גרסאת דסקטופ

שיטות מגוונות להתמודדות עם לחץ

shutterstock_1149712775

שיטות מגוונות להתמודדות עם לחץ

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

לחץ. כולנו חווים אותו בצורה כזו או אחרת: כשיש לנו מבחן לעשות ולא הספקנו ללמוד כפי רצינו, יום לפני החתונה או הלידה, כשחווים יותר מדי עומס במהלך היום, כשמאחרים לפגישה חשובה ולפעמים, כתוצאה מריב או ויכוח מיותר יותר מתמיד.

הלחץ הוא רגש שמסב את תשומת לבכם, בעודו מנסה לומר לכם “תאטו, קחו נשימה עמוקה ותטפלו בעצמכם”.

ועם זאת, פעמים רבות אנו לא מאפשרים לעצמנו לקחת את הרגע הזה: להרים את הטלפון ולפרוק את הכאב, להזין את הגוף, לשחרר את השחור…

הגיע הזמן ללמוד כיצד לעשות זאת, בלי לפגוע בלוח-הזמנים, בנו או באחרים. 

הושיטו יד לבני זוג, משפחה וחברים

החברים, בני הזוג והמשפחה – אכפת להם מאתנו יותר מכל! הם תמיד רוצים את הטוב ביותר בשבילנו ורק מחכים להזדמנות להקשיב ולסייע לנו בכל מצב.

לחץ שמסרב להיעלם היא תופעה לא נעימה ולא פשוטה, שאין לשמור בבטן בשום מצב. לכן מחובתכם למצוא מישהו שיהיה ל”איש הסוד” שלכם, עמו תוכלו לחלוק את התחושות המבעיתות שעוברות עליכם, המחשבות והקשיים עצמם. לומר את המילים בקול, כבר מסייע לנו להתמודד עם מצבים באופן איכותי יותר – משום שאנו לא לבד בסיפור עוד, יש לנו מערכת תמיכה, משענת, מרגוע.

העובדה שאנו עושים זאת בפני אנשים שאוהבים אותנו גורם לנו לחוש פגיעים, אך חזקים יותר; התגובות החיוביות והמנחמות, הייעוץ החם והתמיכה שנקבל יהוו כוח והתמודדות עבורנו לטווח ארוך, אשר בהחלט עשויים למנוע או להפחית את רמות הלחץ.

שרפו את הלחץ

פעילות גופנית תורמת לגוף מבחינה פיזית ומבחינה מנטלית – היא מסייעת להרגיע אותנו; משחררת בנו אגרסיות, לחצים ועומסים. היא גורמת לנו לחוש שלווים יותר לאחר מכן, תורמת לעלייה בתחושת הביטחון העצמי לטווח ארוך וירידה שתחושות לא נעימות כגון דיכאון ו/או חרדה.

בנוסף, הספורט יחזק אתכם מבחינה פיזית, יתרום אנרגיה לחייכם, יעייף אתכם לקראת הלילה ויעלה את הדימוי העצמי שלכם. זאת ועוד, פעילות גופנית מטיבה הפרשה של מוליכים עצביים, שתורמים למצב רוח חיובי יותר ולרבות סרוטונין ודופמין.

בתיאבון!

פעמים רבות, אנשים מוצאים את עצמם לחוצים ועייפים, פשוט משום שהם שכחו את ארוחת הבוקר או דילגו על ארוחת הצהריים.

כאשר גופנו סובל מחסך של מזון או נוזלים, הוא נכנס למצב של לחץ פיזי, שגורם לו להפריש יותר קורטיזול – הורמון הלחץ. כתוצאה מכך, התגובות שלנו הופכות לקיצוניות יותר, קשה לנו למקד את הקשב שלנו ופעמים רבות, אנו גם חווים הרבה מאוד לחץ, לעיתים ללא שום הצדקה.

כדי להימנע מכך, אל תימנעו מהגוף שלכם את הצרכים שלו! הקפידו להזין את גופכם בארוחות מלאות, המכילות 50% ירקות, 30% פחמימות ו- 20% חלבונים. זכרו לאכול גם ארוחות ביניים כמו אגוזים, ממרחים עם לחם או פירכיות ומיני נשנושים בריאים למיניהם, שיעזרו לכם לשמור על רמות אנרגיה אופטימליות במהלך היום.

גם אם אינכם בהכרח מרגישים רעבים, אך אתם כן מרגישים את היובש בגרון, את כאב הראש או את העייפות – נסו לשתות קצת מים ולהכניס משהו לפה.  

חשיבות הגישה החיובית

המוח שלנו פועל לפי דפוסים כלומר, כאשר אנו חווים אירוע מסוים פעם ראשונה, התגובה הזו משכפלת את עצמה באירועים דומים נוספים. באותו אופן, כאשר אתם נוטים להיות לחוצים במצב מסוים מספר פעמים – המוח שלכם יתפוס אותו כמלחיץ ויגרום לכם לחוש בהתאם.

במצבים כאלו, יש לנסות ולשנות את התפיסה הכוללת שלנו בחיי היומיום שלנו ולהחדיר מחשבות מרגיעות, מעודדות ומנחמות: אם אנו חשים לחוצים או לא נעים, ננסה לומר לעצמנו כי הכול בסדר, נפרק את הלחץ לחלקים ונבין מהו המקור שלו ברגע זה, ננסה לעודד את עצמנו ולהסביר לעצמנו כי אם אדם אחר מצליח להתמודד עם המצב – כך גם אנחנו, הכול בסדר ואין אנו במצב מסכן חיים, כפי שהגוף שלנו נוטה לחשוב.

במקום להשתלח או לכעוס על עצמכם, למדו לאהוב את עצמכם, לזכור כי אתם אף פעם לבד כי יש לכם את עצמכם. אם מישהו שאתם אוהבים לחוץ או עצוב, אתם ממהרים לנחם אותו, אז מדוע להלקות את עצמכם? לכן, כאשר אתם לחוצים ומפוחדים, נסו לדמיין כי אתם מנחמים אדם שקרוב אליכם, כדי להפנים כי עליכם לאהוב את עצמכם בדיוק כפי שאתם אוהבים את הזולת.

נקפיד להזכיר לעצמנו במהלך היום כי אנו אוהבים את עצמנו, כי אנו רגועים ושלווים וכי אין לנו שום סיבה לדאוג (לא בצורה מוגזמת, שכן לומר כל הזמן שהכול בסדר עשוי לגרום לנו להרגיש כי שום דבר לא בסדר) ולהאמין בכך. לנסות ולחשוב על רגעי עבר משמחים, אנשים שאנחנו אוהבים ולנסות להימנע ממחשבות לא נעימות, כעסים עצמיים או דיכאונות מיותרים. הכוונה ב”להתעלם” היא לא לדחוק לצד או להימנע, אלא להבין בצורה הגיונית לחלוטין כי הן מיותרות, כי הן מגבירות את הלחץ שלכם כרגע ואם הן כל כך חשובות – אתם תשובו אליהן במועד מאוחר יותר.

אם נקפיד על שגרה חיובית, לאט-לאט המחשבות השליליות והמאיימות יפחתו ואולי אף יתפוגגו לחלוטין.

מקלחת מרגיעה

אין כמו מקלחת חמה, שתסייע לכם לשטוף מעליכם את כל הלחץ המציק. מרגישים שהמחשבות ממשיכות לרדוף ולהעיק? המקלחת מסייעת להרפות! מבחינה רגשית, אנשים בדרך כלל תופשים מקלחת כפעולה מנקה ומטהרת, כך שכמו שהיא מנקה אתכם חיצונית, היא גם מנקה אתכם מבפנים.

גם באופן ביולוגי, החום של המקלחת מסייע להרפות את השרירים שלכם ולגרום לכם להרגיש רגועים יותר. אז קחו את הסבון ורוצו!

תקנו משהו

אי פעם הרגשתם קצת עצובים ופשוט החלטתם לשפר את ההרגשה שלכם, עם איזה משהו טעים או יפה וקטן? נכון שהרגשתם הרבה יותר טוב לאחר מכן, כמו כל הבעיות שלכם פשוט “התעופפו” מכם?! בדיוק.

כאשר אתם בוחרים לקנות משהו, אתם מרגישים שאתם מפנקים את עצמכם ולכן, אתם מרגישים טוב יותר. גם אם מדובר בשטות פשוטה, היא עדיין תגרום לכם להרגיש כמו דאגתם לעצמכם. ככל שתרצו את הפריט יותר, כך תאהבו את עצמכם יותר ותשכחו מהלחץ.

באותו אופן, אתם יכולים לפנק את עצמכם בארוחה טובה. אוכל הוא דבר מאוד מנחם ופעמים רבות, הגוף שלכם גם נכנס למצבי לחץ עקב רעב או משום שלא שתיתם מספיק מים במהלך היום. לכן, כדאי לכם לנסות ולהקפיד לאכול מסודר אם אתם מרבים לחוש לחוצים, משום שמזון מאוד מרגיע (בעיקר מאכלים עם מגנזיום, ויטמין B12 ומלטונין). 

פסטורליות

אם יש לכם רכב או שלגמרי במקרה אתם מהצפון, מהמדבר או מהים – בהחלט מומלץ לכם ללכת ולבקר שם.

כאשר אתם לחוצים, אווירת העיר רק מוסיפה על הלחץ: כל הרעש, כל האנשים… לו רק היה מקום שקט ורגוע…

טבע מעניק שלווה: המשחק של הרוח עם העלים, שבר הגלים, רוח המדבר החמה, הרחש הנעים של הטבע, הרוח העשירה בחמצן, השקט.

הטבע טומן בחובו הרבה רוגע, שכדאי לכם לשאוף ממנו. 

צחוק ושמחה

צחוק תמיד יגרום לכם לחוש מאושרים יותר, גם באופן ביולוגי: צחוק מסייע לגופכם להפריש אנדורפינים ודופמין, אשר גורמים לכם לחוש בטוחים יותר, מושכים יותר וכמובן – מאושרים יותר. האושר יחליף את הלחץ, כך שבהחלט כדאי לכם לנסות אותו כדי לעודד את עצמכם: נסו לקרוא בדיחות מצחיקות, להיתקל בדברים בכוונה, לעשות שטויות בכוונה, לראות סרטונים מצחיקים, לצחוק עם חברים… כל מה שמעלה לכם חיוך על הפנים. הייתם לחוצים בכלל? לא זוכרים…

חפשו את ההיגיון

אתם הם האנשים שכדאי לכם לשמוח עד הגג לראות, משום שאתם מהווים את ההשפעה הגדולה ביותר שלכם על עצמכם: מה שתחשבו יגרום לכם להרגיש בהתאם, מה שתאמינו יגרום לכם להרגיש בהתאם וכדומה.

כולם חווים תחושות לא נעימות ומלחיצות בחיי היום-יום שלהם, במיוחד אם הם חלק אינטגרלי מהמאה ה- 21 הקדחתנית.

האמת? לכם יש את כל הכוח בידיים שלכם – כעת זו העת שלכם להחליט, אם אתם רוצים “להרים את עצמכם מעלה” או “להוריד את עצמכם מטה”.

ככל שתשקעו עמוק יותר במחשבות על הלחץ, על הקושי ועל הגורמים ללחץ, אתם פשוט תוסיפו להערים על עצמכם תחושה שלא נעימה לכם. במקום, נסו להתחבר לעצמכם, למצוא מקום שרק שלכם. לחבק את הלחץ ולהתייחס אליו כמו אל חבר ולהבין, כי אתם בעצם מנחמים את עצמכם. אין לכם סיבה להמשיך ולחשוב את אותן מחשבות שמובילות אתכם לדפוסים של לחץ – רק דרך חשיבה אוהבת וחמה תתרום להורדה מידית של לחץ.

אתם יכולים להיות החברים הכי טובים שלכם או האויבים הכי מרירים שלכם. מה אתם בוחרים? 

כתבו

לפעמים, הרבה יותר פשוט להתמודד עם לחץ כאשר הוא כתוב על הדף לידכם. אז למה אתם לחוצים בעצם? קחו מיד דף ועת ותתחילו לרשום את כל הסיבות, כל הגורמים וכל האנשים שגרמו לכם לחוש לחוצים היום.

כתבו כיצד הייתם עושים אחרת, כיצד תהיו פחות לחוצים בפעם הבאה שמתרחש מקרה שכזה.

לאחר שתוציאו את הלחץ החוצה, אתם סוף כל סוף תוכלו לראות אותו שקוף, לפניכם. גם כאן, כדאי לכם לאמץ אותו ללבכם, משום שזו תחושה שהיא חלק בלתי-נפרד מחיי האדם. אין סיבה לפחד ממנה.

פעולות מרגיעות, שחרור ונשימות עמוקות

כדי להצליח להתמודד עם סיטואציות מלחיצות, ראשית עלינו ללמוד לייצב את עצמנו במהלך היום – מעבר למחשבות מרגיעות, עלינו לנסות להטמיע שלווה ורוגע בכל תחום בחיינו.

אם אתם יודעים כי אתם בדרככם לסיטואציה מלחיצה, נסו לקחת מספר נשימות עמוקות לפני שאתם מגיעים אליה. בנוסף, הקפידו להבהיר לעצמכם כי “אין לי ממה לדאוג, אין לי ממה לפחד, הכול בסדר ומדובר רק ב- X”; שעשיתם כבר הרבה פעמים או שכל אדם אחר עשה וכיוצא מכך – גם אתם יכולים, משום שאתם בדיוק כמו כל אדם אחר ואתם יכולים להתמודד עם כל אשר נקרה בדרככם.

כדי להטמיע שלווה ורוגע ביומיום שלכם, כדי להימנע מלחץ כתוצאה מסיטואציות בלתי-צפויות, בנוסף למחשבות המרגיעות, נסו לבצע פעילויות מרגיעות: מדיטציה, אומנויות לחימה, חופשה, ספא, ביטוי הרגשות שלכם באמצעות כתיבה, שיחה בה אתם מדברים על המכאובים, הדאגות והלחצים שלכם… כל דבר העולה על רוחכם כאשר בסופו – אתם חשים שלווים יותר. ככל שתקפידו להטמיע רוגע והיגיון בשגרת היומיום שלכם, כך תהיו רגועים ושקולים יותר בפועל בכל מצב.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

שיטות מגוונות להתמודדות עם לחץ

לחץ. כולנו חווים אותו בצורה כזו או אחרת: כשיש לנו מבחן לעשות ולא הספקנו ללמוד כפי רצינו, יום לפני החתונה או הלידה, כשחווים יותר מדי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן