גרסאת דסקטופ

11 המאכלים שיחזקו משמעותית את מערכת העצבים שלכם

shutterstock_622200797

11 המאכלים שיחזקו משמעותית את מערכת העצבים שלכם

המוח שלכם הוא די חשוב, נכון?

בתור מרכז השליטה של הגוף שלכם, הוא אחראי לשמור על ליבכם פועם, מילוי הריאות באוויר ועל היכולת שלכם לזוז, להרגיש ולחשוב.

אלו הסיבות שכדאי לשמור על המוח שלכם במצב הטוב ביותר.

המזון שאתם אוכלים משחק תפקיד חשוב בשמירה על המוח שלכם בריא והוא אף יכול לשפר משימות מנטליות ספציפיות, כגון זיכרון וריכוז.

מאמר זה מכיל בתוכו 11 מאכלים אשר מחזקים את המוח שלכם.

  1. דגים שומניים

כשאנשים מדברים על מזון למוח, דגים שומניים לרוב נמצאים בראש הרשימה.

סוגי דגים אלו כוללים סלמון, פורל וסרדינים, אשר מהווים מקור עשיר לחומצות שומן אומגה 3.

בערך 60% מהמוח שלכם עשוי משומן, וחצי מהשומן הזה הוא מסוג אומגה 3.

המוח שלכם משתמש באומגה 3 כדי לבנות תאי מוח ועצבים, וששומנים אלה חיוניים ללמידה ולזיכרון.

בנוסף, לאומגה 3 יש מספר הטבות נוספות עבור המוח שלכם.

דבר ראשון, היא מסוגלת להאט הידרדרות מנטלית הקשורה בגיל ולעזור להרחיק את האלצהיימר.

מנגד, חוסר באומגה 3 מתקשרת לליקויי למידה וגם לדיכאון.

באופן כללי, עושה רושם שלאכילת דגים יש הטבות בריאותיות חיוביות במיוחד.

מחקר אחד גילה שלאנשים האוכלים דג אפוי או צלוי באופן קבוע יש יותר חומר אפור במוח. חומר אפור מכיל את רוב תאי העצבים ששולטים על קבלת החלטות, זיכרון ורגש.

באופן כללי, דגים שומניים הם בחירה נהדרת עבור המוח.

  1. קפה

אם קפה הוא גולת הכותרת של הבוקר שלכם, אתם תשמחו לשמוע שהוא טוב לכם.

שתי תרכובות עיקריות בקפה – קפאין ונוגדי חמצון – עוזרים למוח שלכם.

לקפאין בקפה יש מספר השפעות חיוביות על המוח שלכם, הכוללות:

  • הגברת עירנות: קפאין שומר על המוח שלכם ערני ע”י חסימת אדנוסין, כימיקל אשר גורם לכם להרגיש ישנוניים.
  • שיפור מצב הרוח: קפאין עשוי לחזק ולהעצים נוירו-טרנסמיטרים אשר גורמים להרגשה טובה, כמו סרוטונין.
  • חידוד הריכוז: מחקר אחד גילה שכאשר המשתתפים שתו כוס קפה אחת גדולה בבוקר או כמויות קטנות במהלך היום, הם היו יעילים יותר במשימות אשר דרשו ריכוז.

שתיית קפה לטווח הארוך גם מתקשרת לסיכון מופחת לחלות במחלות נוירולוגיות כגון פרקינסון ואלצהיימר, עקב הריכוז הגבוה של נוגדי חמצון המצויים בקפה.

  1. אוכמניות

אוכמניות מספקות מגוון הטבות בריאותיות, הכוללות הטבות ספציפיות למוח שלכם.

אוכמניות וגרגרי יער כהים אחרים מספקים אנתוציאנין, קבוצה של תרכובות צמחיות בעלת השפעות אנטי-דלקתיות ונוגדות חמצון.

אנתוציאנין מתנהג כנגד לחץ חמצוני ודלקות, מצבים אשר עלולים לתרום להזדקנות המוח ולהתפתחות מחלות ניווניות.

כמה מנוגדי החמצון באוכמניות התגלו כנאספים במוח ועוזרים לשיפור התקשורת בין תאי המוח.

מחקרים על בעלי חיים הראו שאוכמניות עוזרות לשפר את הזיכרון ואף יכולות לעקב איבוד זיכרון לטווח קצר.

נסו לפזר אותן מעל דגני ארוחת הבוקר או להוסיף אותן לשייק הפירות.

  1. כורכום

הכורכום עורר הרבה רעש לאחרונה.

תבלין צהוב זה הוא המרכיב המוביל באבקת קארי והוא בעל מספר הטבות למוח.

כורכומין, המרכיב הפעיל בכורכום, הראה כי הוא מסוגל לעבור את מחסום הדם-מוח, המשמעות של כך היא שהוא מסוגל להיכנס ישירות למוח ולהטיב לתאים הנמצאים שם.

הוא נוגד חמצון חזק ותרכובת אנטי-דלקתית שמתקשרת להטבות על המוח הבאות:

  • עשוי לסייע לזיכרון– כורכומין עשוי לשפר את הזיכרון אצל אנשים הסובלים מאלצהיימר. הוא גם עשוי לסייע בפינוי משקעי העמילואיד אשר ידועים כנציגים של המחלה.
  • הקלת דיכאון– הכורכום מעלה את רמות הסרוטונין והדופמין בגוף, ושניהם משפרים את מצב הרוח. מחקר אחד גילה שכורכומין משפר את סימפטומי הדיכאון ממש כמו תרופות נגד דיכאון במשך 6 שבועות.
  • עוזר לתאי מוח חדשים לגדול– כורכומין מגביר ומחזק גורם נוירוטרופי מוחי, סוג של הורמון גדילה אשר עוזר לתאי מוח לגדול ולהתפתח.

כדי ליהנות מהטבות הכורכומין, נסו לבשל עם אבקת קארי, להוסיף כורכום לתפוחי האדמה כדי להפוך אותם לזהובים או להכין תה כורכום.

  1. ברוקולי

הברוקולי עמוס בתרכובות צמחיות חזקות ועוצמתיות, הכוללות נוגדי חמצון.

הברוקולי גם בעל כמות גבוהה של ויטמין K ומעניק יותר מ- 100% מהכמות המומלצת ביום.

ויטמין מסיס שומן זה חיוני ליצירת ספינגוליפידים, סוג שומן אשר דחוס בצפיפות לתאי המוח.

מספר מחקרים במבוגרים קישרו בין צריכה גבוהה של ויטמין K לזיכרון טוב יותר.

מלבד ויטמין K, ברוקולי מכיל מספר תרכובות אשר מעניקות לו השפעות אנטי-דלקתיות ונוגדות חמצון, אשר עשויות לגונן על המוח מפני נזק.

  1. זרעי דלעת

זרעי דלקת מכילים נוגדי חמצון חזקים אשר מגנים על הגוף ועל המוח מפני נזק הנגרם ע”י רדיקלים חופשיים.

הם גם מקור נהדר למגנזיום, ברזל, אבץ ונחושת.

כל אחד מהחומרים המזינים הללו חשוב לבריאות המוח:

  • אבץ– יסוד זה חיוני לסיגנליזציה העצבית. חוסר באבץ מקושר למצבים נוירולוגיים רבים הכוללים: אלצהיימר, דיכאון ופרקינסון.
  • מגנזיום– מגנזיום הכרחי לזיכרון וללמידה. רמות נמוכות של מגנזיום מתקשרות למגוון מחלות נוירולוגיות הכוללות: מיגרנה, דיכאון ואפילפסיה.
  • נחושת– המוח שלכם משתמש בנחושת כדי לשלוט באותות העצביים. כאשר רמות הנחושת נמוכות מדי, יש סיכוי גבוה יותר להופעתן של הפרעות ניוון עצבים שונות, כגון אלצהיימר.
  • ברזל– חוסר בברזל מתבטא לרוב בתחושת ערפל במוח ובתפקוד מוחי לקוי.
  1. שוקולד מריר

שוקולד מריר ואבקת קקאו עמוסים בתרכובות טובות למוח כגון: קפאין, פלבונואידים ונוגדי חמצון.

פלבונואידים הוא שם כולל לתרכובות צמחיות אשר מכילות נוגדי חמצון.

הפלבונואידים בשוקולד מצטברים באזורים במוח אשר מתמודדים עם זיכרון ולמידה. חוקרים טוענים כי תרכובות אלו עשויות לחזק ולשפר את הזיכרון וגם להאט את הנזק מהתדרדרות מנטלית כתוצאה מהזדקנות.

במחקר אחד אשר כלל מכל 900 אנשים, אלו שאכלו שוקולד בתדירות גבוהה יותר ביצעו טוב יותר בסדרת המבחנים המנטליים אשר הוצגו להם, חלקם כללו מבחני זיכרון, מאשר המשתתפים שלא אכלו שוקולד.

לפי המחקר, שוקולד הוא גם משפר מצב רוח מצוין.

מחקר אחד גילה כי המשתתפים שאכלו שוקולד חשו התגברות במחשבות וברגשות החיוביים שלהם, בהשוואה למשתתפים שאכלו קרקרים.

  1. אגוזים

מחקרים מראים כי אכילת אגוזים יכולה לשפר סימנים של בריאות הלב, וע”י לב בריא אפשר להגיע גם למוח בריא.

סקר שנערך בשנת 2014 הראה כי אגוזים יכולים לשפר את הקוגניציה ואפילו לעזור למנוע מחלות ניווניות בעצבים.

בנוסף, מחקר גדול שנערך גילה כי נשים אשר אכלו אגוזים באופן קבוע במהלך מספר שנים היו בעלות זיכרון חד יותר, בהשוואה לנשים שלא אכלו אגוזים.

מספרי חומרים מזינים באגוזים, כגון שומנים בריאים, נוגדי חמצון וויטמין E, עשויים להסביר את היתרונות הבריאותיים של האגוזים.

ויטמין E מגן על ממברנות התא מפני נזק הנגרם ע”י רדיקלים חופשיים ועוזר להאט התדרדרות מנטלית.

בעוד שכל האגוזים טובים לכם, אגוזי מלך טובים במיוחד מפני שהם מעניקים גם חומצות שומן אומגה 3.

  1. תפוזים

אתם יכולים לקבל את כל הוויטמין C שאתם צריכים ביום, ע”י אכילת תפוז בינוני אחד.

ע”י צריכת כמת מספקת של ויטמין C  אתם מבצעים שירות חשוב עבור המוח שלכם, היות כי ויטמין C הוא מרכיב מרכזי במניעת התדרדרות מנטלית.

לפי סקר שנערך בשנת 2014, אכילה רבה של מאכלים עשירים בוויטמין C  יכולה להגן עליכם מפני התדרדרות מנטלית הקשורה בגיל ומפני מחלת האלצהיימר.

ויטמין C הוא נוגד חמצון חזק שעוזר להילחם ברדיקלים החופשיים, אשר עשויים לגרום נזק לתאי המוח. בנוסף, ויטמין C תומך במוח שלכם ככל שאתם מתבגרים.

אתם יכולים לקבל כמויות מצוינות של ויטמין C מגמבה, גויאבה, קיווי, עגבניות ומתותים.

  1. ביצים

ביצים הן מקור טוב לחומרי מזינים הקשורים לבריאות המוח, כגון: ויטמין 6B ו- 12B, חומצה פולית וכולין.

כולין הוא חומר מזין חשוב אשר גופכם משתמש בו כדי ליצור אצטילכולין, נוירוטרנסמיטר אשר מסייע בוויסות מצבי הרוח והזיכרון.

שני מחקרים גילו כי צריכה גבוהה של כולין מתקשרת לזיכרון ולתפקוד מנטלי טובים יותר.

אולם, אנשים רבים אינם מקבלים מספיק כולין בתזונה שלהם.

אכילת ביצים היא דרך קלה להשיג כולין, בהתחשב בעובדה שחלמון הוא אחד ממקורות המזון העשירים ביותר בכולין.

בנוסף, למשפחת ויטמין ה- B יש מספר תפקידים בבריאות המוח.

בתור התחלה, הוויטמינים עוזרים בעיקוב ההתדרדרות המנטלית בקרב אוכלוסיית הגיל המבוגר.

בנוסף, חוסר בשני סוגים של ויטמין B – חומצה פולית וויטמין 12B – מתקשר להתפתחות דיכאון.

חוסר בחומצה פולית נפוץ אצל אנשים מבוגרים הסובלים משיכחה. מחקרים מראים כי תוספי חומצה פולית עשויים למזער התדרדרות מנטלית הקשורה בגיל.

  1. תה ירוק

כמו במקרה של הקפה, הקפאין שבתה הירוק מגביר את תפקוד המוח.

למעשה, התה הירוק נמצא כמשפר ערנות, ביצועים, זיכרון וריכוז.

אבל מלבד הקפאין, לתה ירוק יש מרכיבים נוספים אשר תורמים לבריאות המוח.

אחד מהם הוא ל-תיאנין, חומצת אמינו אשר יכולה לחצות את מחסום הדם-מוח ולהגביר את פעילות הנוירוטרנסמיטר GABA, אשר מסייע בהפחתת חרדה וגורם לכם להרגיש רגועים יותר.

ל- תיאנין גם מגביר את תדירות גלי האלפא במוח, אשר עוזרים לכם להירגע מבלי להרגיש עייפות.

התה הירוק עשיר גם בפוליפנולים ובנוגדי חמצון אשר יכולים להגן על המוח מפני התדרדרות מנטלית ולהפחית את הסיכון לחלות באלצהיימר ובפרקינסון.

בנוסף, תה ירוק התגלה כמשפר זיכרון.

שורה תחתונה

מאכלים רבים יכולים להפוך את המוח שלכם לבריא.

מאכלים מסוימים, כגון פירות וירקות ברשימה זו ובנוסף תה וקפה, מכילים נוגדי חמצון אשר מסייעים בהגנת המוח שלכם מפני נזק.

אחרים, כגון ביצים ואגוזים, מכילים חומרי מזון אשר תומכים בזיכרון ובהתפתחות המוח.

אתם יכולים לתמוך בבריאות המוח שלכם ולהגביר את הערנות, הזיכרון ומצב הרוח שלכם, ע”י שילוב חכם של מוצרים אלה בתזונה שלכם.

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

11 המאכלים שיחזקו משמעותית את מערכת העצבים שלכם

המוח שלכם הוא די חשוב, נכון? בתור מרכז השליטה של הגוף שלכם, הוא אחראי לשמור על ליבכם פועם, מילוי הריאות באוויר ועל היכולת שלכם לזוז,

שתפו:

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן