גרסאת דסקטופ

תזונה נכונה לכבד נקי

shutterstock_426080326

תזונה נכונה לכבד נקי

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

הכבד נחשב לאיבר השני בגודלו בגופנו (קילו וחצי). הוא נחשב לאיבר היחידי אשר יכול לחדש את עצמו כלומר, אם הוא סובל ממחלה מסוימת וחלק ממנו נפצע ומת, באפשרותו להצמיח את החלק המת מחדש! באופן זה ניתן לבצע השתלות כבד בקלות, שכן גם אם נאבד עד שני שליש מהכבד שלנו, תוך פחות מחודש נמצא את עצמכם עם כבד חדש ומוכן לעבודה.

לכבד אינספור תפקידים בגופנו, גם עבור מערכת העיכול וגם עבור מערכת החיסון והלימפה: תפקידו העיקרי של הכבד הוא לסנן את הדם אשר מגיע מאזור הכליות, מלוכלך וספוג ברעלנים. לאחר תהליך הסינון, עליו להשיב אותו למחזור הדם, נקי ומוכן להתחיל את המחזור מחדש.
עיקר הרעלים, הלכלוך, הכימיקלים, האנטיביוטיקה והפסולת בגופנו עוברים דרך הכבד לשם טיהור או מתפרקים בסיוע הכבד, כך שיוכלו להיפלט מחוץ לגופנו. הכבד אף מייצר את נוזל המרה אשר הכרחי עבור תהליך העיכול.
באשר למערכת החיסון, הכבד מאחסן בעבורה ויטמינים ומינרלים עודפים כדי שתוכל להיעזר בהם בעת הצורך, הוא אחראי לייצור חלבוני גדילה, מייצר תרכובות קרישה אשר תורמות להיצמדות טסיות דם במקרה של פציעה ומסייע לנו לשמר אנרגיה על ידי אחסון גלוקוז, פחמימות ושומנים לעת הצורך.

הכבד הוא איבר מאוד עמוס, אשר פעמים רבות מתקשה לעמוד בכל הצרכים שגופנו מטיל עליו. בשל ריבוי תפקידיו, ניכר כי הכבד הוא חיוני לבריאותנו ולתפקוד הכולל של גופנו. כדי לשמור על בריאותו לאורך השנים, כדאי לנו לשלב בתזונה שלנו מאכלים ספציפיים, שמסייעים לו לבצע את תפקידיו ואף תורמים למנוחתו.

כורכום

הכורכום המוכר לכולנו כצמח תבלין, טומן בחובו את החומר הפעיל כורכומין. נמצא כי הכורכומין טומן בחובו מספר לא מבוטל של נוגדי חמצון, רכיבים אנטי-דלקתיים, סיבים תזונתיים, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין C, סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן ואשלגן.
כל הטוב הזה מסייע לכורכומין להביא לזירוז פעולתם של אנזימים שמטרתם לנקות את הכבד שלנו מחולי, רעלים, מוטציות סרטניות או הצטברויות של שומנים לא בריאים. הוא אף מייעל את תהליך השחזור התאי של הכבד במידה וניזוק ומסייע להביא אותו לתפקוד אופטימלי.
לצד זאת, הכורכומין משתתף בתהליכי העיכול ותורם לזירוזם. הוא אף מסייע לווסת את הפעילות של מערכת החיסון שלנו ולהתמודד עם פולשים או גורמים המזיקים לגופנו. בפעולות אלה הוא בעצם “מעמיס על גבו” פעולות רבות שלהן הכבד דואג בדרך-כלל ועל ידי כך, מסייע לאיבר העמוס ביותר בגופנו ליהנות ממנוחה קלה.

אבוקדו

האבוקדו עשיר בנוגדי חמצון (אלפא-קרוטן, בטא-קרוטן, בטא-קריפטוקסנטין, זאקסנטין, לוטאין…), קרוטנואידים, הוויטמינים C ו- E וחומצות שומן כגון אומגה 3 ואומגה 9.
גלוטתיון הוא אחד מנוגדי החמצון הבולטים המצויים באבוקדו. ניתן למצוא אותו גם בתרד, פטרוזיליה, שום, אספרגוס, ברוקולי, ביצים חיות ועוד. הגלוטתיון מסייע בניקוי עיקר הרעלים בגוף על ידי ניקוי הכבד, ייעול פעולתם של חלבונים שונים (כך שגופנו יוכל לייצר מהם אנזימים, מוליכים עצביים ו/או הורמונים שונים) ומתן סיוע בתהליך העיכול, על ידי ביצוע תהליך חיזור (מחזור) לוויטמינים חסרי אלקטרונים כגון ויטמינים E, C, ו- A. על ידי כך, הוא מסדיר את הפעילות שלהם ומביא לתהליך עיכול מהיר יותר. כלל הפעולות הללו הן פעולות שהכבד מבצע ולכן, גם במקרה זה הכבד שלנו זוכה למנוחה שאיננה רגיל אליה. בנוסף, הגלוטתיון דואג לנקות היטב את הכבד, כך שיוכל לפעול באופטימליות בתום ה”הפסקה”.

לימון

הלימון עשיר בוויטמין C (יותר מתפוזים!), אשלגן, נחושת, מגנזיום וכמות סבירה של סיבים תזונתיים. הלימון מסייע לכבד על ידי “הושטת עזרה” בעבודת ניקוי הגוף בכלל ופרט, תורם לניקוי הכבד והמעיים. הדבר מפחית מעומס העבודה של הכבד ומאפשר לו לנוח.
לכבד שלנו אינספור תפקידים, אך המהותי ביותר הוא סינון הדם. עם זאת, טיפול בתהליך העיכול עומד בראש סדר העדיפויות, בעיקר במצבים של עומס ובעיקר משום שללא טיפול זה, רעלנים ממערכת העיכול עשויים לחדור למחזור הדם שלנו. כלומר העזרה שהלימון תורם לכבד מעניקה לו זמן, שהוא יכול לנצל לתפקידים מהותיים יותר.
הלימון אף עשיר בוויטמין C, נוגד חמצון חזק וויטמין המסיס במים, אשר משנה את מצב הצבירה של הרעלים מגזים לנוזלים. לגופנו הרבה יותר פשוט לפלוט נוזלים רעילים ולכן הוא יוכל לבצע את הפעולה ללא התערבותו של הכבד.
בנוסף, המבנה האטומי של הלימון זהה לזה של מיצי העיכול של הכבד. תכונה זו מסייעת לו להביא לתהליך עיכול איכותי ואף לגרות את הכבד להפריש יותר מיצי מרה מהרגיל, כדי לייעל את תהליך העיכול.

סלק

הסלק עשיר באשלגן, סידן, ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B ובייחוד חומצה פולית (9B), זרחן, מעט מגנזיום, פלבנואידים (נוגדי חמצון מתרכובות צמחיות אנטי-דלקתית המסייעות בניקוי רעלים ודלקות), נוגדי חמצון ומעט סיבים תזונתיים.
בזכות נוגדי החמצון (לרבות פלבנואידים) והסיבים התזונתיים המצויים בו, הסלק מפתה את הכבד לייצר אנזימים ומיצי מרה, אשר מסייעים להפחית את רמות הכולסטרול בגופנו, לתרום לניקוי הכבד ופינוי המזון והרעלים ממערכת העיכול והחוצה, להתמודד ביעילות עם תופעת הרדיקלים החופשיים, לתרום לניקוי הרעלים והלכלוך המצויים בכבד ובמעיים ולהפחית את רמות הדלקתיות בגופנו. נוגדי החמצון והסיבים פועלים יחד עם הכבד לשם ביצוע תהליכי הניקוי של הגוף והסינון של הדם מהכליות, חזרה למחזור הדם.
הסלק אף עשיר בחיידקים פרוביוטים – חיידקים הטובים להם המעיים שלנו זקוקים כדי לשפר את תהליך העיכול. ככל שתהליך העיכול יהיה פשוט יותר עבור הקיבה והמעיים, כך יאלץ הכבד להתערב פחות ויהיה באפשרותו להתפנות לתפקידיו העיקריים.

ברוקולי

הברוקולי עשיר בוויטמין A, ויטמינים מקבוצת B, מקור מצוין לוויטמין C, ויטמין K, סידן, זרחן, אשלגן וברזל.
הברוקולי נחשב לירק בעל ריכוז גבוה של מינרלים וויטמינים, לכן הוא מסייע בעת ניקוי הגוף ומפחית את רמות הכולסטרול בדם, אנטי-דלקתי, מחזק את העצמות, מסייע בעת שריפת שומנים ועל כן נחשב מעולה להרזיה בריאה ותורם לניקוי ושיקום הכבד.
הברוקולי מכיל שפע נוגדי חמצון וביניהם הגלותטיון, המסייע לכבד בפירוק רעלנים המגיעים מתהליך חילוף החומרים, מתח, תזונה לקויה וכימיקלים רעילים אקסוגניים .נוגדי החמצון אף מצמצמים את נזקי הרדיקלים החופשיים בגוף ועל ידי כך מווסתים את פעילות המערכת החיסונית, המהווה חלק מתחום האחריות של הכבד.
בנוסף, ירקות ממשפחת המצליבים ושום מכילים גופרית – מינרל המספח אליו רעלים ומסייע לכבד בשלב ניקוי הרעלים, בו הופכים הרעלים למסיסים במים במקום מסיסים בשומן. תהליך הכרחי זה מאפשר לסלק את הרעלים מהגוף באופן יעיל ומהיר יותר.

תפוחים

התפוח מכיל סיבית תזונתיים, אשלגן, ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין A ומעט מכל השאר. בשל מרקמו, התפוח נחשב יעיל לניקוי שיניים. הוא אף מסייע להביא לעיכול תקין, מחזק את המערכת החיסונית, מפחית את הכולסטרול בדם, מכיל רכיבים אנטי-סרטניים ונחשב לפרי ממריץ ומעורר.
התפוח אף עשיר בסיבים מסיסים הקרויים פקטין, אשר אף מסייעים להביא לספיגה יעילה יותר של נוזלים במעיים ועל ידי כך, הופכים את תהליך ניקוי מחזור הדם ותהליך העיכול ופינוי הרעלים לפשוטים יותר (הנוזלים מקלים על תהליך העיכול והפינוי). הדבר גורם לכבד להתאמץ פחות כדי לפנות רעלים או לסנן את הדם שלנו מכולסטרול. גם בננות מכילות פקטין.
בנוסף, התפוח מכיל חומצה מאלית – הגורם האנטי-סרטני המצוי בו, אשר מסייע לנקות רכיבים סרטניים ורעלים נוספים מהגוף לצד הכבד שלנו.

כרוב

הכרוב עשיר בוויטמין C, זרחן, סידן, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין A, מעט מגנזיום, אשלגן, ויטמין K ונוזלים רבים. הכרוב אף מכיל כלורופיל, המסייע לנקות את הרעלים המגיעים לגוף ממקור חיצוני ותורם לגופנו רמות גבוהות יותר של חמצן, שיתרמו לייעול כלל תהליכי חילוף החומרים בגופנו.
הכרוב נחשב לאנטי-דלקתי ובכך מסייע לחזק את מערכת החיסון. הוא אף מגרה את פעילותו של הכבד ומסייע לו להפריד אנזימים שייעלו את תהליכי העיכול וניקוי הרעלים שלנו.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

תזונה נכונה לכבד נקי

הכבד נחשב לאיבר השני בגודלו בגופנו (קילו וחצי). הוא נחשב לאיבר היחידי אשר יכול לחדש את עצמו כלומר, אם הוא סובל ממחלה מסוימת וחלק ממנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן