גרסאת דסקטופ

קדחת מערב הנילוס – כך תפחיתו את הסיכוי בהידבקות

כיצד ניתן להפחית את הסיכוי בהידבקות?

קדחת מערב הנילוס – כך תפחיתו את הסיכוי בהידבקות

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

עשרות ישראלים נדבקו, כמה אף הגיעו לאשפוז. המחלה צפויה לעזוב אותנו עד אמצע אוקטובר, אך עד אז, ישנן דרכים למנוע הידבקות

מאת: לני בלה כהן

בעשור האחרון משרד הבריאות מדווח בכל שנה על עשרות מקרים של הדבקות בקדחת מערב הנילוס, מהם מקרים בודדים מסתיימים באשפוז, ואף במוות. המחלה נמצאת בשיאה בין חודשי אוגוסט לאוקטובר, בתקופה זו המשרד להגנת הסביבה מקים מערך ניטור יתושים ארצי. זאת על מנת לנטרל כמה שיותר בתי גידול פוטנציאלים לדגירת יתושים. כמו כן, מתבצעת לכידה של יתושים על מנת לזהות נוכחות של נגיף קדחת הנילוס. הזיהוי מתבצע במעבדות של משרד הבריאות. בכל שנה המשרד להגנת הסביבה מחדש את ההנחיה אל הרשויות המקומיות לפקח על מפגעי יתושים, וכמובן מיידע את הציבור בפעולות אותן יש לנקוט על מנת לצמצם סיכויי הדבקות, ולהימנע מפגעי יתושים.

מדובר במחלה של בעלי חיים, שמועברת לבני אדם על ידי נקבת היתוש. היתושה נדבקת בנגיף במהלך מציצת דם (עקיצה) של עופות נגועים, וכך מעבירה בעקיצה נוספת לבני אדם. מכיוון שלא ניתן לחסל את כל העופות הקיימים (עופות בר, עופות נודדים ועוד), וגם טרם נמצא חיסון ותרופות יעילות לבני האדם, הדרך היחידה לצמצום העברת המחלה, היא על ידי מניעה. זאת באמצעות שני כיוונים עיקריים: איתור וייבוש מקומות מים, המשמשים מקור דגירה פוטנציאלי עבור יתושים, וכמובן, הגנה מפני עקיצות.

ד״ר רונן בן-עמי מומחה למחלות זיהומיות מסביר איך אפשר להימנע:

״זוהי מחלה שמועברת על ידי עקיצת יתוש. ולכן יש למנוע ככל האפשר את הסיכוי להיעקץ. זאת ניתן לעשות על ידי רישות של חלונות בבתי המגורים ובשאר מקומות, שינה בחדר ממוזג, וכמובן שימוש בחומר דוחה יתושים. ההמלצות תקפות למבוגרים וילדים גם יחד. כאשר נמצאים בחוץ, בעיקר בשעות החשיכה יש להקפיד על ביגוד ארוך, על מנת לחשוף כמה שפחות עור. כמו כן, טיפול במאגרי מים בסביבת המגורים גם היא יכולה לצמצם את הסיכוי להידבקות ולמפגעי יתושים. כל מקום בו יכול להיווצר מאגר מים, או אזור של שפכים לא מטופלים. בסביבה היותר רחבה ישנם דברים שדורשים טיפול מערכתי של הרשויות על ידי פעולות של הדברה״.

להלן ההוראות המפורטות:

מניעת התפתחות יתושים – על מנת למנוע התפתחות יתושים יש לאתר כל מקור מים עומדים, בין אם בשטח פתוח או בבית ובסביבה, ולטפל בו מיד:

מערכת הביוב – לאטום ולמנוע דליפות. גגות ומקלטים – לנקז ולייבש. אגרטלים, תחתיות עציצים, דליים, ושאר מכלים – לרוקן ולייבש. להימנע מהשקיית עודף.

הגנה אישית מפני עקיצות יתושים – בכדי להימנע ככל הניתן מעקיצות יתושים ישנם שני אמצעי הגנה:

אמצעים מכניים – התקנה של רשתות ברחבי הבית, חלונות, דלתות – הקפדה על כך תצמצם כניסה של יתושים לבית. לבוש ארוך,  בעיקר בשעות החשיכה ועד לזריחה – ימנע חשיפה לעקיצות יתושים. הפעלת מזגנים עשויה גם כן לעזור משום שקור מרחיק את היתושים. כנ”ל לגבי הפעלת מאווררים – רוח מרחיקה גם היא את היתושים.

אמצעים כימיים – תכשירים לקטילה של יתושים. תכשירי נידוף דוחי יתושים בתוך הבית ומחוץ – מרחיק יתושים מהסביבה בה הם מופעלים. מריחה של תכשירים דוחי יתושים על כל חלקי הגוף החשופים – גם מתחת לבגדים דקים. דחייה של יתושים בתוך הבית באמצעות תכשירי אידוי – טבליות או נוזל.

כאמור, עוד חודש פלוס מינוס נזכה להפוגה מתופעת קדחת הנילוס, שהרי תקופת השיא מתחילה באמצע אוגוסט ונמשכת עד לאמצע אוקטובר. אכן מדובר במחלה ללא תרופה, טיפול, או חיסון, ולכן יש לעקוב בעיון אחר ההוראות והמלצות המומחים, ובכך לצמצם משמעותית את האפשרות להידבקות. יש לזכור כי מרבית היתושים אינם בהכרח נגועים בנגיף ולכן לא כל עקיצה מהווה סיכון להתפתחות מחלה. במקרה של עקיצה יש לנהוג כבכול עקיצה אחרת – למרוח על מקום העקיצה חומר המרגיע את תחושת הגירוד. אם ישנה תגובה אלרגית חריפה או זיהום משני יש לפנות לרופא, ובמידה ו-5 עד 21 ימים לאחר העקיצה מתפתחת מחלת חום דמוית שפעת יש לגשת לרופא המטפל לצורך אבחון וייעוץ.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

קדחת מערב הנילוס – כך תפחיתו את הסיכוי בהידבקות

עשרות ישראלים נדבקו, כמה אף הגיעו לאשפוז. המחלה צפויה לעזוב אותנו עד אמצע אוקטובר, אך עד אז, ישנן דרכים למנוע הידבקות מאת: לני בלה כהן

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

מאמני הכושר של הסלבים

הם סופגים צעקות, עצבים, מפתחים קשרים אינטימיים, ומכירים אותם באמת, בלי האיפור והבגדים הנוצצים. הכירו

דילוג לתוכן