גרסאת דסקטופ

קבוצה נפוצה של כימיקלים עשויה להביא לעיכוב בהתפתחותם של ילדינו

shutterstock_583571431

קבוצה נפוצה של כימיקלים עשויה להביא לעיכוב בהתפתחותם של ילדינו

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

הכימיקלים הללו, המכונים פתלטים, עלולים לגרום לתינוקות להתקשות ולפתח כישורי דיבור ושפה

פתלטים (Phthalates או Phthalate esters) הן מספר תרכובות כימיקליות, שניתן למצוא במוצרים רבים בבית ולרבות פלסטיק, מוצרי טיפוח אישי, חומרי ניקוי ועוד.

לפי מחקר חדש, נמצא כי כאשר עוברים או תינוקות נחשפים לסוגים מסוימים של פתלטים, הדבר עלול לפגוע באיכות היכולת שלהם לפתח כישורי שיחה ושפה, לאורך השנים. המחקר נערך בשיתוף פעולה בין חוקרים שפעלו בבית החולים הר סיני בניו-יורק ובין חוקרים באוניברסיטת קארלסטאד בשוודיה.

בתגובה למחקר, מדענים תמכו ואמרו כי מדובר במחקר יסודי, שכלל מספר רב של משתתפים. מטרתו היא להשיב לשאלה מאוד חשובה – האם החשיפה לפתלטים במהלך ההיריון ולאחריו, פוגעת באיכות ההתפתחות של התינוק.

קיים מספר נרחב של מחקרים המעידים כי חשיפת האם ההריונית לפתלטים, עשויה לפגוע בהתפתחות הנוירולוגית הכוללת של העובר – אך זהו המחקר הראשון מסוגו, שמעיד על קשר מתאמי בין השניים.

החוקרים בניו-יורק והחוקרים בשוודיה אספו בכל אזור דגימות שתן; 370 נשים הריוניות והילדים שלהן בארצות-הברית ו- 963 אימהות הריוניות וילדיהן בשוודיה.

לאחר שהנשים הללו ילדו, החוקרים אספו מידע אודות יכולת התינוקות לפתח את איכות השפה: ילדים שהבינו פחות מ- 50 מילים בהגיעם לגיל 30-37 חודשים, נמצאו כילדים הסובלים מקושי לפתח את איכות הדיבור. בשתי האוכלוסיות, נמצא עיכוב ביכולת התפתחות השפה ב- 10% מהילדים.

ילדים שנולדו לאימהות, שסבלו מרמות גבוהות של פתלטים בגופן ובפרט דיבוטיל-פתלט ובוטיל-בנזיל-פתלט; Dibutyl phthalate (DBP) ו-  Butyl benzyl phthalate (BBP)בהתאמה.

הממצאים של החוקרים משוודיה והחוקרים מארצות הברית היו דומים וכתוצאה מכך, קיימת בהן מהימנות.

חקר ממושך אודות סכנות אפשריות

המחקר הזה הוא אחד מיני רבים, המציעים כי קיימת בהיחשפות של ילדים לפתלטים, סכנה להיווצרות בעיות בריאותיות. המחקרים עצמם אינם בהכרח עקביים, אך חלק מהם מציעים כי חשיפה של עובר לחלק מהפתלטים הללו, עשויה להוביל לפגיעה ב- IQ של התינוק ואף לשינויים בהתנהגותו.

אף יש לציין כי ישנם מחקרים שמעידים, כי קיים קשר בין היחשפות העוברים או התינוקות לפתלטים ובין השמנת-יתר ושינויים מאוחרים יותר במטבוליזם. במילים אחרות, כתוצאה מהחשיפה, התינוקות עשויים לפתח השמנת-יתר, כולסטרול גבוה ואף עמידות בפני אינסולין בבגרותם.

מחקרים אחרים מציעים כי ילדים זכרים, שנולדו לאימהות שסבלו מרמות גבוהות של פתלטים בגופן, הם בעלי סיכוי גבוה יותר לסבול מטמירות אשכים (Cryptorchidism).

זהו רק קצה הקרחון: מחקרים רבים נוספים מצאו קשר בין היחשפות התינוק לפתלטים ובין התפתחות של אלרגיות שונות למזון, אקזמה ואסטמה.

ממצאי החקר אודות הקשר הפוטנציאלי בין היחשפות לפתלטים ובין השלכות בריאותיות שליליות, הם ברובם אינם עקביים – וקיים צורך עז במחקר נוסף, שיבחן את ההשפעות הפוטנציאליות של פתלטים ספציפיים שונים על בריאות האדם.

כולנו מוקפים בפתלטים

נשים בהיריון, ילדים ואחרים פוגשים בפתלטים בדרכים שונות ביומיום, בשל היותו כה זמין בחיינו: במזון שלנו, באבק ובמוצרי טיפוח שונים.

נוכל למצוא את הפתלטים בחלק האחורי של שטיחים רבים, במוצרים מפלסטיק, רהיטים ופריטים רבים נוספים. לאורך זמן, הפתלטים מגיבים עם חומרים שונים באזורם; מתפשטים לאורך הצד הקדמי של השטיחים וחוברים אל האבק בביתנו.

תינוקות קטנים אוהבים לשחק על הרצפה, להכניס את היד שלהם לפיהם ולמצוץ מוצרים שונים. כתוצאה מכך, פעמים רבות ניתן למצוא אותם על שטיחים, מעכלים הרבה מאוד אבק. בהתחשב במשקל הנמוך שלהם, כמויות האבק הללו הללו הן מאסיביות, בייחוד כאשר הן מכילות פתלטים.

בנוסף, פתלטים עלולים לדבוק במזון שלנו, משום שהם מצויים בפלסטיק שממנו מייצרים את קופסאות האוכל שלנו.

פתלטים הם אף חומר שנוטים לשלב בתכשירים שונים לעיתים קרובות בכוונת תחילה, כגון קרמים ריחניים, בשמים של גברים ומוצרי טיפוח שונים.

נמצא כי תינוקות שהוריהם נוהגים למרוח עליהם קרמים, נוטים לסבול מרמות גבוהות יותר של פתלטים בשתן שלהם, לעומת תינוקות שלא מרחו עליהם קרמים. ניתן לראות את אותם ממצאים גם בבדיקות דם של נשים בהיריון.

המשימה להגביל את החשיפה איננה פשוטה

משום שפתלטים הם חומרים שמגיבים עם חומרים אחרים, לא פשוט לחמוק מהם. עם זאת, לא מדובר בבלתי-אפשרי:

  • הדרך הפשוטה ביותר להימנע מהיקשרות הפתלטים עם אבק, היא על ידי הסרת האבק מהמשוואה; כדאי לנו להקפיד ולנקות את השטיחים שלנו לעיתים קרובות באמצעות שואב אבק, לנקות אבק מהרהיטים ולשטוף את הרצפה על בסיס קבוע.
  • משום שפתלטים מצויים במאכלים מעובדים רבים, מומלץ להימנע מהם ככל האפשר, בייחוד כאשר אנו בהיריון או מניקות.
  • נקפיד לקרוא את התוויות של הקרמים, השמפו, המרכך ושארית תכשירים הטיפוח בהם אנו משתמשים, כדי להימנע מפריטים המכילים פתלטים.

כיום, קיים ניסיון למגר את כמות הפתלטים המצויה בחומרים שונים בחיינו, אך מציאת תחליף שיוכל להגיב עם חומרים באותה צורה, מהווה אתגר בפני עצמו. לדוגמא, פתלטים מגיבים נכון עם תרכובות נוספות, כך שנוצר איזון במבנה ובאיכות של הקרם. כדי להוציא את הפתלטים מהמשוואה, על החברות למצוא תרכובות חדשות, אשר בטוחות לבריאות האדם ויביאו לתוצאה דומה.

ישנם יצרנים אשר הצליחו למצוא תחליפים מצוינים ואכן הסירו את הפתלטים מרשימת המרכיבים שלהם. באותו אופן, יצרנים אחרים מצאו לנכון להחליף את הפתלטים בכימיקלים מזיקים אחרים, שיתכן מאוד כי טומנים בחובם השפעות שליליות מגוונות על בריאותנו.

משם שהפתלטים עדיין מאוד נוכחים במוצרים נפוצים בחיינו, האחריות לחמוק מהם ולהרחיק מהם את ילדינו עדיין נטולה על כתפינו. כאשר אנו מנסים להיכנס להיריון או בעודנו בהיריון, כדאי לנו להשתדל ולהתחמק מפריטים המכילים פתלטים. לאחר שהתינוק שלנו מגיע לעולם, מומלץ מאוד להקפיד ולהרחיק אותו מרכיבים שעשויים להכיל פתלטים. במידה ואנו בוחרים למרוח עליו קרם הגנה, כדאי לבחון את הרכיבים שלו היטב, טרם הרכישה.

 

 

 

 

 

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

קבוצה נפוצה של כימיקלים עשויה להביא לעיכוב בהתפתחותם של ילדינו

הכימיקלים הללו, המכונים פתלטים, עלולים לגרום לתינוקות להתקשות ולפתח כישורי דיבור ושפה פתלטים (Phthalates או Phthalate esters) הן מספר תרכובות כימיקליות, שניתן למצוא במוצרים רבים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן