גרסאת דסקטופ

קיים סיכון כי מבוגרים הסובלים מנדודי שינה, יפתחו את תופעת האלצהיימר

shutterstock_578170381

קיים סיכון כי מבוגרים הסובלים מנדודי שינה, יפתחו את תופעת האלצהיימר

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

חוקרים טוענים כי מחסור בשינה עשוי לגרום להצטברות של חלבונים מסוימים במוח שלנו

מחסור בשינה התקשר למספר בעיות בריאותיות ולרבות לחץ דם גבוה ואלצהיימר. אם אנו מתקשים להירדם בלילה ואף מתקדמים אל עבר גיל הזהב, מעבר לעייפות במהלך היום, יתכן כי נסבול מהשלכות רבות לכך בטווח הארוך.

בעוד שאנו מתקשים להירדם ולהישאר ערניים לעיתים קרובות, המוח שלנו הולך ונחלש ולפי חוקרים, אף מקדם את תופעת האלצהיימר.

החוקרים באוניברסיטת וושינגטון ב-ס.לואיס, ארה”ב, טוענים כי מבוגרים המבלים מעט מזמנם בשינה ערבה ועמוקה – מציגים רמות גבוהות של חלבוני טאו באזור המוח, המתקשרים להופעת מחלת האלצהיימר.

המחקר שערכו לאחרונה, הוא הראשון שמוכיח באופן חותך, כי קיים קשר בין מיעוט שינה איכותית ובין הצטברות של חלבוני טאו במוח, אשר עשויים להוביל לתופעת האלצהיימר. חלבוני טאו עשויים להיווצר באזורים שונים במוח, כאשר מטרתם היומיומית היא לסייע לתאים לשמור על תפקודם וצורתם. עם זאת, לאורך השנים הם עשויים להסתבך אחד בשני ואף לפגוע במבנה הנוירונים במערכת העצבים. הדבר מוביל למעין “קשרים” במוח שמשפיעים באופן חריף על איכות הזיכרון שלנו.

בעוד שמחלת האלצהיימר מוסיפה להחמיר, חלבוני הטאו וחלבונים נוספים, הקרויים חלבוני עמילואיד-בטא, מתפשטים באיטיות, אך בביטחון, בשארית המוח.

למוח יש דרך להיפטר מהחלבונים הללו, במהלך השינה: כאשר אנו נוחים, המוח מתכווץ ומנקה את כלל הצטברויות הרעלים, חלבוני הטאו והעמילואיד-בטא, שהצטברו במערכת העצבים המרכזית שלנו. מסיבה זו, השינה היא כה חשובה, לשם מניעת מחלת השכחה.

מה המחקר חשף

בכדי לאשש את הקשר בין שינה עמוקה ובין מחלת האלצהיימר, החוקרים ניטרו כ- 119 איש, בני 60 או מבוגרים יותר, אשר לא סבלו מירידה באיכות הקוגניטיבית שלהם.

לכל משתתף ניתן מוניטור נייד, לשם מדידת גלי מוח ומד תנועה, שהצמידו למפרק היד שלהם, ממש כמו שעון. במשך שבוע, המשתתפים נתבקשו לעקוב אחר איכות השינה שלהם בלילה ורמת העייפות שלהם במהלך היום, לתעד תנומות במהלך היום ואת שעות השינה הממוצעות שלהם.

במהלך השינה, המוח עובר חמישה שלבים שונים, כאשר אחר מהם משדר גלי מוח איטיים מאוד. השלב הזה הוא חיוני, לשם הנאה משינה איכותית ועמוקה, שתתרום לעירנות במהלך היום, לזיכרון חד יותר ואיכויות קשב וריכוז ממוקדות יותר.

החוקרים אף אמדו את כמות חלבוני העמליאויד-בטא וחלבוני הטאו, שנמצאו בנוזל עמוד השדרה ובמוח של המשתתפים במחקר.

לאחר התייחסות למשתנים נוספים כגון גיל, מגדר ותנועה במהלך השינה, המחקר העיד כי שינה שאינה כוללת גלים איטיים או כוללת כמות מועטה שלהם, מתקשרת באופן ישיר לרמות גבוהות יותר של חלבוני טאו וחלבוני עמילואיד-בטא, במערכת העצבים המרכזית וההיקפית.

מחסור בשינה משפיע על הבריאות

שינה מגרה שינויים במוח, שמסייעים לחזק את הזיכרון שלנו, לשמר אותו לטווח הארוך; אפילו שינה איכותית, אך מועטה – תביא לפגיעה בתפקוד של המוח.

הסיבה לכך היא שמערכת הניקיון של המוח פועלת בעיקר במהלך הלילה, בזמן השינה, במהלך שלב גלי המוח האיטיים. זהו שלב של שינה עמוקה מאוד, המתרחש לעיתים קרובות בראשית הלילה.

כאשר אנשים אינם נהנים משינה עמוקה או נהנים משלב הגלים האיטיים במהלך כל השינה, הם עשויים לסבול מרמות גבוהות מאוד של חלבוני טאו וחלבוני עמילואיד-בטא. אנשים מבוגרים הסובלים מדימנציה, נוטים לעיתים קרובות ליהנות מצלילות וזיכרון איכותי יותר במהלך היום, אך לסבול מתופעות הדימנציה יותר ויותר, ככל שהיום בא לקצו. במשך הלילה, יהיה להם הרבה יותר קשה להיעזר בזיכרון שלהם הן לטווח קצר והן לטווח ארוך.

החוקרים משערים, כי הסיבה לכך היא עלייה ברמות של חלבוני הטאו והרעלנים במוח במשך היום: ככל שהיום עובר, כך כמות הרכיבים הולכת ומצטברת במוח וכתוצאה מכך, הוא יזדקק לניקיון יסודי.

כיום, רוב האנשים הם “ינשופי לילה”, אשר מבלים את הלילה שלהם בעבודה, בלמידה או פשוט בחוץ, עם חברים, בני זוג או משפחה. לו רק היו יודעים כי בשל דילוג על שעות השינה שלהם, עם עשויים לסבול מהשלכות בריאותיות רציניות בטווח הארוך.

סיכון גבוה יותר לסבול מחולי

מחסור בשינה עשוי להגביר את הסיכון לפתח מחלות רבות, חלקן בעלות פוטנציאל מסכן חיים.

שינה היא חיונית לשם ביסוס הזיכרון שלנו ויצירת מקום חדש, שיאפשר ללמידה להתרחש. אנשים שסובלים מחוסר שינה, נוטים לסבול מדיכאון לעיתים קרובות או מתקשים לתפקד באופן מאוזן במהלך היום.

מעבר להצטברות הרעלים במערכת העצבים, מחסור בשינה עשוי להוביל למצב רוח שלילי וירוד, פגיעה באיכות של המטבוליזם שלנו, בבריאות והחוזק של מערכת החיסון שלנו ואף בבריאות של מחזור הדם שלנו.

חלק מהתופעות הבריאותיות הרבות שנדודי שינה מקדמים

סוכרת

מחלת הסוכרת היא מחלה הנפוצה מאוד בקרב האוכלוסייה הישראלית, כאשר כיום אחד מכל שבעה אנשים סובל מהמחלה ומעל גיל 65, כ- 20% מהאוכלוסייה לוקים בתופעה.

הסוכרת מתרחשת עקב כשל מסוים של גופנו ביחס להורמון האינסולין; או שהלבלב שלנו לא מצליח להפריש את ההורמון (סוכרת סוג 1) או שגופנו לא מצליח ליהנות מיתרונות ההורמון (סוכרת סוג 2), משום שפיתח תנגודת אינסולין – גופנו התרגל לרמות גבוהות של אינסולין במחזור הדם, לכן האינסולין “איבד מייחודו” וגופנו לא מצליח לנצל אותו לאותם תפקידים שבהם הוא סייע לו בעבר, כמו פירוק הסוכרים בגופנו.

מחסור באנרגיה הוא תסמין מוכר של המחלה: רמות נמוכות מדי של סוכרים יובילו למחסור באנרגיה, שיוביל לעייפות. גם רמות גבוהות של סוכרים שאינם מתפרקים כראוי, יביאו לעומס על הגוף שיביא לעייפות קשה.

כדי להימנע מהתופעה, כדאי לנו להקפיד על תוספי תזונה, תרופות ואף זריקות אינסולין בעת הצורך. שינויי אורח-חיים הם קריטיים במצב זה: פעילות גופנית ותזונה נכונה הממעטת בסוכר הן חיוניות לשם קיום חיים נוחים ונעימים לצד המחלה.

לחץ דם

לחץ דם בתקן הנורמה עומד על בין: סיסטולי – 90-130. דיאסטולי – 60-90.

לחץ הדם שלנו מושפע מתזונה לקויה, זקנה, השמנת יתר ועוד. בדרך כלל, לחץ דם הוא סימפטום למחלה ולא המחלה עצמה, לכן כדאי לנו להיוועץ ברופא בנוגע לסיבה, ממנה אנו סובלים מלחץ דם גבוה או נמוך מהרגיל. פעמים רבות, שינויים קלים בשגרה יכולים לתרום לשינוי גופני משמעותי עבורנו, כאשר מדובר בלחץ דם.

ואכן רוב האנשים סובלים מלחץ דם גבוה מסיבה כזו או אחרת. תסמינים נפוצים הם כאבים בחזה, עייפות, סחרחורות, כאבי ראש וקשיים בראייה.

אנו אף עשויים לחוות עייפות כתוצאה מהתרופות שרושמים לנו להתמודדות עם לחץ דם גבוה. כדי להימנע מהעייפות הזו, כדאי לנו להימנע מעישון, להקפיד על תזונה נכונה, פעילות גופנית ולחמוק ממעוררים נוספים כגון קפאין, מלחים או סוכרים. באותו אופן, כדאי לנו לנסות יוגה או מדיטציה כדי להקל על לחץ הדם שלנו ולתרום לאווירה רגועה שתביא לשינה.

השמנת יתר

שינה מועטה מתקשרת באופן ישיר לרמות נמוכות יותר של הורמון בשם לפטין, אשר מטרתו לעדכן את המוח כי אכלנו מספיק. שינה אף מסייעת להגדיל את רמות הגרלין – הורמון אשר מגרה את רמות הרעב שלנו. שינה ירודה עשויה לגרום לנו לאכול הרבה יותר, ממה שהיינו רוצים.

זאת ועוד, במהלך השינה גופנו מפרק שומנים וסוכרים, מטהר את כלל גופנו מלכלוך ומכין את מערכת העיכול שלנו ליום המחר. מעט שינה, תוביל למערכת עיכול מלוכלכת, עייפה וחסרת אונים, שתתקשה לעכל את המזון שלנו כראוי ואף תיאלץ להתמודד, עם הצטברויות הרעלים והשומנים, שגופנו לא פירק במהלך השינה.

בטווח הארוך, התופעות הללו מובילות להשמנת יתר ואף עשויות לפגוע במערכת העיכול שלנו באופן משמעותי.

הגיע הזמן לישון 

כדי ליהנות משינה איכותית, כדאי לכם לנסות וליישם את הטיפים הבאים:

  • הכינו את עצמכם לשינה – כדאי לכם לנסות ולהכין את הגוף והנפש שלכם לשינה, כבר שעתיים שלוש טרם השעה עצמה. באופן זה תוכלו להחליק למחזור שינה ביתר קלות.
    נסו להימנע ממתוקים, שתיית הרבה נוזלים או כל ממריץ אחר, התחמקו ממסכים או הפחיתו את רמות הבהירות של המסכים שלכם ודאגו לעמעם את האורות. ככל שתיהנו מחושך רב יותר, כך תוכלו להפריש יותר מהמלטונין (מוליך עצבי, המסייע לעייף אותנו ולתרום לגופנו ולנפש שלנו, שינה עמוקה ואיכותית).
    אף מומלץ התקלח במים חמים טרם השינה, משום שהמקלחת תורמת להרפיית השרירים ו”קוראת” לשינה ולמנוחה.

 

  • מחזור השינה האידיאלי עבורכם – יתכן ותופתעו לגלות, אך קיימות יותר אפשרויות שינה משנראות לכם לעין. רוב האנשים ישנים בין שבע לתשע שעות בלילה, כאשר המחזור הזה באמת מומלץ לאנשים שעובדים מהבוקר עד הערב. עם זאת, אנשים שעובדים מהבית או חווים יותר חופש בחייהם יכולים לישון גם 5-6 שעות בלילה.
    קיימים מחזורי שינה נוספים המציעים לישון פחות שעות במהלך הלילה ולישון מספר מסוים של תנומות שלא עולות על 25 דקות, במהלך היום. עם זאת, ההמלצה הרווחת היא לנסות לישון בלילה, בין השעות עשר לשתיים בלילה – בהן מופרש רוב המלטונין שלכם בדרך-כלל.

 

  • 90 דקותרבים מכם ודאי כבר יודעים זאת, אך כל מחזור של שינה-ערות שלנו עורך 90 דקות, שעה וחצי. מסיבה זו מומחים רבים ממליצים לנסות ולתזמן את מחזור השינה שלכם לכזה, שמוביל לשעת ערות בדיוק בתום מחזור השינה שלכם.
    אם אתם מתעוררים בין מחזורי שינה, רוב הפעמים הגוף או המוח לא סיימו לעבד אותם ולכן, אתם תחושו עייפים או חלשים יותר מהרגיל.
    כאשר אתם הולכים לישון לפי מחזור השינה, אתם תתעוררו בתום מחזורי השינה כלומר – בדיוק מוכנים לפעולה. מסיבה זו אתם תחושו ערניים יותר, קלילים יותר, חדים יותר ומוכנים יותר ליום לפניכם.

 

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

קיים סיכון כי מבוגרים הסובלים מנדודי שינה, יפתחו את תופעת האלצהיימר

חוקרים טוענים כי מחסור בשינה עשוי לגרום להצטברות של חלבונים מסוימים במוח שלנו מחסור בשינה התקשר למספר בעיות בריאותיות ולרבות לחץ דם גבוה ואלצהיימר. אם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן