גרסאת דסקטופ

שלושה גורמים אשר מגבירים את הסיכון של נשים לסבול מהתקף לב – יותר מגברים

shutterstock_292634588

שלושה גורמים אשר מגבירים את הסיכון של נשים לסבול מהתקף לב – יותר מגברים

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

חוקרים החלו לגלות לאחרונה כיצד גורמי הסיכון משפיעים על נשים, לעומת גברים

לחץ דם גבוה, סוכרת ועישון הם מגורמי הסיכון הפופולריים ביותר להתקף לב. השאלה היא אם הם משפיעים כל גבר ואישה באותו אופן. כעת, לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בבריטניה, באוניברסיטת אוקספורד, נמצא כי גורמי הסיכון הללו הביאו לעלייה בסכנה של גברים ונשים לסבול מהתופעה – כאשר נראה כי הם עשויים להשפיע על נשים באופן חריף בהרבה.

החוקרים העריכו את הנתונים של יותר מחצי מיליון איש, שנרשמו למאגר המידע של האומות המאוחדות, ביובנק. הם מצאו כי נשים שסבלו מלחץ דם גבוה, אף סבלו מסיכון גבוה ב- 83% לסבול מהתקף לב, לעומת גברים. עישון העצים את הסיכון לסבול מהתקף לב ב- 55% יותר בנשים, לעומת גברים. אף סוכרת סוג 2 הגבירה את הסיכון של נשים לסבול מהתקף לב ב- 47% יותר, בהתייחס גברים.

החוקרים עדיין אינם בטוחים בסיבות לממצאים הללו, אך מציינים כי עליהם לבחון גורמים נוספים שמשפיעים על האחוז הסופי, כמו משך החשיפה לגורמים מסכנים כמו עישון או סוכרים. באותו אופן, יתכן מאוד שחלק מהמטופלים גילו על המחלה שלהם בשלב מאוחר יותר ולכן, החלו טיפול בשלב חמור יותר במצבם הבריאותי, לעומת אנשים שהחלו את הטיפול בשלבים הראשונים של התופעה.

למרות זאת, הממצאים הללו מהווים תזכורת מהותית לחשיבות אורח-החיים הבריא, אשר נטול עישון, סוכרים לא בריאים או כמויות מוגזמות של מלחים וכתוצאה מכך, נטול גורמי סיכון מעין אלו או לכל הפחות, מטרתו לנסות ולמתן אותם ככל האפשר.

נשים נודו ממחקרים רבים בעבר

מחלות לב וכלי דם הם הגורם המוביל למוות כיום, בעבור גברים ונשים כאחד. למרות זאת, במשך עשורים רבים, מחקרים אודות מחלות לב כללו יותר גברים מאשר נשים. בחלק מהמקרים, מדענים טוענים כי הם לא כללו נשים משום שהם חששו כי הטיפולים אגרסיביים מדי ובמידה ואישה בהיריון, הטיפול עשוי לפגוע במשתתפת או בעובר. בנוסף, מסתבר כי השינויים ההורמונליים שחוות הנשים על בסיס קבוע, כתוצאה מהמחזור החודשי, עשויות לפגוע בתוצאות המחקר; לחוקרים הרבה יותר קשה לאסוף מידע מהימן ולנתח אותו כראוי, כאשר מדובר באוכלוסייה נשית בעקבות זאת.

כתוצאה מהסיבות הללו, רוב המחקרים שנערכו ביחס למחלות לב נערכו בעיקר על אוכלוסיית הגברים, כברירת מחדל. אך כיום לא ניתן להתעלם מהראיות כי מין ומגדר, אכן משפיעים על האופן שבו מתפתחת מחלת לב ומשפיעה על המטופל/ת.

עד היום, ההנחה בקהילה הרפואית בכלל ובקהילה הקרדיולוגית בפרט הייתה שלא נמצא כל הבדל בין גבר לאישה ולכן, אם המחקר נערך על גברים בלבד, התוצאות עדין חלות על שני המינים. לא נמצא צורך לבדוק נשים בהשוואה.

כיום החוקרים עומדים על טעותם; המחקר האחרון מדגיש כי קיימים הבדלים פיזיולוגיים משמעותיים בין גברים ונשים וכי ההשפעה של גורמי סיכון מסוימים על נשים היא חמורה יותר, לעומת גברים.

אף על פי שהמחקר האחרון מעיד על התקדמות, יהיה על החוקרים לפעול לשם קידום החקר אודות מחלות לב ביחס לנשים ובעיקר – אודות ההבדלים המגדריים בהתפתחות ובהתבטאות של התופעות.

יש לציין כי חוסר האיזון המגדרי במחקרים עד היום אף נבע מהעובדה שעיקר הפרטים שפונים לביצוע מחקרים, הם גברים. נשים מבוגרות לרוב בוחרות להימנע ממחקרים וניסויים קליניים חדשים, יהיה להן קשה יותר להגיע אליהם ופעמים רבות הן פשוט לא יתעניינו בנושא.

בנוסף, רוב הנשים שכן מתעניינות במחקרים יחפצו לדבר עם אנשים אחרים שעברו מחקרים ועם החוקרים עצמם ביתר פירוט, לפני שהן מסכימות להשתתף. בחלק מהמקרים, חלון הזמן לגיוס המשתתפים עשוי להיסגר לפני שהנשים יספיקו להשלים את התהליך וכתוצאה מכך, הן פשוט לא יירשמו.

כדי לטפל בקשיים הללו ובסוגיות אחרות בנושא, החוקרים מציעים לנסות ולעודד מעורבות קהילתית במחקרים ואף בשלבי הפיתוח של המחקרים עצמם, כדי לגרום לאנשים להתוודע למחקרים ולמטופלים לחוש מעורבים יותר, גם אם הם לא מתכננים את המחקר שבו הם ישתתפו.

לנהל נכון את גורמי הסיכון

זהו לא המחקר הראשון שמצא כי גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם משפיעים יותר על נשים, מאשר על גברים; הממצאים כי עישון, לחץ דם גבוה וסוכרת סוג 2 עשויים להוביל להתקף לב קודם בנשים ולאחר מכן בגברים, ידועה זה מכבר.

יש לציין כי ישנם גורמים מגדריים ספציפיים, שעשויים להגביר את הסיכון להתפתחות של מחלות לב וכלי דם בנשים. דוגמא נפוצה היא סיבוכים בהיריון כגון לחץ דם הריוני, סוכרת הריונית, לידה מוקדמת או מצב בו התינוק נולד פג, אשר פעמים רבות עשויים להוביל למחלות לב. גם מחלות כגון סרטן השד, דלקת פרקים אוטואימונית וזאבת לרוב יעצימו את הסיכון של נשים לסבול ממחלות לב וכלי דם.

בכדי ללמוד כיצד לנהל את גורמי הסיכון הללו, כדאי לנו להיוועץ ברופא שלנו בנושא. בנוסף, תזונה נכונה, פעילות גופנית ושינה מרובה הם הרגלים שכדאי לשפר לטובה מגיל מוקדם: ככל שנקפיד לטפל בגיל שלנו בשנות ההתבגרות והבגרות, כך קטנים הסיכויים כי נסבול ממחלות לב וכלי דם או סיבוכים שמובילים אליהן, לעת זקנה. אף מומלץ כי נימנע מגורמי סיכון כגון עישון, אלכוהול ברמה מוגזמת או חשיפה מוגזמת לשמש.

כדאי לנו להפיץ את הבשורה, כך שיותר ויותר נשים יוכלו לטפל בעצמן בשלב מוקדם בחייהן. יתכן מאוד כי שינוי ההרגלים לטובה, יתרום לחיים ארוכים ובריאים יותר.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

שלושה גורמים אשר מגבירים את הסיכון של נשים לסבול מהתקף לב – יותר מגברים

חוקרים החלו לגלות לאחרונה כיצד גורמי הסיכון משפיעים על נשים, לעומת גברים לחץ דם גבוה, סוכרת ועישון הם מגורמי הסיכון הפופולריים ביותר להתקף לב. השאלה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

מאכלים מנקי רעלים

כאשר אנו סובלים מ”קיבה רדומה”, לעיתים נופתע לגלות כי הרעלנו אותה. לעיתים אנו מתקשים להטיל

דילוג לתוכן