גרסאת דסקטופ

סובלים מכאב כרוני? קחו כדורי סוכר

shutterstock_1046163715

סובלים מכאב כרוני? קחו כדורי סוכר

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

אפילו אנשים שמודעים לכך שהם נוטלים כדורי פלסבו, עשויים ליהנות מהקלה בכאבים

האם הייתם נוטלים כדורי סוכר כדי להקל על כאבים?

יתכן ויום אחד, רופאים יצליחו לזהות את המטופלים שיצליחו ליהנות מטיפול באמצעות תרופות פלצבו; בעיקר לשם הקלה על כאבים כרוניים. ה”כדורים” מהווים תחליף לתרופות ממשפחת ה- אופיואידים (אופיום), אשר מדרדרים להתמכרות לעיתים קרובות.

מחקר שנערך לאחרונה בארה”ב מצא כי האנטומיה של המוח שלנו, התפקוד הנוירולוגי שלנו והאישיות שלנו חוזים את הסבירות שלנו להגיב לפלצבו. 

תגובת הפלצבו מתארת את ההקלה מהכאב, שממנה אנו נהנים כתוצאה מתגובה לאקט של נטילת כדור או קבלת טיפול, בניגוד לתרופה שגרתית, אשר מכילה כימיקלים ורכיבים ממכרים.

חוקרים רבים יודעים זה מכבר כי ישנם אנשים שחווים תגובה עוצמתית יותר לפלצבו, לעומת אחרים. עם זאת, מעט מאוד מחקרים ניסו לזהות תכונות שיחזו את עוצמת התגובה.

עד היום, ההנחה הרווחת הייתה כי אין אפשרות לחזות את השפעת הפלצבו לפי הפיזיולוגיה של האדם. במידה והדבר יימצא כאפשרי – פלצבו עשויה להוות אפשרות טיפול של ממש.

חצי מהמשתתפים במחקר הגיבו לפלצבו

הניסוי הקליני נערך על יותר מ- 60 מטופלים, אשר סובלים מכאבים כרוניים בגב. מתוכם, 43 מטופלים קיבלו תרופת פלצבו, 5 מטופלים קיבלו טיפול באמצעות תרופה אמיתית ו- 20 המטופלים הנותרים, לא קיבלו שום טיפול.

56% מהמשתתפים שנטלו תרופת פלצבו דיווחו על ירידה בכאבים. בממוצע, הכאב שלהם פחת ב- 33%.

כל המשתתפים במחקר עברו בדיקות פסיכולוגיות. לאחר המחקר, נמצא כי המטופלים שהגיבו לתרופת הפלצבו היו רגישים יותר, מודעים לסביבה שלהם ומתנהלים עם “ראש פתוח” יותר, לעומת מטופלים שלא הגיבו לתרופת הדמה.

כל המשתתפים במחקר עברו סריקות מוחיות, שאיששו כי קיימים הבדלים בין מבנה המוח והתפקוד הכולל של המטופלים שהגיבו לפלצבו ובין אלו שלא.

ההשלכות של הממצאים הללו הן עצומות! יתכן מאוד והמידע הזה יסייע לרופאים לקבוע בעתיד, אם כדאי להם לרשום למטופלים שלהם תרופות פלצבו.

אלטרנטיבה ל- אופיואידים?

מחקרים מהעבר מעידים כי אנשים שסובלים ממצבים רפואיים רבים כגון דלקות פרקים, פיברומיאלגיה, כאבי גב כרוניים ומחלות מעיים עשויים ליהנות משימוש בתרופת פלצבו, כדרך להקלה על כאבים.

במקרים רבים, המשתתפים במחקרים הללו לא ידעו אם הם נוטלים תרופת פלצבו או תרופה המכילה רכיבים פעילים.

למרות זאת, יש לציין כי קיימים מחקרים שמאששים כי ישנם מטופלים שייהנו מהיתרונות של תרופת פלצבו – גם אם הם יודעים כי היא תרופת דמה בלבד.

ככל שהחוקרים בוחנים את הנושא יותר מקרוב, כך נדמה כי הטקס של נטילת הכדור בלבד הוא מהותי; כדי לעורר תגובה מסוימת במוח, שתעורר את מנגנון הריפוי הפנימי.

כל אסטרטגיה שמעוררת את המוח שלנו כך שיפעל לעכב כאבים, היא בעלת ערך נשגב – בייחוד משום שכיום מטופלים רבים נוטלים תרופות ממכרות, כדי לגבור על הכאבים.

התמכרות לתרופות ממשפחת האופיאטים היא תופעה שהולכת וצוברת תאוצה: כיום אלפים של אנשים מכורים למשככי כאבים וסמים אופיאטים בארצנו. אמנם מדובר במספר נמוך משמעותית מזה שבארה”ב, אך הוא עדיין גבוה ביחס לגודל האוכלוסייה של ארצנו.

ישנם אנשים אשר סובלים מכאבים כרוניים, שתרופת פלצבו תהווה תחליף תרופתי איכותי עבורם; כזה שנטול מסיכון להתמכרות, מנת יתר או תופעות לוואי קשות.

בעוד שרופאים רבים מסכימים כי כדאי לנטוש טיפול בתרופות ממשפחת האופיאטים, העובדה היא כי כיום אלפי אנשים נאבקים בכאבים כרוניים… במצב לא פשוט שכזה, אין ברירה אלא להתחשב בקושי של המטופלים ולהעניק להם טיפול המבוסס על מחקר – גם אם מדובר בתרופה ממכרת.

המחקר האחרון מעיד על אפשרות אחרת, הרבה פחות מזיקה או ממכרת. כמובן שיש לבצע מחקרים נוספים, שיאששו את הממצאים הראשוניים הללו. תיקוף של המחקר יגביר את הסיכויים כי תרופות פלצבו ישולבו בסל התרופות, כאלטרנטיבה איכותית לתרופות אופיאטיות.

מחסומים בשימוש בפלצבו

החוקרים שהשתתפו במחקר מקווים לפתח שיטות פשוטות וכלים נוחים, שיסייעו לרופאים לזהות מטופלים שיגיבו לפלצבו בקלות. החוקרים מעידים כי הכלים בהם השתמשו במהלך המחקר לא היו אידיאליים לבדיקה רפואית. כעת, הם שואפים לפתח מעין שאלון, שמטרתו לסייע לרופא להגיע להבנה, באשר לאיכות התגובה של המטופל לתרופת פלצבו.

במידה והשאלון הקצר יגרום לרופא להאמין כי המטופל יגיב לפלצבו באפקטיביות, יהיה עליו להסביר למטופל את התוצאות: לומר לו כי מבחינה פסיכולוגית ומבחינה פיזיולוגית, כדאי לו ליטול את התרופה הזו במשך מספר חודשים, משום שהיא תביא לתגובה הטובה ביותר עבורו.

יש לציין כי ישנם רופאים שמסתייגים משימוש בתרופות פלצבו: יש לזכור כי תרופת פלצבו לא משפרת את מצבו של החולה מבחינה פיזית, אלא רק מרצה את הדחף שלו ליהנות מטיפול מסוים. בנוסף, כיום אין אפשרות לרשום למטופל תרופת פלצבו ללא הסכמתו.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

סובלים מכאב כרוני? קחו כדורי סוכר

אפילו אנשים שמודעים לכך שהם נוטלים כדורי פלסבו, עשויים ליהנות מהקלה בכאבים האם הייתם נוטלים כדורי סוכר כדי להקל על כאבים? יתכן ויום אחד, רופאים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן