גרסאת דסקטופ

סוכרת סוג 2 עשויה לאותת לנו על התפתחותה שנים טרם אבחון רפואי

shutterstock_455479126

סוכרת סוג 2 עשויה לאותת לנו על התפתחותה שנים טרם אבחון רפואי

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

מחקר חדש מצא ראיות לאותות אזהרה מוקדמים, המעידים על התפתחות של סוכרת סוג 2

מחקר שנערך ביפן והוצג בפגישה השנתית של הארגון האירופאי למחקר הסוכרת (EASD), בברלין, עשוי לשנות את האופן שבו אנו מטפלים בסוכרת סמויה – ואף לסייע למנוע התפתחות של סוכרת סוג 2.

ישנם יותר מ- 422 מיליון איש הסובלים מסוכרת בעולם, מעל חצי מיליון מהם ישראלים. מדובר ביותר מ- 300 מיליון חולים שאובחנו ב- 40 השנים האחרונות בלבד – שליש מהם אמריקאים.

לצד החולים שמאובחנים במחלה, ישנם עוד הרבה מאוד מטופלים שסובלים מסוכרת סמויה וכלל לא מודעים לכך. סוכרת סמויה היא הקו הדק שמבדיל אותנו מאנשים בריאים לחולי סוכרת – זהו הזמן בו כל המטופלים להילחם בכל כוחם על בריאותם, כדי להימנע מחיים לצד מחלה כרונית: סוכרת עלולה להוביל לעיוורון, כישלון כלייתי, קטיעה של איבר, נוירופתיה, התקף לב, שבץ ואף מוות; בארצנו, ממוצע של 2000 איש מקפחים את חייהם מידי שנה למחלת הסוכרת; 1.6 מיליון איש בעולם.

למרות השכיחות וההשפעה החריפה של המחלה על עולמנו, עד היום לא נמצא מידע מדויק שמעיד מתי ניתן להבחין בתסמינים של מחלת הסוכרת לראשונה.

המחקר החדש שנערך בטוקיו, יפן, מסייע להבהיר את התמונה.

ממצאי המחקר

בין השנים 2005 ל- 2016, צוות המחקר בחן מעל 27,000 מבוגרים שלא סבלו מסוכרת, בחיפוש אחר מכנים משותפים שמתקשרים לסוכרת סוג 2 כגון רמות הסוכרים במחזור הדם של המשתתפים, אינדקס הגוף שלהם (BMI) והרגישות שלהם לאינסולין.

החוקרים בחנו כל מטופל בנפרד, עד שהוא אובחן עם סוכרת סמויה או סוכרת סוג 2 או עד סוף המחקר, מה שקרה קודם.

במשך 11 שנים של מחקר, כ- 4,800 משתתפים אובחנו כסובלים מסוכרת סמויה, בעוד ש- 1,000 איש אובחנו כסובלים מסוכרת סוג 2.

המשתתפים שפיתחו סוכרת סמויה וסוכרת סוג 2 היו בעלי מכנים משותפים רבים יותר וגורמי סיכון גבוהים יותר, לעומת המשתתפים שלא פיתחו אותן, כבר 5 ו- 10 שנים טרם האבחנה.

לא רק שחולי הסוכרת לעתיד הציגו גורמי סיכון גבוהים יותר – הפערים בינם ובין המשתתפים שלא פיתחו את התופעה הלכו וגדלו לאורך השנים.

המשתתפים שלא פיתחו את מחלת הסוכרת, תחזקו רמות ממוצעות של סוכרים במחזור הדם (באזור 94) לאורך כל המחקר.

המשתתפים שפיתחו סוכרת, סבלו מעלייה יציבה ברמות הסוכרים שלכם בטווח הארוך; מ- 101.5 בממוצע, ל- 110 בממוצע, שנה לפני שאובחנו כחולי סוכרת.

סימני האזהרה הללו נצפו גם במשתתפים שפיתחו סוכרת סמויה, ברמה נמוכה ושולית יותר, לעומת המצב הבריאותי שלהם עשור קודם לכן, בראשית המחקר.

המחקר הזה הוא לא הראשון, שהעלה את הרעיון כי רמות הסוכרים בדם עשויים להוות אות אזהרה מוקדם, להתפתחות של סוכרת סמויה. מחקרים קודמים כבר העידו, כי ניתן לשים לב לרמות סוכר יוצאות דופן במחזור הדם של חולים פוטנציאליים, כבר 10 שנים טרם האבחנה של סוכרת סמויה.

רוב הפעמים, קיים פער של 10-15 שנים בין התפתחות של סוכרת סמויה להיווצרות של סוכרת סוג 2. עם זאת, התופעה עשויה להתפתח אפילו תוך 5 שנים בחלק מהמטופלים.

סוכרת סמויה

סוכרת סמויה הייתה ידועה עד היום, כשלב מוקדם יותר של סוכרת סוג 2. רוב החולים שסובלים מסוכרת סוג 2 כיום, סבלו בעבר מסוכרת סמויה.

ההבדל המשמעותי היחידי בין שתי התופעות, מתבטא ברמות הסוכר במחזור הדם של החולים: בעוד שחולי סוכרת סוג 2 סובלים מרמות דרסטיות של סוכרים, חולי סוכרת סמויה סובלים מרמות סוכרים שהן מעט מעל לממוצע. מסיבה זו לא פשוט לגלות סוכרת סמויה באמצעות בדיקת דם שגרתית.

התיאוריה הראשונית של החוקרים, הייתה שניתן להבחין בשינויים ברמות הסוכרים של החולים הפוטנציאליים שנים טרם האבחנה עצמה – הרבה יותר מ- 10 שנים בלבד.

הממצאים של החוקרים מציעים, כי ישנם סממנים המעידים על עלייה מטבולית ברמות הסוכרים, כבר 20 שנים טרם אבחנת המחלה.

במילים אחרות, בזכות המחקר הזה ניכר לשים לב כי אנו יכולים לאתר את התסמינים של סוכרת סמויה, הרבה שנים טרם ההתפתחות שלה בפועל ו/או האבחנה שלה. העובדה החדשה הזו מעניקה לרופאים ולמטופלים את ההזדמנות היקרה מפז לאתר את המחלה מבעוד מועד ולמנוע אותה, טרם היותה איום של ממש על חיינו.

סוכרת סמויה איננה בהכרח שלב מוקדם יותר של מחלת סוכרת סוג 2 – האמת היא שמסוכרת סמויה ניתן להחלים, לעומת סוכרת סוג 2 שמהווה מחלה כרונית של ממש.

בעוד שתוצאות המחקר מתמקדות בעיקר ברמות הסוכרים של המטופלים, ישנם משתנים נוספים שכדאי להתמקד בהם, לרבות השמנת-יתר – הגורם המרכזי להתפתחות של סוכרת סוג 2. עם זאת, לא כל המטופלים הסובלים מהשמנת-יתר סובלים מסוכרת ובנוסף, יש לזכור כי ישנם מטופלים שמעט מלאים (אך ממש לא שמנים) ועם זאת, עדיין מפתחים סוכרת סוג 2. מכך נובע כי יש לבחון גורם מרכזי נוסף שמשפיע על מחלת הסוכרת – הלוא הוא הגנטיקה הספציפית של המטופל.

היסטוריה משפחתית של סוכרת במשפחה מגדילה משמעותית את הסיכון שלנו לסבול ממחלת הסוכרת. אף יש לציין כי ישנן קבוצות אתניות מסוימות שידועות, כבעלות סיכון גבוה יותר לסבול מהמחלה כגון כהי עור והיספנים.

גורמים נוספים כוללים גיל (25% מהמבוגרים מעל גיל 65 יסבלו מסוכרת בוודאות) וסוכרת היריון.

כאשר אנו מצויים בסיכון ומזניחים את הבריאות שלנו, אנו מזמנים על גופנו שנים על גבי שנים של עינוי, בהן ייווצר נזק משמעותי לתאי הבטא על הלבלב שלנו, שמטרתם לייצר את האינסולין. כאשר נוצר יותר מדי נזק, גופנו איננו יכול לייצר די אינסולין בעצמו וכתוצאה מכך – לא ניתן להחלים ממחלת הסוכרת.

כאשר מאובחנים כחולי סוכרת סמויה או סוכרת סוג 2, חיוני כי המטופלים יקפידו להוריד במשקל, לשמור על תזונה נכונה ולבצע פעילות גופנית על בסיס קבוע. בנוסף, מחובתם לפנות אל הרופא שלהם ולשאול באשר לתרופות או תוספי תזונה, שעשויים למנוע הידרדרות נוספת של המחלה או מעבר מסוכרת סמויה לסוכרת סוג 2.

זוהי האחריות שלנו לוודא כי אנחנו בקו הבריאות: להקפיד ולבצע בדיקות דם לעיתים קרובות, לבחון את המצב הבריאותי שלנו באופן כולל ולשים לב לסימנים, המעידים כי משהו פיזי השתנה לרעה.

גם על הרופאים מוטלת אחראיות רבה להתערב בטיפול בסוכרת סמויה מוקדם יותר, כדי למנוע החרפה של המצב. כתוצאה מהמחקר האחרון, ניכר כי רופאים יוכלו להבחין בהופעה של סוכרת סמויה מוקדם יותר. כעת, הדגש הוא על פיתוח של טיפול, רפואי או שינוי באורח החיים של המטופל, שיסייע לשמור על הבריאות של המטופלים יציבה לאורך השנים.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

סוכרת סוג 2 עשויה לאותת לנו על התפתחותה שנים טרם אבחון רפואי

מחקר חדש מצא ראיות לאותות אזהרה מוקדמים, המעידים על התפתחות של סוכרת סוג 2 מחקר שנערך ביפן והוצג בפגישה השנתית של הארגון האירופאי למחקר הסוכרת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן