת בתהליכים קריטיים רבים בגופנו ולרבות תהליך החידוש של תאים בגופנו, מסייעת לייעל את תהליכי הניקוי של מחזור הדם והתאים שלנו משומנים לא בריאים ופסולת, היא מהווה חלק משמעותי מהמוח שלנו (60% מכמות השומנים) והעיניים (40% מהקרנית שלנו) שלנו.

בנוסף, אומגה 3 מסייעת להפחית מצבים של דלקתיות-יתר בגופנו ואף להתמודד ביעילות עם תופעת הרדיקלים החופשיים – מצב של חמצון-יתר בגופנו, שללא טיפול עשוי להביא למחלות סופניות. תופעות מעין אלו אף פוגעות בתפקוד התקין של גופנו: כאשר גופנו סובל מדלקת או כאשר עליו להתמודד עם רדיקלים רבים, הוא מפנה את תשומת לבו לדאגות הללו – במקום להקלה על הכאבים והקשיים, שאנו חוות כתוצאה מהווסת.

כדי ליהנות מווסת רגוע, עלינו לשמור על גוף רגוע. אחד התפקידים העיקריים של אומגה 3 הוא לדאוג בדיוק לכך.

כדאי לכן ליהנות ממאכלים שמכילים הרבה אומגה 3, כגון דגים שומניים (סלמון, מקרל, טונה, פורל, קרפיון, סרדינים, הרינג…), אגוזים, ביצים, שמן זית, שמן פשתן, זרעי צ’יה, אצות ועוד. 

שורש האנג’ליקה הסינית

שורש האנג’ליקה הסינית הוא שיח שגדל בעיקר באזורי סין ויפן, המשמש להתמודדות עם כאבי מחזור ואיזון זרם המחזור.

האנג’ליקה נחשב לאחד הצמחים החשובים ביותר ברפואה הסינית; הם מאמינים כי האנג’ליקה פועלת לקיום ושימור המחזוריות בגוף, דרך הזנה והנעה של הדם. משום שהיא דואגת למחזור דם תקין, היא מסייעת לשחרר מצבים של קיבעון במערכות הגוף השונות ובין היתר, גם לתרום לזרימה שוטפת של המחזור שלנו: צמח האנג’ליקה מחזק את מערכת הרבייה הנשית באופן טבעי ולכן, מסייע לזרז את מחזור הדם, להעלות את רמות החום של הגוף, לתרום להרפיית השרירים בגופנו, להרגיע את הגוף ועל ידי כך – להרגיע את הכאבים שלנו.

כדי ליהנות מכל הבריאות שלאנג’ליקה יש להציע, כדאי לנו לחמם מים חמים ולהשרות בהם את שורש האנג’ליקה. המינון המומלץ הוא בין 3 ועד 15 גרם ליום. נשתה מהשורש לפי המינון המומלץ (כדאי לחלק אותו לשלוש כוסות של חמש גרם במהלך היום או פחות, תלוי ברמת ההשפעה של הצמח עלינו).

באותו אופן, אנו יכולים לנשום את האנג’ליקה דרך שמן אתרי, לפזר את השמן על הבגדים שלנו או להתקלח בו, כדי שייספג בגופנו ביעילות ויפעיל עליו את כוחותיו המרגיעים.

ג’ינג’ר

הג’ינג’ר הוא שורש מרפא בריא מאוד, אשר נעשה בו שימוש רב בתרבות המזרח. אנו ודאי מכירות אותו מהמטבח האסייתי, בו נעזרים בג’ינג’ר לקבלת חמיצות, כזו הדומה לשל הלימון.

הג’ינג’ר עשיר במגנזיום, אשלגן, מעט אומגה 3, סיבים תזונתיים ונוזלים, שיתרמו לאגירת נוזלים בגופנו, ייעול תהליך העיכול בגופנו, האטה והרגעה של השרירים ועל ידי כך – רגיעה בכאבים.

אנו יכולות לשתות ג’ינג’ר כדאי לנו לקנות את שורש הג’ינג’ר עצמו, משום שהטרי ביותר – הוא הבריא ביותר (מכיל ערכים תזונתיים גבוהים יותר).

נשרה חלק מהשורש במים חמים למשך מספר דקות. אנו יכולות להוסיף לנוזל דבש, לימון או חליטת תה ירוק, שיסייעו לנו לחמם את הבטן ולהרגיע את השרירים. מומלץ לשתות כשלוש כוסות ביום.

לחלופין, אנו יכולות להוסיף את שורש הג’ינג’ר למאכלים, מומלץ טרי ככל האפשר.

קינמון

הקינמון נחשב לתבלין קסום, אשר אף מימי קדם השתווה לערכו של הזהב. הקינמון עשיר באופן חריג בסידן וסיבים תזונתיים. הוא אף מכיל כמויות יפות של ויטמינים ומינרלים כגון ויטמינים מקבוצת B, ויטמין C, ויטמין K, זרחן, ברזל, אשלגן וסיבים תזונתיים.

בדומה לשומנים בריאים, גם הקינמון מסייע לווסת את רמות הדלקתיות בגופנו ועל ידי כך, להשרות על הגוף והנפש שלנו רוגע ושלווה.

הערך התזונתי הגבוה של הקינמון, אף תורם לאגירת נוזלים איכותית בגופנו, אשר מסייעים לנקות רעלים ולייעל את תהליך העיכול, לנקות את מחזור הדם ולהביא לפעילות איטית ורגועה של הגוף בכלל, שתתרום להקלה בכאבים.

כאשר אנו במחזור, כדאי לנו לשתות תה יחד עם קינמון – בין רבע לחצי כפית של קינמון. ניתן לשלב עם התה גם דבש ו/או לימון. באותו אופן, באפשרותנו לקנות מקלות קינמון ולהשרות אותם במים חמים, כדי להכין מיץ קינמון בריא, טבעי ונוגד כאבים.

חום

חום מסייע להתמודד עם כאבי מחזור בצורה כה יעילה: למרות התחושה הלא נעימה בהתחלה, החום מסייע להאיץ את מחזור הדם באזור ולשחרר את השרירים שלנו. על ידי כך, המחזור זורם יותר בחופשיות וההתכווצויות שוכחות.

  • כרית חימום – באפשרותנו להשתמש גם בבקבוק פלסטיק חם. פשוט נחמם מים או את הכרית עצמה במיקרוגל (אין לחמם יותר מדי, שהחום לא יקרע את השקית). נניח את הכרית באזור גה התחתון שלנו או באזור הבטן התחתונה. לאחר מספר דקות, תחושו טוב יותר.
  • מקלחת – גם מקלחת חמה יכולה לסייע לנו לשחרר את השרירים, במיוחד אחרי יום עמוס במאמץ גופני.
  • נכין כרית חימום – אם אין לנו כרית חימום בבית, אנו תמיד יכולות להרטיב מגבת, לחמם אותה דקה או שתיים ולאחר מכן להניח אותה על האזור הכואב. לחלופין, פשוט לקחת שתי פיסות בד, לתפור אותן ולמלא את החלל באורז.

ישנם מצבים רפואיים רבים הקשורים למחזור האישה החודשי

רוב הפעמים, כאבי מחזור הם תופעה שגרתית, ממנה סובלות יותר מ- 80% מהנשים. עם זאת, במידה ומדובר בכאבים בלתי-נסבלים, שמשביתים אותנו למשך מספר ימים – כדאי לנו לבחון אם מדובר בתופעה חריפה יותר מ”כאב שגרתי” ואף להיוועץ ברופא הנשים שלנו בנושא.

התופעות הנפוצות ביותר הן:

אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס הוא מצב בו רקמת הרחם גדלה מחוץ לרחם עצמו. בזמן הווסת, הורמונים הופכים את רקמה זו לכואבת ודלקתית. מצב זה עלול להוביל לכאבים חמורים, התכווצויות ודימום כבד.

1 מתוך 10 נשים בגילאים 15-49 תחווה בחייה סוג של אנדומטריוזיס. כאשר 30 עד 50 אחוז מהלוקות באותה תופעה יחוו אי-פוריות.

פיברומה ברחם

גידולים שפיריים ברחם המתפתחים בין רקמותיו. נשים רבות מפתחות לפחות גידול אחד במהלך חייהן. למעשה, עד גיל 50, כ-70% מהנשים הלבנות וכ- 80% מהנשים האפרו-אמריקאיות יפתחו את אותם גידולים.

מנורגיה

מנורגיה, או דימום ווסתי מוגבר, הוא מצב של דימום מרובה יותר מהנורמה. וסת ממוצעת מייצרת
2-3 כפות של דימום ואגינלי. נשים הסובלות ממנורגיה עלולות לייצר יותר מפי 2 מכמות זו. 20% מהנשים סובלות ממנורגיה לפחות פעם אחת בחייהן.

התסמונת הקדם-וסתית

תסמונת זו היא אוסף של סימפטומים שלרוב מופיעים שבוע או שבועיים לפני תחילת הווסת. סימפוטמים אלו כוללים כאבי ראש, תשישות, נפיחות ומזג חם.
התסמונת משפיעה על כ-3 מתוך 4 נשים.

הפרעה דיספורית קדם וסתית

הפרעה זו דומה מאוד לתסמונת הקדם וסתית אך היא חמורה יותר. ההפרעה הדיספורית עשויה לגרום דיכאון, מתח, מצבי רוח משתנים, עצבים ממושכים וחוסר סבלנות.
מומחים מעריכים את שיעור הסובלות מהפרעה זו כ- 5%.

היגיינה ירודה

היגיינה ירודה בזמן הווסת מהווה גם היא דאגה בריאותית. איבוד דם ורקמות בזמן הווסת עלול להוביל לבעיות בקטרייליות. מצב זה עשוי לגרום בעיות בריאותיות רבות במידה ומוצרי היגיינה בסיסיים אינם זמינים או התברואה הסביבתית ירודה, לדוגמא – חוסר בגישה למים נקיים.

 

 

 

 

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

ננשק את כאבי המחזור לשלום באופן טבעי

“כאבי מחזור” או התכווצויות, הנקראים בשפה הרפואית דיסמנוריאה, הם תופעת הלוואי הנפוצה ביותר שנגרמת כתוצאה מתהליך הווסת. רבות מאיתנו סובלות ממנה על בסיס קבוע, טרם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן