גרסאת דסקטופ

קפה עשוי להאריך את חייהם של אנשים הסובלים ממחלות כליה

shutterstock_547416751

קפה עשוי להאריך את חייהם של אנשים הסובלים ממחלות כליה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

קפאין עשוי לשפר את התפקוד של מחזור הדם שלנו

יתכן ומעט קפאין הוא בדיוק מה שעל הרופא לרשום לחולי מחלות כליה כרוניות. לפי מחקר שנערך לאחרונה בהשתלת דיאליזה נפרולוגית, הזנת הגוף בכמויות גדולות יותר של קפאין עשויות להפחית את הסיכון של חולי מחלות הכליה הכרוניות לסבול מסיבוכים ואף מוות.

החוקרים מאמינים כי ההשפעה החיובית של הקפאין קשורה למחזור הדם שלנו, שכן קפאין ידוע ביכולתו לייעל את הפעילות של מחזור הדם.

 

תקציר המחקר

במהלך המחקר נאסף מידע מ- 4,863 אמריקאים הסובלים ממחלות כליה כרוניות, בין השנים 1999-2010, כחלק מסקר הבריאות והתזונה הבינלאומי. גם לאחר שהחוקרים שקלו משתנים אחרים כגון גיל, תזונה ומחלות אחרות, עדיין ניכר פחת בשיעור התמותה של המטופלים.

החוקרים חילקו את המטופלים לארבע קבוצות: הקבוצה הראשונה שתתה כמות של קפאין המשתווה לזו של תה קר; הקבוצה השנייה שתתה כמות של קפאין המקבילה לכוס קפה; הקבוצה השלישית שתתה כמות של קפאין המקבילה לשתי כוסות קפה ביום; בעוד שהקבוצה הרביעית שתתה 1,378 מ”ג של קפאין על בסיס יומי (משתווה למספר כוסות קפה ביום).

הקבוצה השנייה במחקר נהנתה מפחת של 12% בסיכון לסבול מסיבוכים או מוות, כתוצאה ממחלת כליה כרונית. הקבוצה השלישית נהנתה מפחת של 22%, בעוד שהקבוצה הרביעית זכתה לירידה של 24% בסיכון לסבול מסיבוכים או מוות.

מכך ניתן להסיק כי המטופלים שצרכו הכי הרבה קפאין נהנתה מרמת הסיכון הנמוכה ביותר. רוב המשתתפים בקבוצה הרביעית היו גברים לבנים, בעלי חינוך ברמה גבוהה והכנסות גבוהות. מהמחקר עלה כי הם אף סובלים מסיכון נמוך יותר לסבול משבץ, אך הם שותים יותר אלכוהול ולרוב נמצאו כמעשנים או כמעשנים בעבר, כאשר השוו ביניהם ובין אנשים ששתו פחות קפה.

יתכן מאוד כי יותר קפאין יסייע להפחית את התמותה של החולים, אך יש לזכור כי מדובר במחקר המבוסס על צפייה בלבד, לכן הוא לא מוכיח באופן מוחלט כי כאשר נשתה יותר קפאין, אנו בוודאות נפחית את הסיכון שלנו לסבול מסיבוכים או מוות, כתוצאה ממחלות כליה כרוניות. יש לערוך ניסוי קליני בנושא, שיאשש את הממצאים.

המחקר האחרון לא היה הראשון, בו הכירו בהשפעה החיובית של הקפאין על מטופלי מחלות כליה כרוניות. מחקר נוסף  שנערך מוקדם יותר השנה, מצא כי מחלת כליה כרונית מתפתחת לאט יותר, באנשים ששותים קפה על בסיס יומי.

 

כמה כדאי לשתות?

כמובן שאין לשתות יותר מדי קפה – הכול במתינות. שתייה מוגזמת של קפה מביאה עמה סיכונים רבים משל עצמה כגון מחלות לב וכלי דם, אך המשקה נמצא בטוח לשתייה עבור מטופלים הסובלים ממחלות כליה כרוניות.

אף על פי שהמחקר האחרון מאיר אור חיובי על הקפה, יש לשים לב לכמות שהמטופלים שותים: ישנם סיכונים שעשויים לאיים על חולי מחלות כליה כרוניות, במידה וישתו יותר מדי קפה, בדיוק כפי שהם מאיימים על שאר האוכלוסייה.

 

תשומת לב לצריכת הקפה

ישנם מטופלים הסובלים ממחלות כליה כרוניות אשר אשר אינם יכולים לעכל מוצקים ולכן, התזונה שלהם מתבססת על נוזלים בלבד. המטופלים הללו חייבים לדאוג לשים לב לכמות הקפה שהם שותים יום-יום, משום שמדובר בנוזל. יש לוודא כי הקפה עומד בדרישות התזונתיות היומיות של החולים ולהימנע משתייה מוגזמת, שתפגע בתזונה הקפדנית של המטופלים.

חולי מחלות כליה כרוניות חייבים לשים לב לרמות האשלגן בגופם, כך שיהיו נמוכות ככל האפשר. רוב האנשים שסובלים ממחלות כליה כרוניות ברמה בינונית, חריפה או חוו פציעה בכליות, זקוקים לתזונה המתבססת על פחות מ- 2,000 מ”ג של המינרל ביום. כל כוס קפה מכילה 116 מ”ג של אשלגן ואף יש לציין כי מאכלים רבים, לרבות ירקות ופירות, מכילים הרבה מאוד אשלגן. אם המטופלים ישתו מספר כוסות קפה יום-יום, יתכן מאוד כי הם יעברו את המגבלה הרצויה.

על חולי מחלות כליה כרוניות להשתדל לשתות פחות מ- 3 כוסות קפה ביום; זהו הטווח הבטוח. יש לציין כי קפה שחור מכיל מעט מאוד מלחים, חלבונים, זרחן, קלוריות או פחמימות ולכן, אם החולים בוחרים לשתות את הקפה שלהם שחור – יש להם הרבה פחות סיבות לדאגה.

לקפאין יש את היתרונות שלו, אך הוא אף עשוי להוביל לעליות חדות בלחץ הדם – מה שמאוד מסוכן עבור מטופלי מחלות כליות כרוניות.

בנוסף, כאשר המטופלים בוחרים לשתות נס קפה או הפוך ולשלבם עם חלב, שמנת וסירופים למיניהם, הם מוסיפים רכיבים שאינם בריאים לגופם לקפה. המרכיבים הללו עשויים להוות בעיה עבורם, משום שהם מעלים את רמות הזרחן והאשלגן בגופנו. שמנת מכילה בעצמה זרחן שנספג בגופנו מאוד בקלות, לכן יש להגביל אותו במידה ואנו סובלים ממחלות כליות כרוניות.

כאשר המטופלים צורכים קפה בחוץ, אף כדאי להם לשים לב לרכיבים שמוסיפים להם לקפה ולשאול אודותיהם, כדי להימנע מסכנות מיותרות.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

קפה עשוי להאריך את חייהם של אנשים הסובלים ממחלות כליה

קפאין עשוי לשפר את התפקוד של מחזור הדם שלנו יתכן ומעט קפאין הוא בדיוק מה שעל הרופא לרשום לחולי מחלות כליה כרוניות. לפי מחקר שנערך

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן