גרסאת דסקטופ

7 דרכים לסייע למערכת העצבים של ילדכם להתפתח

shutterstock_523948342

7 דרכים לסייע למערכת העצבים של ילדכם להתפתח

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

אין צורך לבזבז הון עתק כדי להפוך את הילדים שלנו לגאונים של מחר

אנחנו לא זקוקים לשיעור פורמלי או אפילו לכסף, כדי להעצים את תהליך ההתפתחות של מערכת העצבים של הרך שלנו.

ישנן דרכים פשוטות יותר לייעל את תהליך ההתפתחות של התינוק שלנו, שאינן בהכרח כוללות שיעורי הכנה או השתתפות קבוצתית.

אם אנחנו מחפשים מספר רעיונות איכותיים שיסייעו לנו לקדם את התינוק שלנו לעתיד, להלן 7 פעולות קלות שאנו יכולים ליזום ביום-יום.

הוציאו להם לשון

אחת הפעילויות הפשוטות ביותר היא השגרתית ביותר – פשוט נוציא את הלשון מול התינוק שלנו. אנחנו יכולים להוציא אותו בזוויות ותנועות שונות, כדי לעורר את סקרנותו של התינוק. אנו יכולים לעשות זאת תוך כדי פעולה כמו החלפת חיתול או להקדיש לה זמן משחק, שיאפשר לתינוק שלנו להגיב אלינו חזרה ולחקות אותנו.

המחווה הזו מעודד את התינוק שלנו (באזור גיל 3 חודשים) להתאמן על השליטה בלשון שלו, אשר עשויה לסייע לו ללמוד כיצד לאכול וכיצד לדבר הרבה יותר בקלות. הפעולה הזו אף מייצרת תקשורת אמיתית ראשונית בין ההורים ובין התינוק.

שכבו על הבטן

עד לגיל חצי שנה, מהותי כי התינוקות יבלו הרבה זמן על הבטן שלהם: שכיבה ע ל הבטן מסייעת לפתח את החוזק הפיזי של התינוקות, את איכויות הקואורדינציה שלהם ומהווה דרך מעולה ליצור אינטראקציה בינכם ובין התינוק.

אנחנו יכולים לשכב על הבטן ליד התינוק שלנו או מול הפנים שלו. כדאי לנו לחלוק עמו סיפורים, לאפשר לו לראות את עצמו במראה ולתפוס את ההבנה כי הוא אדם בפני עצמו, לשחק עמו בצעצועים חינוכיים.

נעורר את החושים שלהם

נאסוף שאריות בדים למיניהן, כאשר כל אחד ואחד מהם שונה מהותית מהשני מבחינת צבע, בד, מרקם או גודל. נאפשר לתינוק לחקור אותם בזמן שאנו מפקחים עליו. מומלץ שפיסות הבד יהיו בערך בגודל של 3 ס”מ.

לאחר שבחן אותם מספר דקות, כדאי לנו להתיישב ליד התינוק שלנו ולספר לו על הבדים, לתאר אותם ולעודד אותם לבצע פעולות באמצעות החושים שלהם: לבהות בבד, להריח אותו, למשש אותו ואפילו לשים אותו בפה.

ככל שנחשוף את התינוק ליותר מילים ומשפטים מורכבים, כך יהיה לו פשוט יותר לפתח אוצר מילים איכותי ומהיר בעתיד, כאשר הוא יפתח בניסיון לדבר.

לא סתם נאמר כי “תינוקות הם כמו ספוגים” – התינוק אמנם לא מדבר עמכם עדיין, אך באמצעות הטונים והמחוות השונות שלנו – עם הזמן הוא מבין את הכוונה של מה שאנו רוצים להעביר לו. עם הזמן, הוא ילמד לקשר בין מילה ובין פירוש ותקשורת.

גדול-קטן

תינוקות בגילאים של שנתיים-שלוש יאהבו לסדר פריטים למיניהם, לכן כדאי לנצל את התכונה הזו כדי ללמד אותם ולקדם את ההתפתחות שלהם. כדאי לנו ליצור מעין ערמות של פריטים בבית, כאשר חלק גדולים וחלק קטנים או חלק בצבע אחד וחלק בצבע אחר.

המשחק מלמד את הילדים מילים חדשות, מסייע להם לפתח כלים של סיווגים ומיונים שונים. איכויות השימור, המתמטיקה והמדידה שלהם משתפרות פלאים.

דאגו שיקשיבו היטב

תינוקות מפתחים אינספור מעברים נוירולוגיים מידי יום, בעודם מתפתחים ומקבלים כמויות עצומות של מידע חדש. מוזיקה מסייעת לגרות את פעילות הקשב הזו.

מטרתם של המעברים הנוירולוגיים היא לייעל את איכויות השפה, הקוגניציה, החברתיות והרגישות של התינוק. מוזיקה פועלת על שני האזורים במוח שלנו ומפתחת את שניהם, לכן כדאי לנו לחשוף את התינוק שלנו לסוגים שונים של מוזיקה מידי יום.

נשיר ביחד

כאשר אנו שרים, כדאי לנו לוודא כי אנחנו מחזיקים את התינוק קרוב אלינו, כך שישים לב לתנועות של הפה שלנו – במיוחד כאשר אנו שרים שירים ללא מילים. בנוסף, נעודד את התגובות של התינוק שלנו על ידי חיקוי הפעולות של התינוק; כך נעניק לו חיזוק חיובי, שיעודד אותו להביע יותר צלילים ספונטניים ולנוע בחופשיות. הפעולות הללו מקדמות את ההתפתחות הפיזית וההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק ומקרבת בינו ובינינו.

כדאי לנו לשנות את המקצב של השירים מידי פעם ממהירים מאוד לאיטיים ביותר, לשיר בקול גבוה או נמוך מאוד, להשתמש בתווים גבוהים או נמוכים ועוד. כל השינויים הללו מוסיפים להעצים את הסקרנות של התינוק ולגרום לו לנסות פעולות שחדשניות עבורו. אף מומלץ להראות לתינוק שלנו כי אנו מאושרים מהחוויה; לרקוד ולקפוץ יחד עם השירים, כדי לעודד את התגובתיות שלו.

נשחק אתו “קוקו”

מטרת המשחק הזה היא לסייע לתינוקות לפתח את יכולת שימור האובייקט, שמאוד חמקמקה לילדים עד גיל שנה ויותר. הכוונה היא שהתינוקות יוכלו להבין כי גם כאשר הם לא רואים אובייקט או תופסים אותו בכל אחד מחמשת החושים שלנו – הוא מוסיף להתקיים.

כל מומחי הילדים ממליצים לשלב את המשחק הזה בשגרה היומית של התינוק. מומלץ לשחק עמו בערך מגיל 9 חודשים והלאה, אף על פי שגם תינוקות קטנים יותר יכולים ליהנות מהמשחק.

לאחר שאנו חושפים את הפנים שלנו, נדאג לחבק את התינוק ולהראות לו כי אנו אוהבים אותו ולא ברחנו לו – אנחנו פשוט מנסים לגרום לו להבין דבר מה, שעדיין קשה לו לתפוס כרגע.

כוח המשחק

אינטראקציה עם תינוקות היא המפתח, להעצמת תהליך ההתפתחות של המערכת העצבית שלהם. הערך האמיתי של המשחק עם הילדים הוא שהוא מסייע להם לשלוט לראשונה בפעולות, מושגים ותובנות שונים. מעל לכל זאת – הדבר החשוב ביותר הוא שהם יבנו מערכת יחסים חזקה עם הוריהם או המטפלים שלהם.

הקשר החזק והבטוח שאנו יוצרים עם התינוק שלנו, מאפשר להם לחוש בטוחים בסביבה שלהם ולצאת לחקור את העולם בנינוחות. הקשר הזה אף מהווה מודל ראשוני עבור התינוקות, כזה שייצג בעתיד את כל מערכות היחסים שלהם עם אחרים במהלך חייהם: על סמך מערכת היחסים הראשונית הזו, התינוקות ילמדו כיצד לבנות חברויות, לשתף פעולה, לעבוד בתוך צוות, לחלוק, להקשיב ולבסס מערכות יחסים רומנטיות בעתיד.

בעוד שהפעילויות הללו כולן חינמיות ומתאימות לשגרה של כולנו, הערך של המשחק בין ההורה ובין התינוק הוא יקר מפז. הרגעים הללו מעניקים לתינוקות את ההזדמנות להתאמן על פעולות חדשות ולאורך זמן, גם לשלוט בהן באופן מלא: כישורים כגון קוגניציה, חשיבה רצינית, תקשורת ואיכויות חברתיות-רגשיות הן רק חלק מהתכונות שהם יפתחו בשנה הראשונה לחייהם וימשיכו לפתח, עד ימי בית הספר – שם יהיה עליהם להוכיח את עצמם, כדי להצליח במגרש המשחקים ובחיים בכלל.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

גרסאת מובייל

7 דרכים לסייע למערכת העצבים של ילדכם להתפתח

אין צורך לבזבז הון עתק כדי להפוך את הילדים שלנו לגאונים של מחר אנחנו לא זקוקים לשיעור פורמלי או אפילו לכסף, כדי להעצים את תהליך

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות הגולשים

אולי יעניין אותך גם

דילוג לתוכן