גרסאת דסקטופ

שמן קנאביס עשוי להפחית תסמינים של תופעת קרוהן

shutterstock_765687940

שמן קנאביס עשוי להפחית תסמינים של תופעת קרוהן

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

במחקר קטן, מטופלים העידו כי שימוש בשמן קנאביס תרם לירידה בחומרת התסמינים, שהעפילו על חייהם כתוצאה ממחלת קרוהן

מחלת קרוהן היא תופעה קשה, שמשפיעה על יותר מ- 20,000 ישראלים כיום, שמהווים כיותר מ- 50% מהחולים, שסובלים ממחלות מעיים דלקתיות בארצנו.

מחלת קרוהן היא תופעה דלקתית באזור המעיים, שמאופיינת על ידי דלקתיות, שעשויה להשפיע על כל חלק בדרכי העיכול שלנו, אך לרוב היא “מתמקמת” באזור המעי הדק שלנו.

סימפטומים עשויים לכלול שלשול דמי, חום, דימום רקטאלי וכאבים באזור הבטן העליונה והתחתונה.

רוב המטופלים מקבלים טיפול תרופתי, שמטרתו לסייע ולשלוט ברמות הדלקתיות בגוף. במקרים חריפים, החולים נוטלים סטרואידים במשך תקופה קצרה, אשר בעלי תופעות לוואי רבות. כל מטופל מגיב לטיפול באופן שונה, לכן עד היום לרופאים לא תמיד פשוט לדעת, כיצד להביא להקלה אופטימלית.

בפעם הראשונה בעולם, נערך מחקר ייחודי שמצא, כי קנאביס מסייע להביא לנסיגה קלינית של יותר מחצי מהמטופלים, לאחר שמונה שבועות של טיפול בלבד. במילים אחרות, טיפול באמצעות קנאביס סייעה להקל על הדלקתיות והתסמינים של המטופלים.

המחקר נערך ממש כאן בארצנו, אך עדיין אין מידע עדכני שלו באתרי המחקרים השונים. הוא נערך בהנהגתה של הרופאה תמנע נפתלי – מומחית לגסטרואנטרולוגיה וכיום, סגנית מנהל מכון הגסטרו בבית החולים מאיר.

תמנע נפתלי החלה לערוך מחקרים בנושא קנאביס לפני שנים. תשומת לבה הוסבה לנושא, לאחר שמטופלת שלה שבלה ממחלת קרוהן חמורה, סיפרה לה כי קנאביס סייע לשפר את מצבה הבריאותי באופן משמעותי.

מאז אותו יום גורלי, תמנע החלה חוקרת את הנושא באופן נרחב, כאשר המחקר האחרון שערכה לפני יותר משנה, העיד כי עישון קנאביס אכן מסייע לשפר את מצבם של חולי קרוהן.

במחקר החדש, גויסו כ- 46 מטופלים שסובלים ממחלת קרוהן ברמה בינונית-חמורה. חומרת המצב של המטופלים ואיכות החיים שלהם תועדו טרם המחקר, תוך כדי המחקר ולאחריו.

כדי להביא לתוצאות המדויקות ביותר, הדלקתיות במעיים נבחנה באמצעות אנדוסקופיות ובאמצעות אמידת הדלקתיות שנמצאה בדם ובצואה של המשתתפים.

חלק מהמטופלים נטלו תרופת פלצבו, בעוד שלאחרים ניתן שמן קנאביס, המכיל 15% של קנאבידול (Cannabidiol, CBD) ו- 4% של טטראהידרוקנאבינול (Tetrahydrocannabinol, THC); שני רכיבים המצויים בכמות נאה בשמן קנאביס דרך קבע.

המחקר הוצג בפני הוועדה האירופאית לגסטרואנטרולוגיה בשבוע האחרון. נפתלי מכירה בעובדה כי כמות המשתתפים במחקר הייתה קטנה, אך מדגישה כי בהמשך התהליך, השאיפה היא להביא למחקרים הכוללים יותר אנשים ואף נערכים תקופה ממושכת יותר.

הקלה בתסמינים

לאחר חודשיים, החוקרים סיפרו כי המשתתפים שניתן להם שמן קנאביס, חוו שיפור משמעותי במצבם: הסימפטומים שלהם פחתו ואיכות החיים שלהם השתפרה.

65% מהמטופלים שהשתמשו בשמן קנאביס בקפדנות, נהנו מנסיגה מוחלטת של התסמינים המעידים על המחלה, לעומת 35% מהמטופלים שנטלו פלצבו בלבד.

השימוש בקנאביס אף סייע להקל על התסמינים הקשים ביותר ולרבות שלשולים, הגברת התיאבון וייעול העיכול של מאכלים רבים (חולי קרוהן מתקשים לעכל את רוב המזון, כתוצאה מהמחלה).

מה שהפתיע את נפתלי יותר מכל, היה שלמרות השיפור המשמעותי במצבם של המטופלים, לא נמצאו הבדלים בין המצב הדלקתי ממנו סבלו המטופלים שנטלו שמן קנאביס ובין המטופלים, שנטלו את תרופת הפלצבו בלבד.

העובדה הזו מפתיעה מאוד, משום שקנאביס ידוע באיכויותיו האנטי-דלקתיות. זאת ועוד, אם ההשפעה האנטי-דלקתית של הצמח איננה זו שמקלה על החולים, מה כן?

נפתלי טוענת כי המחקר האחרון מעיד כי השיפור בסימפטומים של המטופלים, ככל הנראה איננו נובע כתוצאה מהאיכויות האנטי-דלקתיות של הקנאבידול, אך כדי לדעת מה כן, יש לבצע מחקרים נוספים וארוכים יותר. ככל שהמחקר ארוך יותר, כך נוח לחוקרים לבחון את השינויים שהמטופלים חווים, כתוצאה משימוש בתרופה, צמח או תוסף מסוים.

זו לא מריחואנה

עיקר שמן הקנאביס שמופק היום, לצורך שימוש רפואי, מקורו בצמח ההאמפ. אף על פי שקיים קשר משפחתי בין מריחואנה ובין האמפ, קיימים הבדלים ספציפיים ביניהם.

בעוד שגידול המריחואנה מטרתו להכיל כמויות גדולות של THC (החומר שגורם לתחושת ההנאה במהלך עישון קנאביס), גידול ההאמפ מתמקד בייצור איכותי ומאוזן של צמח. כלומר, רוב שמן הקנאביס אמנם לא ישפיע על המצב המנטאלי שלנו, אך הוא בעל השפעות חיוביות רבות.

האמת היא שהגוף שלנו מייצר כימיקלים דמויי קנאביס באופן טבעי (קנאבינואידים). אנו קולטים את הכימיקלים שגופנו מפיק באמצעות קולטנים המרושתים לאורך כל הגוף שלנו; CB-1 ו- CB-2.

שמן הקנאביס נקשר ביעילות לקולטנים הללו ועל ידי כך, מסייע להקל על כאבים ודלקתיות בכל גופנו.

הגורם לא ידוע

מחלת קרוהן מלווה בסיבוכים חריפים כגון סיכון גבוה לפיתוח זיהומים בקטריאליים, תזונה לקויה שמובילה לחסכים תזונתיים משמעותיים, קשיי עיכול מגוונים ואולקוסים.

60%-75% מחולי הקרוהן יעברו פרוצדורה ניתוחית במהלך חייהם, כתוצאה מסיבוך כזה או אחר, בהתאם לחומרת המצב של המטופל והמיקום שבו מצויה הדלקת (מחלת קרוהן יכולה להיווצר בכל אזור לאורך דרכי העיכול שלנו, כאשר לרוב היא מתפתחת במעיים).

כיום הגורם למחלה איננו ידוע, אך כן ידוע כי מדובר במחלה כרונית, שעלולה להתפתח כתוצאה ממספר גורמים או שילוב שלהם כגון תורשה, זיהום בקטריאלי או וירלי או תגובתיות יתר של מערכת החיסון שלנו.

איננו מרפא

כפי שציינו, חולי קרוהן רבים נוטלים אנטיביוטיקה ו/או סטרואידים למשך תקופות מסוימות לאורך חייהם, כדי ליהנות מהקלה בסימפטומים.

נפתלי הזהירה כי הטיפולים הללו עשויים להופיע לצד תופעות לוואי רבות כגון סיכון גבוה יותר להיחשף לזיהומים, תגובות אלרגיות ולעיתים רחוקות, התפתחות של מחלה אוטואימונית ואת סרטן מסוג לימפומה (של מערכת הלימפה).

מחקר שנערך לאחרונה, מציע כי שמן קנאביס הוא בעל ערך בטיחותי גבוה מאוד, אינו מלווה בתופעות לוואי רציניות ונוח לשימוש, במיוחד בהשוואה לתרופות.

יש לציין כי אף אחד מהטיפולים הללו, כולל שמן קנאביס, איננו מהווה מרפא למחלה.

עם זאת, שמן קנאביס עשוי לשפר את איכות החיים של רוב המטופלים שסובלים ממחלת קרוהן. מסיבה זו, כיום ישנו מספר הולך וגודל של מטופלים, שפונים לקנאביס לשם התמודדות עם קרוהן בפרט ומחלות מעיים בכלל.

המטופלים מאמצים את הטיפול לחייהם במקום או לצד טיפול תרופתי, משום שהוא מסייע להם להרגיש טוב יותר. פשוט מאוד.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

שמן קנאביס עשוי להפחית תסמינים של תופעת קרוהן

במחקר קטן, מטופלים העידו כי שימוש בשמן קנאביס תרם לירידה בחומרת התסמינים, שהעפילו על חייהם כתוצאה ממחלת קרוהן מחלת קרוהן היא תופעה קשה, שמשפיעה על

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

מאכלים מנקי רעלים

כאשר אנו סובלים מ”קיבה רדומה”, לעיתים נופתע לגלות כי הרעלנו אותה. לעיתים אנו מתקשים להטיל

דילוג לתוכן