גרסאת דסקטופ

פעילות גופנית בזמן מחזור

פעילות גופנית בזמן מחזור

פעילות גופנית בזמן מחזור

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

כולנו מכירות את זה, זה מגיע פעם בחודש, הופך אותנו לרעבות יותר, כל העולם סביבנו, פתאום הופך להיות לשק החבטות הפרטי שלנו, מצבי הרוח שלנו משתנים, המחשבות הופכות לטורדניות, החשקים למתוק גוברים, הגוף עייף ואין כל חשק או כוח לצאת להתאמן. הגיע הזמן לדבר על פעילות ספורטיבית בזמן מחזור. איך עושים את זה ואם בכלל?

הוסת היא תהליך הורמונלי שמתרחש אצלנו, הנשים, בגוף אחת לחודש. השחלה שלנו משחררת למעשה ביצית, באותו תהליך רירית הרחם שלנו מתעבה ומתכוננת לקראת קליטה של ביצית מופרה, באופן שיאפשר לנו הנשים להיכנס להריון. כשהביצית לא נקלטת ואנו לא נכנסות להריון, הרחם משיל את הרירית ובכך מתרחש המחזור. מחזור תקין מתרחש כ 28 ימים, את אותם 28 ימים ניתן לחלק לכמה שלבים. ולהבין קצת יותר איך הגוף שלנו עובד מתי כדי לנו לנוח, מתי מותר לנו לפרגן לעצמנו כדור שוקולד ומתי זה הזמן לתת בראש ולשרוף את השומנים העודפים.

מלחמת ההתשה- שלב הווסת (בין יום ל5 ימים)

במהלך קבלת הווסת הגוף שלנו עובר שינויים הורמונליים רבים, כל אחת מאיתנו מקבלת את זה באופן שונה. אנחנו חשות עייפות, כאבי גב מתחילים לצוץ, כאבים בבטן התחתונה, עצבות, עצבנות ודיכדוך. באותו שלב אכן רמות הסרטונין שלנו בגוף מאד נמוכות, מה שמצדיק את השינויים במצב הרוח שלנו, בעייפות ובמשיכה העזה לפחמימות הריקות, הסוכרים. בשלב הזה הגוף שלנו מאבד הרבה דם (אצל חלק פחות וחלק יותר) שלב בו רצוי לעסוק בפעילות ספורטיבית מתונה, אחת שתאפשר לגוף שלנו להזרים את מחזור הדם ביתר קלות, תמנע כאבים ועם זאת עבדו בקצב קל והיו קשובות לגופכן.

הכל קטן עליי- השלב הפולקולרי (בין 6 ימים ל12 ימים)

מיד בתום הווסת מגיע השלב הכייפי שלנו, השלב בו השמש זורחת, החיים יפים והתחושה היא ש”הכל קטן עלינו”. זה השלב הפולקלורי. בשלב הזה מייצרת השחלה מספר הורמונים שלמעשה אחראים לעיבוי רירית הרחם. באותו תהליך מוערבים הורמונים רבים ומעוררי זקיקים. וה”מעוררים” כשמם, מעוררים אותנו. בתקופה הזאת אנחנו בשיא שלנו. זה אכן זמן טוב לפצוח בדיאטה, להיכנס לשגרת אימונים, להגדיל מעט עומסים (למי שמתאמנת באימוני משקולות) או להגדיל את ק”מ הריצה שלנו. בשלב הזה הגוף שלנו מגיב טוב לאימונים, ובעיקר מוצף בתחושת מסוגלות. חשוב לומר שאין זה אומר שעליכן להעמיס ולהכביד על הגוף, אבל זה זמן טוב לנוע ולשרוף קצת קלוריות.

אל תתעסקו איתי- שלב הביוץ (ביום ה12 עד היום ה16)

בימים האלה נהפוך לרגישות יותר, ומתוחות יותר אפשר לומר שזהו זמן לא טוב לשוחח עם הבוס על תנאי העבודה, שלב שבו צפייה בסרט דרמה רומנטית בקולנוע תסתיים בבכי קורע לה, זהו שלב בו הכל רגיש יותר ומתוח יותר ועלינו להערך לו. וכך גם בנוגע לאימונים בשלב הביוץ רצוי להיות קשובים יותר לגופנו, לבחון איזה פעילות תעשה לנו טוב יותר. שילוב פעילות מרגיעה כמו יוגה או הליכה על חוף הים יכולים לעשות את העבודה.

אני צריכה לקבל – השלב הלוטאלי (בין היום ה16 ועד קבלת הווסת)

על השלב הזה וודאי רוב הסובבים שלנו שמעו, אנחנו נוהגות לבשר על בואו, מכינות את הסובבים, מתרצות את חיסול חבילת העוגיות מליל אמש, מרגישות לאות ועייפות. בימים אלו חום הגוף שלנו עולה בחצי מעלה מחום הגוף הרגיל שלנו, זמן פחות אידיאלי לאימונים אינטנסיבים, היכולות והביצועים שלנו לא בשיאם. גם פיזית וגם רגשית (לא לשכוח את התסמונת הקדם ווסתית שחלקנו חשות).

עכשו, כשאנחנו יודעות בדיוק מה קורה לנו בגוף בכל שלב, נקודת המוצא היא הקשבה לגוף שלנו. זה הזמן להתחבר לעצמנו, להרגיש מה נכון עבורנו, אצל כל אחת הגוף מגיב טיפה שונה. היו ערניות לתחושות שלכן. בימים שאתן מלאות אנרגיה נצלו זאת וצאו לאימון טוב, ריצה קלה או כל פעילות אחרת. עם זאת זכרו להקל על הגוף בימים שאתן חשות עייפות או כאבים, תרבו בשתייה, תאכלו נכון ותזכרו גם לפרגן לעצמכן יום מנוחה. כך או כך מגיע לנו.

 

 

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

פעילות גופנית בזמן מחזור

כולנו מכירות את זה, זה מגיע פעם בחודש, הופך אותנו לרעבות יותר, כל העולם סביבנו, פתאום הופך להיות לשק החבטות הפרטי שלנו, מצבי הרוח שלנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן