גרסאת דסקטופ

נרדים את התינוק שלנו תוך 3, 2, 1…

shutterstock_374384548

נרדים את התינוק שלנו תוך 3, 2, 1…

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

כאשר כוכבי הלילה הראשונים מופיעים ברחבי השמיים ואנחנו רוצים שהעוללים הקטנים שלנו יאמרו לילה טוב לירח, פעמים רבות אנו עשויים להיתקל בקשיים לאורך הדרך

כדי שאנחנו והתינוק שלנו נוכל ליהנות משנת ישרים, להלן מספר טיפים שתמיד עוזרים להביא לשלווה. 

שקט או רעש?

רבים מאיתנו נוטים להקשיב לקול ההיגיון ולדאוג לשקט מוחלט בבית במהלך הערב, הלילה ובעיקר שעת ההשכבה לשינה. עם זאת, מסתבר כי הדבר רק מזיק לתינוק שלנו: העולם איננו שקט; המכוניות נוסעות יומיום, הפלאפונים מצלצלים, הטלוויזיות והמוזיקה מוסיפים לכלל הדציבלים שאנו שומעים ביומיום… אפילו הקול שלנו מהווה חלק מכל הקקופוניה הזו.

התינוק שלנו לא נהנה משקט מוחלט ברחם: הוא שמע את מה שמתרחש בעולם החיצון, הוא שמע את צוואר הרחם מתכווץ שוב ושוב והקשיב בנעימים לפעימות הלב של האם ושלו. כעת, כאשר אנו רוצים להשכיב אותו לישון, אין עלינו להשקיט את העולם – אלא למצוא דרך לאזן את הרעש הקיים והשגרתי בעולם.

כמובן שכל הצלילים בדרך כלל לא נשמעים בו-זמנית: במהלך הלילה פחות מכוניות נוסעות על הכביש, מנמיכים את הווליום של הטלוויזיה או המוזיקה ומקפידים להימנע מצרחות. לכן, כאשר אנו בוחרים “להשתיק” את הבית לגמרי, בעוד התינוק ישן, אנו מרגילים אותו לשינה באופן שלרוב יימצא כבלתי-אפשרי. כתוצאה מכך, לא רק שלא יהיה לנו פשוט להרדים את הרך שלנו כיום –  הוא יגדל להיות אדם מבוגר, המתקשה להירדם במקומות רועשים באופן קיצוני.

כדי להקל גם עלינו כיום ובעתיד וגם על חייו של העולל שלנו כאדם בוגר – כדאי לנו לשמור על מידת רעש בינונית בלילה. באופן זה, התינוק אף חש כי הוא איננו לבד בעולם או בסביבה שלו, מה שמקנה לו תחושת ביטחון.

נוודא כי הוא מרגיש אהוב ומוקף באנשים

רוב התינוקות מתקשים להירדם, משום שהם חוששים להישאר לבד: רוב היום שלהם מתנהל בגובה, משום שרוב האנשים שפוגשים מהם אוהבים להרים אותם, לשחק עמם, לדאוג להם… ואז, לפתע, הם מונחים בעריסה גדולה לבדם, בחושך, ללא איש שידאג להם, ינעים את זמנם, יקשיב להם או יסייע להם בעת צרה.

לא פלא שהם מתחילים לייבב ולקרוא לאימא: הם מודעים לעובדה שהם לא יודעים כיצד להסתדר בלעדיה ולכן, הם חוששים להימצא במצב שכזה לבד. אף יש לציין כי תינוקות בדרך כלל מנסים ליצור כמה שיותר מגע ולהישאר בחברת אנשים ככל האפשר, כדי ליהנות מתחושות החום, הדאגה והאמון שההורים משרים עליהם. התחושות הללו ילוו אותם לאורך כל חייהם.

כדי שלתינוק הקטן יהיה פשוט יותר להתמודד עם “חרדות הנטישה הליליות” שלו, מומלץ לקחת חולצה, מגבת או בד כלשהו המוכר לתינוקכם ולרסס עליו את הבושם או הריח המוכר והאישי שלנו. אנו אף יכולים לקחת חולצה שלבשנו כל היום – משום שהיא מכילה את הריח האישי שלנו. נניח את הפריט לצד התינוק. כאשר התינוק יריח את הריח המוכר של מי שדואג לו ואוהב אותו יותר מכל, הוא יחוש בטוח להירדם, באמונה שלמה כי שומרים עליו מקרוב, ללא ידיעה כי שומרים עליו גם מרחוק.

אפשרות נוספת, היא להרים את התינוק בכל פעם שהוא בוכה וברגע שהוא נרגע, להניח אותו בחזרה בעריסה. המטרה היא לגרום לתינוק להבין כי עליו לישון ולהיות לבד כעת, אך הוא איננו לבד והוריו נמצאים בסביבה, כך שאין לו סיבה לחשוש – אם יזדקק לעזרה, יש מי שיהיה שם בשבילו. לאחר שאנו מסירים את החששות הללו מחייו, התינוק שלנו יכול להירדם בשקט ובשלווה. 

נכיר את התינוק שלנו

בדומה לכל בני האדם, גם תינוקות סובלים משוני קיצוני באישיות וכמו כן, גם במצבי הרוח שלהם; הם עשויים להיות מאושרים לרגע וברגע שלאחר מכן, לבכות בכי תמרורים.

הדבר זהה גם בשינה: כאשר תינוקות חשים עייפים, הם חשים זאת למעט מאוד זמן; ברגע שלאחר מכן – הם עשויים להפגין ערנות כמו שתו עשר כוסות קפה, והם רוצים שגם אנחנו נדע זאת, כך שנוכל לבלות עמם.

כולנו רוצים לבלות זמן עם התינוק שלנו, אך בו-בזמן אנו זקוקים לשנת היופי שלנו. כדי למצוא מאזן בין השניים, כדאי לנו ללמוד את השגרה של התינוק שלנו: להקפיד ולבחון את התינוק במהלך היום; השעות בהן הוא אנרגטי יותר, לעומת השעות בהן ניתן “להכניע” אותו לשינה. על ידי כך, נוכל לצפות מהן השעות הכדאיות ביותר להביא את התינוק שלנו למיטה. אם מצאנו כי שעת שינה ספציפית מסייעת לתינוק שלנו לישון שינה רצופה ואיכותית יותר – כדאי לנו להקפיד עליה.

אף מומלץ לשמור על מספר קבוע של שעות שינה ולבחון כמה שעות התינוק שלנו באמת ישן בפועל בממוצע, כדי להבין מתי יתעורר מראש ולהתכונן בהתאם. מומלץ כי נתאים את לוח-הזמנים שלנו לשעות השינה של התינוק ולצרכים שלו ולא ננסה להכריח את התינוק ללכת לישון בשעות מסוימות: הוא גדל ומתפתח כעת, לכן מהותי כי כשהוא רוצה לישון הוא יישן וכי כשהוא רוצה להתרוצץ, ללמוד ולהתפתח – הוא יוכל לעשות זאת.

ככל שנלמד את התינוק שלנו הן מבחינת שעות השינה האופטימליות עבורו והן את הצרכים שלו, כך יהיה לנו פשוט יותר להתנהל עמו במהלך היום והלילה. 

כוחה של אמבטיה חמה ומרגיעה

אמבטיה בפני עצמה היא פעולה נעימה ומרגיעה לכל אדם, כולל התינוק שלנו. אם אנו חשים כי התינוק שלנו היה מעט יותר עצבני היום וכי יהיה לא פשוט להרדים אותו, כדאי לנו להכניס אותו למקלחת חמימה ומרגיעה, שתסייע להשרות עליו שלווה ולהיפטר מכל הלחצים שאפפו אותו במהלך היום. כדאי לנו ללטף אותו תוך כדי המקלחת, כדי לגרום לו לחוש כי הוא בסדר ואיננו לבד. מה שכן, מומלץ שנזכור כי המטרה במקלחת הספציפית הזו, היא לעייף את התינוק שלנו. מסיבה זו, כדאי לנו להימנע משחקים או פעילויות מצחיקות שיעוררו אותו, אלא אם כן הוא דורש אותן. 

הניחו לו לקראת השינה

תינוקות הם אנרגטיים מטבעם ובדרך כלל מעדיפים להישאר ערים, לגלות, ללמוד ולראות כמה שיותר “חדש”. הם אף זוכים להרבה מאוד תשומת לב מאיתנו, מהמשפחה המורחבת, מהחברים ואולי אפילו מזרים ברחוב – כולם תמיד מאושרים לראות את הצירוף החדש למשפחה, התינוק הקטן והחמוד.

התינוק מאושר כאשר הוא מקבל תשומת לב, נהנה ממנה, חש כי הוא אהוב ויש לו במי לבטוח כאשר הוא בעת צרה או זקוק כי ימלאו את צרכיו. עם זאת, כל ההתרגשות הזו גם מעוררת אותו. רגשות של אושר, שמחה ופעילות גורמות גם לנו וגם לתינוק שלנו לחוש עירניים יותר וכתוצאה מכך, לרצות להשתגע במקום לישון.

כדי לסייע לתינוק להגיע עייף לשעת השינה, כדאי לנו להימנע ממשחק עמו, לפחות שעה טרם השינה. האמת היא שמומלץ שנניח לו לנפשו, כך שיוכל להירגע, להשתעמם ולהישאר עם מחשבותיו, תוך שהוא יכול לראות אותנו. אם נישאר בזווית הראייה שלו, התינוק כנראה עדיין יחוש בטוח גם אם לא נאחז בו פיזית. אם הוא מתעקש, אנו יכולים להחזיק אותו, אך לעשות זאת בעדינות; ללא טלטולים או משחקים מרוממים.

הורים רבים אף מתפתים להישאר בחדר לאורך זמן לאחר שעת השינה, אך הדבר פחות מומלץ, משום שהתינוק מתרגל לנוכחות שלנו ובעתיד – יתקשה להירדם בלעדיה. זאת ועוד, כאשר התינוק יתעורר באמצע הלילה ולא ימצא אותנו, הוא יפחד ויזעק אלינו לעזרה, משום שהוא בטוח כי הוא לבד בעולם. לכן כדאי לנו לנסות ולגרום לו להבין כי אנחנו קרובים, אך רחוקים, על ידי יציאה מהחדר לאחר ההשכבה. אם התינוק צועק, כמובן שנבוא אליו, אך נעניק לו את מה שהוא זקוק לו ונצא מיד, בלי עיכובים או משחקים.

 

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

נרדים את התינוק שלנו תוך 3, 2, 1…

כאשר כוכבי הלילה הראשונים מופיעים ברחבי השמיים ואנחנו רוצים שהעוללים הקטנים שלנו יאמרו לילה טוב לירח, פעמים רבות אנו עשויים להיתקל בקשיים לאורך הדרך כדי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

מאכלים מנקי רעלים

כאשר אנו סובלים מ”קיבה רדומה”, לעיתים נופתע לגלות כי הרעלנו אותה. לעיתים אנו מתקשים להטיל

דילוג לתוכן