גרסאת דסקטופ

ריצה או הליכה? התשובה תלויה במטרה

ריצה או הליכה תמונה מאמר

ריצה או הליכה? התשובה תלויה במטרה

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

רבים ממליצים לשלב במהלך היום ריצה או הליכה טובה. שתיהן פעילויות שידועות בקסמיהן הבריאיים- ובצדק. הן מחזקות את גופנו, ואת האיברים הפנימיים (הלב, הריאות וזרימת הדם) מפחיתות מתחים, תורמות למצב הרוח שלנו וכמובן שורפות שומניים. אבל מה עדיף מבינהן? מה שורף? ומה מחטב? מבולבלים? בואו נעשה סדר.

תזוז ותהיה לי בריא

על סגולותיה של הפעילות האירובית אין עוררין. אנחנו מוצאים את עצמנו מרבית מהיום בישיבה במשרד. עוברים בין פגישות, או תקועים מול המחשב. הישיבה המרובה לא עושה עמנו חסד. לא לגוף ובנינו, גם לא ממש למצב הרוח. ההמלצה לשלב פעילות גופנית במהלך היום חשובה למאזן הגוף שלנו. היא שומרת על תפקוד תקין בגופנו, משפרת סיבולת לב ריאה, יוצרת תחושת אופוריה ותורמת משמעותית לירידה במשקל ושריפת קלוריות. פעילויות כמו ריצה או הליכה הן הפופלוריות. אין צורך לבזבז כספים מיותרים למכון הכושר, או לערוך חישובי לוז והתאמת סדר יומכם בהתאם למערכת חוגים, זה רק אתם ונעלי הספורט.

אז ריצה או הליכה?

עבור רבים ריצה נתפסת כמשהו מעיק, משהו קשה ואפילו מכאיב. הסיבה ככל הנראה טמונה בעברנו הרחוק- בצבא או אולי משיעורי הספורט כשהיינו ילדים. ריצה היא הפעילות הטבעית ביותר של האדם. עוד כשהיינו ילדים הריצה הייתה חלק נכבד ברוב המשחקים ששיחקנו. ריצה היא צורת התנועה המהירה ביותר. במהלך ריצה, בנקודת זמן מסוימת כל הרגליים נמצאות באוויר ואינן נוגעות בקרקע.יותר מזה ריצה היא יצר הישרדותי שקיים בנו, עוד מעברנו הקדום כשברחנו מחיית טרף או כשצדנו מזון מהטבע. מהצד השני קיימת ההליכה. אפשר לשלב אותה בדרך לעבודה, בטיול עם הכלב או אפילו בין סידורים חשובים. היא הפעילות הבסיסית, הטבעית והנוחה ביותר ותתפלאו גם היא טובה לנו לגוף. עם זאת רבים ירימו עליה גבה בטענה שהיא “נוחה מידי” ולא שורפת מספיק. האם השמועות נכונות?

לבריאות ונוחות, צאו להליכה

המון רופאים ממליצים על שילוב הליכה בחיינו, אולי בגלל שהיא נשמעת “לא מאיימת” אולי בגלל שהיא נגישה יותר ואולי כי היא עדיפה על רביצה מול מסך הטלוויזיה. אבל חשוב לדעת שההמלצות אכן נכונות. במספר מחקרים שנערכו בארה”ב (מאוניברסיטת צפון קרוליינה) מצאו שפעילות גופנית ממושכת ומתונה עדיפה על פעילות אינטנסיבית וקצרה בכל הנוגע למניעת מחלות לב.

במחקר אחר (Annals of Internal Medicine ,ביפן) בחנו את השפעת ההליכה על לחץ הדם שלנו, ומהמחקר נמצא שדווקא הליכה איטית ומתונה של יותר מ21 דק ביום מפחיתה משמעותית את הסיכון ללחץ דם גבווה.

בתוך שלל סגולותיה של ההליכה המתונה. מגיעה גם יכולתה להפחית ואף למנוע גידולים סרטניים. מתוך כתב עת רופאי שפירסמה ה”אונוקולגיה הקלינית” ערכו מחקר שבחן את השפעות ההליכה האיטית והמתונה על מצבם הבריאותי של חולים בדרגה מתקדמת שעברו כימותרפיה. והמחקר מצא שהליכה של שש שעות בשבוע בקצב של 3-4 ק”מש מיקסם את תוחלת חייהם ב50%.

לרוץ מהר לרוץ מהר

מרבית המוטבציה בקרב אלו שבוחרים בריצה היא הרצון לרדת במשקל, לשרוף מה שאכלנו ולהתחטב. ואכן ריצה היא אחת מהפעילויות הטובות ביותר לשריפת קלוריות שמקורן בשומן. בריצה נשרוף הרבה יותר קלוריות. ריצה שורפת כ50% קלוריות יותר מהליכה. (אם נלך על חישוב מדוייק יותר- דקת ריצה תשרוף 0.16 קלוריות ודקת הליכה כ 0.07 קלוריות). מעבר לשריפת השומנים העודפים. הריצה מחטבת- בפעילות כמו ריצה אנו נושאים את משקלנו, הפעולה למעשה שומרת לנו על מסת השריר ומסת העצמות, במהלך הריצה מופרש הורמון גדילה שתפקידו להאט את תהליכי ההזדקנות ברקמות הגוף שלנו ובכל לשמור על מסת השריר והעצם ולהתחטב.

אחת הסיבות שאנשים מתאהבים בריצה היא לתחושת ה”מסוגלות” שהגיעו אליה. הריצה מאמנת את התודעה, היא מאפשרת מיקוד, נחישות והתגברות על מכשולים ובכך משפרת את הבטחון העצמי ואת תחושת ההצלחה.

מה נכון לי?

התשובה תלויה טמונה במטרה שלנו. ואינדיבידואלית בין אדם לאדם. אם חשוב לכם לשפר את מצב בריאותכם שלבו הליכה נעימה בקצב אחיד ולאורך זמן. אם אכלתם יתר על המידה או שאתם מפנטזים להיכנס לגזרה הישנה ולשרוף כמה קלוריות צאו לרוץ. בכל הנוגע לגוף שלנו חשוב לשמור על איזון, לכו עם מה שמתאים לכם. כל תנועה עדיפה מרביצה על הספה ללא מעש.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

ריצה או הליכה? התשובה תלויה במטרה

רבים ממליצים לשלב במהלך היום ריצה או הליכה טובה. שתיהן פעילויות שידועות בקסמיהן הבריאיים- ובצדק. הן מחזקות את גופנו, ואת האיברים הפנימיים (הלב, הריאות וזרימת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן