גרסאת דסקטופ

זמן לאהבה – כיצד להפסיק לנזוף בעצמנו על הרגשות שלנו

shutterstock_1059107213

זמן לאהבה – כיצד להפסיק לנזוף בעצמנו על הרגשות שלנו

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

אם אתם מרגישים אשמים בשל הדיכאון שלכם, חרדים או כל דבר אחר, המאמר הזה הוא במיוחד בשבילכם

אתם בוודאי זוכרים פעם שבה חוויתם מטא-רגש או במילים אחרות, רגש שחוויתם בתגובה לרגש אחר. יתכן ומצאתם את עצמכם בוכים במהלך סרט מלא רגשות יחד עם חבריכם ובו-זמנית, חשתם נבוכים כתוצאה מכך. באותו אופן, יתכן כי כשהייתם ילדים, הרגשתם מאוד שמחים כשנזפו באחים שלכם ובו-זמנית, אשמים על כך שנהניתם מהכאב של אחיכם.

רוב האנשים מכירים מטא-רגשות היטב. עם זאת, מעטים מהם מודעים לקיומם. בעקבות זאת, צוות של מומחים במעבדת הבריאות המנטאלית והרגשית, של אוניברסיטת וושינגטון, סיינט לואיס, החליט לעצב מחקר, במטרה לחקור את החוויות המטא-רגשיות של בני האדם ביומיום. המחקר פורסם באוגוסט 2018. השאיפה של החוקרים היא להבין מטא-רגשות באופן מעמיק יותר, כדי להצליח ולסייע לאנשים להגיב לעולם, באופן שישפר את הנינוחות האישית והבריאות האישית שלהם.

החוקרים גייסו כ- 79 מבוגרים, בין הגילאים 20 ל- 71, מאזור סיינט לואיס. הם ביקשו מהם למלא סקרים ושאלונים, שהכילו שאלות אודות תחושות של דיכאון והתדירות, שבה המשתתפים חוו אותן.

כדי להבהיר למשתתפים במה מדובר בדיוק, הם סיפקו להם תיאורים ודוגמאות של מטא-רגשות, שהעניקו להם הבנה רחבה יותר של הקונספט. לאחר מכן, במשך שבוע, החוקרים שלחו למשתתפים במחקר שמונה שאלות יומיות, אודות תשומת הלב שהמשתתפים במחקר הקדישו לרגשות שלהם במהלך היום. בנוסף, המשתתפים נשאלו מה היו הרגשות הספציפיים, שהם חוו בנוגע לרגשות הללו כלומר, מה היו המטא-רגשות שהם חוו, בהתאם לרגש שחשו.

החוקרים מצאו כי מטא-רגשות הם נפוצים מאוד בחיי האדם: יותר מחצי מהמבוגרים במחקר דיווחו כי הם חוו מטא-רגשות לפחות פעם אחת באותו שבוע.

ניתן לסווג מטא-רגשות לארבעה סוגים:

  • שליליים-שליליים – מבוכה, דיכאון, כעס
  • חיוביים-שליליים – אשמה, שמחה לאיד, רחמים, נוסטלגיה
  • חיוביים-חיוביים – תקווה, הקלה, שמחה
  • חיוביים-שליליים – אושר כתוצאה מחוויה של כעס, הנאה מסבל של האחר, ריגוש כתוצאה מביצוע של מעשה שלילי

סוג המטא-רגשות שהמשתתפים במחקר חוו יותר מכל, היו שליליים-שליליים.

במילים אחרות, אנשים רבים מלקים את עצמם או חשים נבוכים בגלל הרגשות שלהם, באופן קבוע.

נמצא כי אנשים שחווים מטא-רגשות שליליים-שליליים לעיתים תכופות, נוטים לחוש כי הם בדיכאון לעיתים קרובות יותר ואף בעוצמה רמה יותר. יש לציין כי כל סוגי המטא-רגשות האחרים, לא התקשרו לדיכאון כלל ולכן, רק מטא-רגשות שליליים-שליליים גורמים, תורמים או מחריפים דיכאון.

מחקרים קודמים אכן תומכים בסברה, כי מטא-רגשות שליליים-שליליים מתקשים באופן ישיר לתחושות של דיכאון. עם זאת, המחקרים הללו לא מבדילים בין שני סוגים נפרדים לחלוטין של מטא-רגשות, שזוהו במחקר האחרון: הממצאים העידו כי המטא-רגשות הבעייתיים ביותר, הם אינם רק שליליים, אלא שליליים-שליליים.

ההבחנה הזו היא חשובה מאוד, משום שהיא יכולה לאפשר למומחים לאבחן מטופלים שמתמודדים עם דיכאון כתוצאה ממטא-רגשות, באופן ממוקד יותר.

יש לציין כי חוויה של מטא-רגשות שליליים-שליליים לא בהכרח תוביל לדיכאון. יתכן וההיפך הוא הנכון – כי הרגשות של הדיכאון, הם אלו שמניעים היווצרות של מטא-רגשות שליליים-שליליים. באותו אופן, יתכן כי גורם שונה לחלוטין, עשוי להוביל לשניהם. אף על פי שהמחקר האחרון הוסיף לספרות הנוכחית, עדיין יש לבצע מחקר נוסף, כדי לבחון אם מדובר בקשר מתאמי, במקרה של ביצה או תרנגולת או בדבר שונה לחלוטין.

המשתתפים במחקר דיווחו על יותר מטא-רגשות, כאשר החוקרים דאגו להפנות את תשומת לבם של המשתתפים אל רגשות, באופן כללי. יש היגיון רב בכך; מאחר והפניית הקשב לרגשות, עשויה לתרום לשיפוט איכותי יותר, של מה שאנחנו מרגישים בנוגע אליהם. אפשרות אחרת, היא שמטא-רגשות מושכים את תשומת הלב שלנו, כדי שנהיה מודעים יותר לרגשות שלנו ולרבדים הרבים, שטמונים מתחתיהם.

האם מטא-רגשות נפוצים יותר באנשים מסוימים? נמצא כי מגדר, גיל, גזע או אתניות לא השפיעו כלל על התחזיות של המומחים. האמת היא, שהחוקרים לא מבינים למה אנשים מסוימים חווים מטא-רגשות באופן שונה מאחרים. השערה אחת מתמקדת באופן שבו גידלו אותנו: לדוגמא, אם גדלתם באווירה שמלמדת כי רגשות והבעת רגשות הם סימן של חולשה, יתכן כי אתם תרגישו רע משום שאתם חווים רגשות באשר הם.

התמודדות עם רגשות שליליים על רגשות

בהתחשב בכך שמטא-רגשות שליליים-שליליים הם לפעמים חלק מחיי היומיום, מהי הדרך הטובה ביותר להגיב אליהם?

ראשית, מהותי להבין מה הוא סוג הרגשות שאתם חווים, לפני שתוכלו לשנות את התגובות שלכם אליהם.

אפשרות אחת, היא לפנות ל- DBT – טיפול, שמטרתו לסייע להתמודד עם חוויה של רגשות שליליים, להעניק להם תווית (מהו רגש “רע”? מהו הרגש הזה בדיוק?) ולקבל כלים, שיסייעו לכם לנהל אותם כיאות. DBT אף מאפשר לכם לבחון כיצד הרגשות הללו מביעים את עצמם בגוף, במחשבה ובנפש שלכם (האם הלב פועם מהר יותר? אולי אתם מרגישים שאתם רוצים לצאת מהמקום שבו אתם נמצאים באותו הרגע?).

אף קיימים טיפולים נפשיים רבים, שיוכלו לעזור לכם לקטלג את הרגשות שלכם: טיפול פסיכולוגי שגרתי, CBT, טיפול באומנות, עיסוק ב- NLP ועוד ועוד, הן כולם דרכים מצוינות להתוודע לרגשות ולמטא-רגשו שלכם באופן מלא.

בנוסף, מומלץ לנסות ולהעריך את הרגשות השליליים שלכם בחיים ולהוקיר אותם, משום שהם חיוניים לחיים שלכם: אם אבות אבותינו לא היו מפחדים מהממותות או מהנחשים, יתכן ובני האדם לא היו שורדים ואנו כלל לא היינו נולדים! אם לא הייתם חשים כעס וחוסר צדק, כאשר התייחסו אליכם בצורה שאינה הוגנת, יתכן ולא הייתה לכם מוטיבציה לדרוש את השינויים שמגיעים לכם.

במובן מסוים, הרגשות השליליים שלכם הם מעין “תמרורי אזהרה”, שמאותתים לכם כאשר דבר מה פשוט איננו בסדר בסביבה שלכם. הם אף עשויים לשדר לאחרים כי אתם זקוקים לעזרה או תמיכה. כאשר אתם חשים חרדים, לדוגמא, יתכן כי חבר טוב ישים לב למתח בפנים שלכם או לשינוי בקול שלכם וכתוצאה מכך, ישאל אתכם “מה קרה?”.

מטא-רגשות שליליים-שליליים משקפים בעיקר כי אנו שופטים או מעריכים את הרגשות השליליים שלנו במידה מסוימת. בעקבות זאת, אנו עשויים לחפש הבנה רחבה יותר של הרגשות הללו, בהתאם לסיטואציה שבה הם התרחשו. לדוגמא, אם אתם מרגישים אשמים בנוגע לכעס שאתם חשים כלפי בני הזוג שלכם, יתכן כי האשמה הזו תעודד אתכם לחקור מה גרם לכם לכעוס כל כך והאם הכעס הזה הוא מוצדק, אם בכלל.

אתם יכולים לבחור כיצד להגיב לרגשות הללו, בהתאם להקשר ולסיטואציה. לדוגמא, אם אתם מרגישים אשמים משום שאתם כועסים על בני הזוג שלכם, מטא-רגשות של אשמה יובילו אתכם לאחת מתוך שלוש מסקנות:

  1. יתכן וכעס אכן אינו מוצדק ולכן, הגיוני כי תפנו אליהם ותנסו לפתור עמם את הקונפליקט.
  2. יתכן כי לא תמצאו היגיון באשמה הזו וכתוצאה מכך, הכעס שבכם רק יגדל.
  3. יתכן ולא תוכלו לשנות דבר (אם בן הזוג מרוחק פיזית או נוצר נתק משמעותי), מה שיוביל אתכם לתחושות של תסכול וחוסר אונים. פעמים רבות, אנשים שחווים דיכאון מרבים לחוש אשמים בנוגע לאופן שבו הגיבו לאירועים שונים, שאינם יכולים לשנות עוד.

כאשר איננו יכולים לטפל בנושא או להתמודד עמו באותו הרגע, מאוד מפתה לנסות ולדחות את המטא-רגשות מחוץ לתודעה. אבל המחקר מציע כי דווקא הניסיון הזה, פעמים רבות גורם למטא-רגשות להתבצר בראשכם. במקום, מומלץ להעניק לרגשות השליליים שלכם באשר הם את מרווח הנשימה שלהם, לבוא וללכת כאוות נפשם.

פסיכולוגים רבים נוהגים להמשיל רגשות שליליים לאורחי בית לא רצויים, כדי להזכיר כי אנו תמיד נקבל את פניהם של אורחים, גם אם הזמן אינו מתאים וגם אם איננו רוצים בחברתם. באותו אופן, לפעמים רגשו שליליים מתפרצים בזמן הלא מתאים, בעוצמה עזה מדי או פשוט אינם רצויים – אבל הם עדיין יהיו שם. כפי שאין זה מנומס לגרש אורחים, כדאי לכם לנסות ולקבל גם את פניהם של הרגשות השליליים.

זכרו! רגשות שליליים ומטא-רגשות שליליים-שליליים הם אינם בהכרח דבר רע – הטריק הוא ללמוד כיצד להבין אותם באופן שהוא גמיש ולבחון אותם ממספר כיוונים, כדי להתמודד עמם מכל חזית אפשרית.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

זמן לאהבה – כיצד להפסיק לנזוף בעצמנו על הרגשות שלנו

אם אתם מרגישים אשמים בשל הדיכאון שלכם, חרדים או כל דבר אחר, המאמר הזה הוא במיוחד בשבילכם אתם בוודאי זוכרים פעם שבה חוויתם מטא-רגש או

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן