גרסאת דסקטופ

סרטן השד ומחסור בוויטמין השמש – האם קיים קשר בין השניים?

shutterstock_1149688148

סרטן השד ומחסור בוויטמין השמש – האם קיים קשר בין השניים?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

חוקרים טוענים כי יתכן ורמות נאות של ויטמין D בגופנו, מסייעות להפוך אותו לעמיד יותר בפני סרטן השד

חקר אודות ויטמין D והתפקיד שלו בקשר לסרטן השד לא היה ודאי עד היום, אך כעת נוספה עוד חתיכה לפאזל.

מחקר חדש מסיק כי נשים הסובלות מהשמנת-יתר ומצויות בשלב גיל הבלות, הן בעלות סבירות גבוהה יותר לפתח מחסור בוויטמין D, לצד אבחנה של סרטן השד. ניכר כי נשים שלא סובלות ממחסור בוויטמין D בזמן זה, הן בעלות סבירות נמוכה יותר לסבול מסרטן השד.

הקשר החיובי בין השניים מציע כי יתכן מאוד שמחסור בוויטמין D מהווה סיכון להתפתחות סרטן השד, בייחוד עבור נשים הסובלות מהשמנת-יתר.

אין הדבר מפתיע: מחקרים רבים העידו כי נשים שהתזונה שלהן עשירה בשומנים הן בעלות סיכון גבוה יותר לפתח את סרטן השד. אף יתכן מאוד שהן מאחסנות מאגרים לא פעילים של ויטמין D בין תאי השומנים שלהן, אשר משפיעות לרעה על הרמות של הוויטמין במחזור הדם שלנו באופן כולל.

מסיבה זו, גם אם נשים הסובלות ממשקל-יתר יספגו ויטמין D בכמויות עצומות מהשמש, המזון ותוספי התזונה, לרוב רמות הוויטמין בגופן עדיין יהיו נמוכות מאוד.

אבל… אם כך, אם נוריד ממשקלנו וניטול תוסף תזונה של ויטמין D, נוכל להימנע מסרטן השד?

 

תגובות המומחים בנושא

הקשר המתאמי בין השמנת-יתר וסרטן השד הוא ודאי. כדי להימנע מסרטן, כל ארגון המתקשר למחלה זו ממליץ בחום לנסות להגיע למשקל יעד בריא ולשמר אותו לאורך השנים, כדי לשמור על בריאותנו.

אם אנו סובלים מהשמנת-יתר כעת, גם אם נפחית מעט ממשקלנו, אנו נהנה מיתרונות בריאותיים רבים ואף נזכה לנקודת התחלה טובה יותר, בפעם הבאה שננסה להוריד ממשקלנו.

מה שעדיין לא ברור למומחים הוא התפקיד של ויטמין D בסיפור. המחקר מדד את רמות הוויטמין במחזור הדם של נשים שכבר אובחנו עם סרטן השד. ישנם ממצאים, המעידים על ריכוזים נמוכים יותר של הוויטמין בגופן של נשים הסובלות מסרטן השד, גם במחקר הנוכחי וגם במחקרים קודמים באופן עקבי.

עם זאת, מאחר והרמות של ויטמין D נמדדו לאחר שהמטופלות כבר אובחנו כסובלות מסרטן השד, החוקרים מתקשים להסיק אם המחסור בוויטמין השפיע על הסיכון של הנשים לסבול מסרטן השד או אם המחסור בוויטמין נגרם כתוצאה מסרטן השד. במילים אחרות, מה הגיע קודם? המחסור בוויטמין או המחלה?

בנוסף, יש לזכור כי קיימים זנים רבים של סרטן השד ולכן, יתכן מאוד כי לחלקם ישנם גורמים ספציפיים אחרים לחלוטין. זוהי עובדה שממנה מומחים רבים מתעלמים ויש לקחת אותה בחשבון במחקרים הבאים.

סרטן השד איננו מחלה אחת, לכן לא תהיה לה תרופה אחת. כדי לגבור על הזנים השונים, יהיה על המומחים ללמוד ולפתח תרופות שונות לסוגים שונים של סרטן השד, בהתאם לאופן ההתפתחות של הזן הספציפי הזה והמוטציה הגנטית שלו.

 

אז כדאי לנו לקחת תוסף של ויטמין D?

כמו רוב השאלות בעולם הרפואי, תלוי את מי אנו בוחרים לשאול.

חלק מהמומחים טוענים כי ויטמין D הוא חיוני לבריאותנו ולכן, אם יש סיכוי שנטילה של תוסף תזונה של הוויטמין על בסיס קבוע תסייע להפחית את הסיכון להיווצרות המחלה – למה שלא ניטול אותו?

ארגונים גדולים המתמחים במחלת הסרטן (כמו הארגון האמריקאי ללחימה בסרטן) לקחו בחשבון סיכונים שונים שעלולים להביא למחסור בוויטמין D, כמו מיקום גיאוגרפי ולכן המליצו על כמות ממוצעת שכדאי לכל אדם ליטול מידי יום: כיום כדאי לכל אדם ליהנות מ- 600 יחידות בינלאומיות של ויטמין D. לאחר גיל 70, עלינו להגדיל את המכסה הזו ל- 800 יחידות בינלאומיות.

אם איננו אוכלים מזון המכיל ויטמין D, מחובתנו ליטול תוסף תזונה. מומלץ שלא לחרוג מכמות של 4,000 יחידות בינלאומיות של ויטמין D ביום, משום שרמות גבוהות מדי של הוויטמין עשויות להביא להרעלה.

היתרונות של ויטמין D באשר לסרטן השד עדיין אינם מוכחים, אך הגיוני מאוד כי כל הנשים בכל הגילאים זקוקות לוויטמין D, כדי לחזק את עצמותיהן, להעצים את הכוח של מערכת החיסון שלהן ואף את הבריאות הכוללת שלהן. לוויטמין D יש יתרונות רבים נוספים כגון שיפור מצב הרוח שלנו וייעול המטבוליזם שלנו.

עם זאת, כדאי לנו לזכור תמיד כי רמות אבנורמליות של ויטמין D אינן מומלצות, משום שהן עשויות להביא לכמות מוגזמת של סידן במחזור הדם, שעלולה להוביל למחלות שונות; מלחץ דם גבוה ועד לבריחת סידן ונזק לכליות.

 

הדרכים הנכונות להתגונן

לפעמים, סרטן השד מתרחש “ללא סיבה הנראית לעין” ולשום מומחה או רופא, אין כיום את הכלים להצליח ולהבין מדוע החולה פיתח את המחלה הזו: גם נשים אשר שמרו על משקל תקין, נכנסו להיריון בגיל מוקדם ונטלו ויטמין D כל חייהן – אובחנו כסובלות מסרטן השד. איש לא יודע מדוע, אך זוהי המציאות.

משום שהחוקרים עדיין לא בטוחים מהו הגורם למחלה, גם אם ננסה לשמור על אורח-חיים בריא כל החיים, עדיין יתכן והמחלה תכה בנו.

למרות זאת, אין להתעלם מהעובדה שאורח-חיים בריא כן מסייע לרוב האנשים בעולם להימנע ממחלת הסרטן ולכן:

  • כדאי לנו להקפיד ולהתעמל על בסיס קבוע, מספר פעמים בשבוע
  • כדאי לנו לדבוק במאכלים הבריאים ולשמור עליהם קרובים לעין שלנו וללב שלנו
  • כדאי לנו להקפיד ולשתות הרבה מים או סודה במהלך היום ולהימנע ממשקאות ממותקים או “דיאטטיים”
  • אם אנו סובלים ממשקל-יתר כיום, כדאי לנו לנסות ולהוריד 5 ק”ג כבר עכשיו, במשך השנה הקרובה! אם נפחית את כמות הקלוריות היומית שלנו ונקפיד לבצע יותר פעילות גופנית, לאורך זמן אנו נשים לב להבדלים

יש לציין כי ישנו גורם אחד לסרטן אשר כן ודאי כיום – התורשה. לכן אם ההורים שלנו או קרובי משפחה שלנו סובלים מהמחלה, כדאי לנו לפנות לרופא ולבצע ממוגרפיה מפעם לפעם, כדי להסיר כל חשש או ספק. גם אם אנו חושבים שאנו צעירים, גם אם אומרים לנו שאנו צעירים, אין גיל מוקדם לוודא כי המחלה לא מרחפת מעל ראשנו. נקבע בדיקה לסרטן השד עוד היום!

 

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

סרטן השד ומחסור בוויטמין השמש – האם קיים קשר בין השניים?

חוקרים טוענים כי יתכן ורמות נאות של ויטמין D בגופנו, מסייעות להפוך אותו לעמיד יותר בפני סרטן השד חקר אודות ויטמין D והתפקיד שלו בקשר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

מאכלים מנקי רעלים

כאשר אנו סובלים מ”קיבה רדומה”, לעיתים נופתע לגלות כי הרעלנו אותה. לעיתים אנו מתקשים להטיל

דילוג לתוכן