גרסאת דסקטופ

קולגן – המדריך השלם

shutterstock_785788201

קולגן – המדריך השלם

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

החלבון שמהווה 6% ממסת הגוף היבשה שלנו וסודותיו

שמעתם עליו ממומחי בריאות, קוסמטיקאים, רופאים ורוב הסיכויים, שגם החברים הכי טובים שלכם נאמו לכם אודות חלבון הקולגן. כיום, כל המי ומי מזכירים את החלבון הייחודי ומסיבה זו, ניתן למצוא אותו בקרמים לעור הגוף והפנים, תכשירים קוסמטיים, אבקות, כדורים וכמובן מאכלים בריאים רבים.

בעיקרו, חלבון הקולגן הוא חלבון בנייה, שמצוי בכל החיות ונפוץ בעיקר ביונקים. הוא מהווה מעין “דבק” עבור גופנו, אשר מופק לשם חיזוק האיברים והשלד שלנו ושימור המיקום שלהם בגופנו. השם “קולגן” מקורו מהשפה היוונית: קולא – ביוונית פירושו דבק, בעוד שגן – ביוונית פירושו ייצור.

בתור החלבון הנפוץ ביותר בגוף, חלבון הקולגן נוכח בעיקר בשרירים שלנו, בעור, במחזור הדם, בסחוסים וברקמות החיבור שלנו. כדאי לנו להעשיר את חיינו בחלבון הזה, משום שהוא מקדם אלסטיות של העור, של השרירים ושל רקמות החיבור השונות, מגונן על האיברים שלנו, מחזק את העצמות שלנו ומשמר את האיכות של הסחוסים והמפרקים של גופנו.

החדשות הטובות הן שהגוף שלנו מפיק קולגן על בסיס קבוע. החדשות הרעות, הן שהיכולת הזו הולכת ופוחתת, ככל שאנו מזדקנים. כתוצאה מכך, לאורך השנים אנו סובלים מעור רפוי יותר, קמטים, כאבי פרקים ומפרקים, אובדן מסת שריר וסימנים רבים נוספים, המתקשים למחסור ברמות הקולגן בגופנו.

אין לקחת את הקולגן כמובן מאליו – ההחלטות היומיומיות שלנו והרגלי החיים שאנו בוחרים עבורנו, משפיעים משמעותית ע מאזן הקולגן בגופנו. תזונה לקויה (המבוססת על סוכרים ומאכלים מעובדים), היחשפות מוגזמת לשמש, שתיית אלכוהול מוגזמת, עישון ותופעות בריאותיות מסוימות, פוגעות ביכולת של גופנו להפיק קולגן באופן משמעותי. כתוצאה מכך, הבחירות הלא בריאות הללו יאיצו את תהליך ההזדקנות שלנו ויגרמו לנו לחוש מבוגרים יותר, מהר יותר.

אם נקפיד לשמור על תזונה בריאה, לבצע פעילות גופנית ולהימנע מאלכוהול ועישון, נוכל לשפר את איכות החיים שלנו באופן כללי: נתרום לבריאות הריאות, נייעל את תהליכי העיכול והניקיון של גופנו, נטיב את הפעילות של מחזור הדם שלנו, נהנה מתוספת אנרגיה ואף קוגניציה ממוקדמת יותר.

המבנה הכימי של חלבון הקולגן

יותר מ- 50% מהמסה היבשה של גופנו מורכבת מחלבונים: הם מסייעים לייצר הורמונים, מוליכים עצביים ואנזימים בגופנו, ללחום בפולשים, להעביר מידע בין התאים ובדומה לקולגן, לבנות את גופנו באופן איכותי ואף לשמור עליו חזק וחסין, לאורך השנים.

החלבונים הללו מורכבים מ- 20 חומצות אמינו שונות, שיחד מייצרות חלבונים של ממש. כדי לייצר חלבון מסוים, הגוף שלנו נעזר בקודים גנטיים ספציפיים, שמסבירים לחומצות האמינו כיצד להתחבר יחד, כמו מעין פאזל, כדי ליצור חלבון שלם אחד.

קולגן הוא חלבון שהמבנה שלו הוא הליקס משולש (סיבובי) ומורכב משלוש חומצות אמינו בעיקר: גליצין, פרולין וחומצה שנגזרת מפרולין, הידרוקסיפרוליןGlycine, proline, and hydroxyproline) ).

  • גליצין מהווה כ- 35% ממבנה הקולגן. היא תורמת לחלבון יכולות רבות כגון חיזוק והעצמת מסת השריר של הגוף, תמיכה במפרקים, ייעול תהליך העיכול של גופנו, מיטוב התפקוד הקונטיבי שלנו ומתן תמיכה במערכת החיסונית שלנו.
  • פרולין – מהווה כ- 17% מהרכב חלבון הקולגן. פרולין מהווה את הקולטן של גליצין והתפקוד העיקרי שלה הוא לקדם את תהליכי הייצור של חלבון הקולגן ובייחוד לשם ייצוב המבנה שלו בגופנו.
  • הידרוקסיפרולין – נגזרת של פרולין, המסייעת אף היא לייצב את המבנה של הקולגן. מחסור בחומצה הזו, יוביל לפגיעה באיכות שלו. 

סוגי הקולגן השונים

כיום, העולם המדעי חשף כ- 28 סוגים שונים של קולגן, המצויים בגופנו. כל אחד ואחד מהם דומה, אך מעט שונה, כאשר חמישה מהם מהווים את עיקר ריכוז הקולגן בגופנו:

קולגן סוג 1

סוג זה מהווה יותר מ- 90% מכמות הקולגן בגופנו כלומר, הוא הגרסה הנפוצה ביותר של החלבון. הוא עשוי מסיבי קולגן, המהווים חלק בלתי-נפרד מהעור שלנו, רקמות החיבור, הסחוסים, האיברים, השרירים והעצמות שלנו.

תפקידו העיקרי של סוג זה, הוא לספק לגופנו את איכות הגמישות, כך שלא ייקרע. הוא אף משחק תפקיד מפתח בתהליכי החידוש התאי ועל ידי כך, תורם לבריאות העור ומביא לריפוי מהיר יותר של פצעים, זיהומים ופציעות של ממש.

קולגן סוג 2

סוג זה מהווה מרכיב עיקרי של הסחוסים שלנו. הוא מהווה 50% מסך מסת הסחוס הכוללת של גופנו וכ- 90% מסך מסת הסחוסים של המפרקים שלנו, בהתאמה.

מחסור בקולגן מסוג זה, מתקשר לעיתים קרובות למחלות של מפרקים ולכאבים באזורים הללו, לרבות מחלות כגון אוסטאופורוזיס או דלקות פרקים למיניהן.

קולגן סוג 3

סוג זה עשוי סיבים קשים במיוחד, משום שהוא מהווה מרכיב עיקרי מהעור שלנו ומהאיברים שלנו: הוא פועל יחד עם הסוג הראשון של חלבון הקולגן, כדי להעניק  אלסטיות לעורנו, אך לשמר אותו חזק ומתוח.

סוג 3 אף חיוני לבריאות  של מערכת הלב וכלי הדם שלנו: הוא מסייע לייצר כלי דם, לחדש ולחזק את רקמות הלב שלנו. במילים אחרות – הוא זה שאחראי לשמור על כלי הדם והלב שלנו חזקים וחסונים.

מחסור בסוג 3, עשוי להביא לפגיעה משמעותית בלב ובכלי הדם שלנו: להיחלשות של הדפנות, העור, שלהם וקריעה שלהם, במצבים חריפים.

קולגן סוג 4

סוג זה מסייע לספק תמיכה מבנית לאיברים שונים כגון השרירים שלנו, איברי מערכת העיכול ומערכת הנשימה. הוא בונה מעין שכבת הגנה נוספת, שמרפדת את החלק החיצוני של האיברים הללו ועל ידי כך, מסייע להקל על פגיעות או פציעות באיזורים הללו.

בנוסף, סוג 4 אף מסייע לייצר רקמות חיבור מהגדולות והשטחיות ביותר ועד לקטנות והעמוקות ביותר, בכדי לתרום לתמיכה במבנים גופניים שונים.

קולגן מסוג 5

סוג זה הוא חיוני מאוד לגופנו, משום שהוא מייצר את המשטחים של התאים של גופנו, את זקיקי השיער ואת רקמות החיבור של השיליה (צינור בגוף האישה, שמעביר ערכים תזונתיים בריאים לעובר, במהלך תהליך ההיריון).

סוג זה אף מסייע לקדם את התגובה החיסונית של גופנו, כלפי זיהום או פגיעה באזור הריאות ודרכי הנשימה בכלל.

היתרונות הרבים של חלבון הקולגן 

מספק תמיכה למפרקים – מסייע להקל על כאבים ודלקתיות

קולגן מייצר חומר בצורת ג’לי, שמסייע לעטוף את העצמות, השרירים והמפרקים שלנו. הג’לי הזה תומך בתפקוד האופטימלי של המפרקים שלנו ועל ידי כך, מסייע להפחית ואף למנוע כאבים באזורים הללו ולייעל את הניידות שלהם משמעותית. הג’לי משמן היטב את האזורים הללו, כך שלא יתאמצו לבצע פעילות פיזית. זאת ועוד, במקרה של פגיעה באזור, הג’לי מסייע לגונן על המפרקים, על ידי בלימת הזעזוע באזור ועל ידי כך – הפחתת הסכנה לשבר או פציעה של ממש.

לעומת זאת, מפרקים נפוחים, נוקדים, קושי בתנועה והיחלשות של הסחוסים, כולם מעידים על רמות קולגן נמוכות בגוף כלומר, סיכון גבוה יותר לפגוע במפרקים, בסחוסים, ברקמות החיבור ואף להחליש אותן באופן מהותי.

מחקרים רבים מעידים כי קולגן שעבר הידרוליזה (פירוק בנוזלים), מסייע להקל על כאבים ואף מהווה טיפול איכותי לתופעות כגון אוסטאופורוזיס, דלקת פרקים ראומטית, פציעות בגיל מאוחר, ואף פציעות כתוצאה מפעילות גופנית אקסטנסיבית; לרבות שברי מאמץ.

תורם לבריאות העור

ידוע לכל כי קולגן הוא המרכיב העיקרי ברקמות החיבור של העור שלנו. הוא מספק לו את איכויות האלסטיות שלו ועל ידי כך, כאשר הגוף שלנו מפיק כמויות נאות של קולגן, העור שלנו נראה צעיר, בוהק, לח ומתוח.

לעומת זאת, מחסור בחלבון הקולגן יביא להשלכות לא נעימות כגון מראה עור אפרורי, רופס, בעל סדקים, קמטים ויובש רב. פחת בחלבון אף יגרום להאטה בתהליך ההחלמה של פציעות או זיהומים בעור שלנו.

למרבה המזל, מחקרים רבים שנערכו בשנת 2014 מעידים כי קולגן מסייע להפחית את הסממנים העיקריים, שמובילים להזדקנות העור שלנו. כלל המחקרים מתעדים כי שימוש בתוסף תזונה או אבקה של קולגן, מסייעים להפחית מראה של קמטים, סדקים ויובש בעור.

לפי מסקנות המחקרים, נטילה של תוסף במשך מינימום של חודשיים, כבר תספק לנו הוכחות פיזיות לאיכויות יוצאות הדופן של הקולגן: נהנה מעור בעל מרקם רך כמשי, מתוח ועשיר בלחות. כמובן שרמות נאות של קולגן, אך יקדמו החלמה מהירה יותר של פצעים וזיהומים בעור.

כל התכונות הללו, אף מעניקות לחלבון הקולגן את היכולת לחזק את השיער, השיניים והציפורניים שלנו ולשמור על מראה צעיר ובוהק שלהם, לאורך השנים.

בנוסף, יש לציין כי מחקרים מסוימים מעידים כי קולגן אף מסייע להפחית הופעה של צלוליטיס.

מסייע לבנות מסת שריר ולשרוף שומנים

קולגן הוא מרכיב חיוני מהשרירים שלנו ולכן, יש לו השפעה ישירה עליהם. ככל שנאכל יותר קולגן על בסיס יומי ונקפיד לבצע פעילות גופנית – כך יהיה לגופנו פשוט יותר להתפתח, להתחזק ולהביא למסת שריר איתנה.

הקולגן אף מסייע לשרירים של גופנו לעמוד בפני אימונים אינטנסיביים ולהימנע מפציעות, כתוצאה מאימונים.

תורם לבריאות מערכת העיכול

חלבון הקולגן מהווה חלק מכלל הרקמות ורקמות החיבור של גופנו, לרבות המעיים שלנו. הקולגן מסייע לגונן על המעיים שלנו מפני פציעות, מחלות ושומר עליו מהודק, כך שתוכנו (ערכים תזונתיים ופסולת) יישאר בתוכו ולא ייפלט אל שאר הגוף.

בנוסף, חלבון הקולגן מייעל את הספיגה של נוזלים במעיים שלנו ועל ידי כך – מטיב את תהליכי הייצור וההטלה של הצואה.

מחזק משמעותית את הלב ומחזור הדם שלנו

חלבון הקולגן מהווה חלק משמעותי מחדרי הלב שלנו וכלי הדם שלנו. הוא מהותי לשם הגנה על המבנה של המערכת ורקמות החיבור שלה בפרט.

מחסור בחלבון הקולגן, יהפוך את כלי הדם לקשים ועל ידי כך, יפגע בבריאות של כלי הדם באופן משמעותי ויביא להצטברויות של שומנים בגופנו.

מסיבה זו, הנוכחות של קולגן היא חיונית לשימור איכות הזרימה של מחזור הדם: האלסטיות שהוא תורם מאפשרת לכלי הדם להתרחב בקלות ולהביא לזרימה מאוזנת.

נשלב את הקולגן ביומיום שלנו

בין הגילאים 23-25, גופנו מפחית בהדרגה את כמות הקולגן שהוא מייצר. בגיל 35 ישנה ירידה חדה נוספת ובסופו של דבר – הוא יסתמך אך ורק על מאגרי הקולגן, שהוא שמר מבעוד מועד.

כדי שלגופנו יהיו מאגרים עשירים בקולגן, כדאי לנו להזין את גופנו במאכלים מן החי ולרבות בשר, עוף, דגים, ביצים, אבקת ג’לטין, מרקי עצמות וכדומה.

כאשר אנו נהנים מהמזונות הללו, כדאי לנו לאכול מאכלים שמכילים ויטמינים כגון ויטמין C, ויטמין E ומינרלים כגון אבץ, נחושת ומנגן – המקדמים את הספיגה של החלבון.

במידה ואנו סובלים ממחסור בחלבון, חשים כי העצמות או השרירים שלנו חלשים או פשוט לא מרוצים ממראה העור שלנו – אנו תמיד יכולים לשלב אבקות קולגן ו/או תוספי תזונה המכילים קולגן, כדי להעשיר את אספקת הקולגן שלנו.

זאת ועוד, עד גיל 40 אנו אף יכולים ליטול תוספי תזונה, המכילים שילוב חומצות האמינו שמייצרות את החלבון בגופנו.

 

 

 

.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

קולגן – המדריך השלם

החלבון שמהווה 6% ממסת הגוף היבשה שלנו וסודותיו שמעתם עליו ממומחי בריאות, קוסמטיקאים, רופאים ורוב הסיכויים, שגם החברים הכי טובים שלכם נאמו לכם אודות חלבון

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן